• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värde?

Bellabult

Breitling
Undrar var denna klocka kan komma ifrån, och om det är nåt värde på den? Nån som vet?
20141204_122202.jpg
20141204_122235.jpg
20141204_122308.jpg
 

Marquise

Omega
wow, detta ser ut att vara någonting den ryska tsaren använde. Tyvärr vet jag inte vad den är värd, kan inte se vad det står på bild 3, CARLOW?

Välkommen till KS! :cool:
 

Bellabult

Breitling
Tack :)
Inga stämplar men siffror...svårt att se. Men det jag ser är 5131 (Tror det är en etta på slutet..ser mer ut som en upp o nervänd bock)
På ett annat ställe 11457 som också avslutas med en upp o nervänd bock o_O
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Finns ju faktiskt värde i gamla spindelur ibland, så värt att kolla upp. Kanske kolla med Beso? Han är ju väldigt förtjust i just spindelur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har du kollat oc kanske fotat stämplarna lite noggrannare? Har mer info om de eventuella tillverkarna, men utan hyfsad datering kan jag inte spika vilken...
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej. Svårt det där med spindelur. Om man bara ser till det som syns på bilderna
Kan klockan vara från första åren av 1800 talet +- något årtionde ( de äldre brukar ha längre hals )
Men de Som samlar på spindlar brukar titta från sidan på verket också och se hur
Stolparna ser ut mm . Jag kan inte hjälpa dig där men det finns säkert jämförelse bilder på
Nätet som visar hur det såg ut under vissa perioder av 17 o 1800 talet
De siffror som syns säger inget. Troligtvis någon notering från en urmakare som har servat den
Och de tre bokstäverna baktill AIS är nog initialer från kanske ursprunglige ägaren
Hade han bott i Sverige kan han ha hetat Anders ingemarsson eller något liknande

Om det står Carlow kan det vara en irländsk klocka.(ovanligt) Det finns ett Carlow utanför Dublin
Och det har gjorts klockor på den tiden i den orten. Hittar dock ingen urmakare
Med liknande namn
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Finns tre kända urmakare "Lemaistre" från Dublin, så Irland låter inte alls tokigt. Jag kan inte ett jota om Irländsk geografi, men om Carlow ligger nära så tror jag vi ringat in den jäkeln!

image.jpg


Det förklarar också bristen på vettiga stämplar, engelsmännen är nästan religiöst noga med sådant, båda mina engelska är väl stämplade (även svärfars två svenska, men vi i Sverige är alltid noggranna).
 
Topp