• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingshjälp PP

Maxim

Cartier
Fadern min besökte en bekant i helgen och bad mig fråga er eminenta forumbesökare med lite värderingshjälp.

Frågan gäller följande PP i 18ct guld. Från 2006, i mycket bra skick. Okänd servicehistorik. Nypris 300k. Kan tyvärr inte mer om den, inte ens om cert finns med.

bild 2.JPG


Bonusbild på lite andra kul dinkor

bild 1.JPG


För övrigt får jag nog skicka honom på kurs i iphone-fotografering.
 

Isodor

Audemars
Chrono24 ligger nog rätt nära sanningen med ett visst spann samt skick på klockan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Calatravan är ju tjusig, den i all ära men resten var ju inget att hänga i granen direkt...
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nu talar jag i mer allmänna termer och inte i detta specifika fall, men är det inte väldigt konstigt att det alltid tas sämst bilder på de mest ovanliga och dyra uren, som släktingar, vänner eller gamla älskare vill ha värderade?

Tror du på fullaste allvar att det går att göra en värdering, utifrån den bilden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul klockor om de är kosher, dock kommer det visa sig att alla var dåliga köp om man ser till värdet idag. Inga populära modeller där vad jag kan se. Fixa bättre bilder, alltid kul att se udda klockor. IWC golf club är ju rätt kul och inte så vanlig.
 
  • Like
Reactions: K-S

Maxim

Cartier
Nu talar jag i mer allmänna termer och inte i detta specifika fall, men är det inte väldigt konstigt att det alltid tas sämst bilder på de mest ovanliga och dyra uren, som släktingar, vänner eller gamla älskare vill ha värderade?

Tror du på fullaste allvar att det går att göra en värdering, utifrån den bilden?

När jag ställde frågan visste jag inte vilken klocka det var ens, men efter lite googlande hittade jag det själv. Bilden är usel ja, det har du helt rätt i men så är det när päron håller i telefonen.

Eller du kanske menar att den inte skulle vara äkta?
 

Whedda

Rolex
Referensen ser ut att vara 3919/3J som är den lite mindre versionen innan 5119 på 33.5mm i diameter och i det lite mer ovanliga utförandet på länk.

Dessa ur varierar som man kan se rätt kraftigt i pris beroende på skick och tillbehör.

https://www.chrono24.se/patekphilip...st&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

https://www.chrono24.se/patekphilippe/calatrava-3919-18kt-yellow-gold-watch--id2420144.ht

Med de bilderna kan man dock omöjligt göra någon form av äkthetsförsäkran och det kan lika gärna vara en Thailandskopia...
 
  • Like
Reactions: K-S

Whedda

Rolex
När jag ställde frågan visste jag inte vilken klocka det var ens, men efter lite googlande hittade jag det själv. Bilden är usel ja, det har du helt rätt i men så är det när päron håller i telefonen.

Eller du kanske menar att den inte skulle vara äkta?

Är du säker på att det är en 5119?

Jag tror nämligen inte den görs på länk utan det rör sig om den lite tidigare 3919/3J
 
  • Like
Reactions: K-S
Kan du inte berätta lite mer om din bekant. Alltid intressant med folk som har fina klockor utan att veta värdet. En Patek i guld en Cartier Pasha i guld en IWC och två andra som jag inte ser vad det är.
Rätt skoj också att han fotograferar sin Patek på ett gammalt köksbord i perstorpslaminat.
Är han klocksamlare? berätta gärna mer om du känner för det.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Kan du inte berätta lite mer om din bekant. Alltid intressant med folk som har fina klockor utan att veta värdet. En Patek i guld en Cartier Pasha i guld en IWC och två andra som jag inte ser vad det är.
Rätt skoj också att han fotograferar sin Patek på ett gammalt köksbord i perstorpslaminat.
Är han klocksamlare? berätta gärna mer om du känner för det.

Ja jag tänkte ungefär samma sak, då vet man det ungefärliga värdet av det man samlat på sig. Svårt att tolka det på ett annat sätt.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Sen måste jag säga att månfas uret ser något märkligt ut, men ja kan vara pga fotot eller annan anledning.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Håller nog med dig. Det som jag hänger upp mig på är dom fyrkantiga kronograf knapparna.
Jag hänger upp mig på mer än så... men fotot är för dåligt för att kunna säga något hundraprocentigt alls. Bordet ser ut att ha sett bättre dagar, jag äger ingen 300k patek men jag äger ett specialbyggt bord med elipse-ben och gotländsk-kalkstensskiva samt några skulpturer och endel konst, bla av Lisbeth Boholm.... Det jag vill komma till är - inlägget osar lite katt. MEN. Det är bara en tanke.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad har hänt med armbandet på klockan i mitten? Skräpkvalitet eller välanvänt/utslitet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hänger upp mig på mer än så... men fotot är för dåligt för att kunna säga något hundraprocentigt alls. Bordet ser ut att ha sett bättre dagar, jag äger ingen 300k patek men jag äger ett specialbyggt bord med elipse-ben och gotländsk-kalkstensskiva samt några skulpturer och endel konst, bla av Lisbeth Boholm.... Det jag vill komma till är - inlägget osar lite katt. MEN. Det är bara en tanke.

Sälj bordet och det andra tramset och köp en Patek.
 

Maxim

Cartier
Storyn är mycket enkel. Farsan handlar med klockor på fritiden, mestadels större pendyler, väggklockor osv från 1700/1800 talet och gjorde ett besök hos en handlare i Blekinge. Handlaren visade upp dessa armbandsur och min far frågade mig helt enkelt om PP:n var ett "bra" köp med syfte att sälja den senare. Efter att med er hjälp tagit reda på ref.nr och en koll på Chrono24 visade sig detta inte vara värt besväret.

Om klockan är äkta eller inte kan jag inte svara på, men sannolikt är den det.
 
Storyn är mycket enkel. Farsan handlar med klockor på fritiden, mestadels större pendyler, väggklockor osv från 1700/1800 talet och gjorde ett besök hos en handlare i Blekinge. Handlaren visade upp dessa armbandsur och min far frågade mig helt enkelt om PP:n var ett "bra" köp med syfte att sälja den senare. Efter att med er hjälp tagit reda på ref.nr och en koll på Chrono24 visade sig detta inte vara värt besväret.

Om klockan är äkta eller inte kan jag inte svara på, men sannolikt är den det.


Vet du vad han begärde för PP och Cartiern?
 
Topp