• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg - Beräkningsmodell?

JLC

Silver
2-Faktor
Hej alla KS-are,

Vet att det redan finns otaliga trådar om värdering och värderingsintyg, men min gäller specifikt beräkningsmodellen.

Fråga: Hur kan de som utfärdar värderingsintyg påstå att marknadsvärdet skulle vara samma som nyvärdet i hela 3 år?
Är detta endast försäkringsformalia (avskrivning för åldersavdrag efter 3 år) för annars låter det ju helt sjukt...

Jag tycker det verkar märkligt, speciellt med tanke på alla diskussioner om hur mycket som bör dras av från priset för att klockan inte är ny men i nyskick och några månader gammal.

Se exempelvis intyg utfärdat av Rob E nedan.
Rob intyg.PNG
 
Senast ändrad:
Fast de flesta försäkringsbolag ger väl inte kunden pengar i näven utan ger någon typ av tillgodo i en affär. Då ska man ju kunna plocka ut en likadan om modellen är max 3 år gammal.
 
Fast de flesta försäkringsbolag ger väl inte kunden pengar i näven utan ger någon typ av tillgodo i en affär. Då ska man ju kunna plocka ut en likadan om modellen är max 3 år gammal.
absolut, men jag menade om det endast var för försäkring eller om AD/handlare verkligen menar att värdet skulle vara lika. De skulle ju som exempel aldrig köpa in en 3 år gammal klocka för samma pris som de säljer de för. De säger ju faktiskt värdering av marknadsvärde och inte återanskaffningsvärde vid förlust.
 
absolut, men jag menade om det endast var för försäkring eller om AD/handlare verkligen menar att värdet skulle vara lika. De skulle ju som exempel aldrig köpa in en 3 år gammal klocka för samma pris som de säljer de för. De säger ju faktiskt värdering av marknadsvärde och inte återanskaffningsvärde vid förlust.
Jag förstår inte frågan. Värderingen görs ju främst utifrån försäkringsfrågan.
 
Hej alla KS-are,

Vet att det redan finns otaliga trådar om värdering och värderingsintyg, men min gäller specifikt beräkningsmodellen.

Fråga: Hur kan de som utfärdar värderingsintyg påstå att marknadsvärdet skulle vara samma som nyvärdet i hela 3 år?
Är detta endast försäkringsformalia (avskrivning för åldersavdrag efter 3 år) för annars låter det ju helt sjukt...

Jag tycker det verkar märkligt, speciellt med tanke på alla diskussioner om hur mycket som bör dras av från priset för att klockan inte är ny men i nyskick och några månader gammal.

Se exempelvis intyg utfärdat av Rob E nedan.
Rob intyg.PNG

Intressant fråga. Att du inte tar och ringer Rob och frågar?
Kanske ett mer fruktsamt sätt att stilla din undran och kunskapstörst på än att bjuda in till snillen spekulerar fritt på KS.
 
Jag förstår inte frågan. Värderingen görs ju främst utifrån försäkringsfrågan.
ok, men jag tycker jag ofta ser försäljningar(främst Blocket skall tilläggas) där priset motiveras och hänvisar till priset i ett utfärdat värderingstintyg.
"Värderad till XXX kr av YYY..."
 
ok, men jag tycker jag ofta ser försäljningar(främst Blocket skall tilläggas) där priset motiveras och hänvisar till priset i ett utfärdat värderingstintyg.
"Värderad till XXX kr av YYY..."
Vilket såklart är lila irrelevant som när folk hänvisar till nypriset.
 
Hej alla KS-are,

Vet att det redan finns otaliga trådar om värdering och värderingsintyg, men min gäller specifikt beräkningsmodellen.

Fråga: Hur kan de som utfärdar värderingsintyg påstå att marknadsvärdet skulle vara samma som nyvärdet i hela 3 år?
Är detta endast försäkringsformalia (avskrivning för åldersavdrag efter 3 år) för annars låter det ju helt sjukt...

Jag tycker det verkar märkligt, speciellt med tanke på alla diskussioner om hur mycket som bör dras av från priset för att klockan inte är ny men i nyskick och några månader gammal.

Se exempelvis intyg utfärdat av Rob E nedan.
Rob intyg.PNG

Fast att marknadsvärdet är nyvärdet första tre åren gäller väl bara Patek Philippe hos Rob Engström?
 
Beror väl på varumärke också. Rolex höjer ju varje år, så nyvärdet (dvs marknadsvärdet) kan ju hållas i tre år. Det är ju faktiskt rimligt med tanke på hur mycket de ökar listpriserna varje år (som sagt).
Har dock med försäkring att göra vad jag tror. Tycker inte det är jättekonstigt.

Edit: Tjejen jobbar med försäkringar (även försäkrat klockor) så kan höra med henne ikväll och återkomma..
 
Beror väl på varumärke också. Rolex höjer ju varje år, så nyvärdet (dvs marknadsvärdet) kan ju hållas i tre år. Det är ju faktiskt rimligt med tanke på hur mycket de ökar listpriserna varje år (som sagt).
Har dock med försäkring att göra vad jag tror. Tycker inte det är jättekonstigt.
Håller inte med, köper du en ny Rolex hos AD kan du glömma att ens få ut 80% av värdet efter 3 år om du använt den (Möjligtvis några få modeller undantagna, såsom 116520 etc)
 
Håller inte med, köper du en ny Rolex hos AD kan du glömma att ens få ut 80% av värdet efter 3 år om du använt den (Möjligtvis några få modeller undantagna, såsom 116520 etc)
Javisst, men marknadsvärdet på papper är inte samma som vad jag får när jag säljer klockan som sagts ovan.
Tror fortfarande det har med försäkring att göra (bland annat).

Ska som sagt höra med tjejen ikväll.
 
Håller inte med, köper du en ny Rolex hos AD kan du glömma att ens få ut 80% av värdet efter 3 år om du använt den (Möjligtvis några få modeller undantagna, såsom 116520 etc)
Först och främst... 116520 produceras inte längre.

Sedan är det konstigt att du konstaterar att om man köper en ny Rolex så kan man glömma att ens få ut 80% efter 3 år, när det bevisligen är väldigt vanligt att det funkar precis så.
Sen ska man inte generalisera.. :)
 
Först och främst... 116520 produceras inte längre.

Sedan är det konstigt att du konstaterar att om man köper en ny Rolex så kan man glömma att ens få ut 80% efter 3 år, när det bevisligen är väldigt vanligt att det funkar precis så.
Sen ska man inte generalisera.. :)
Nja, ge mig 3 exempel där det är fallet som fortf produceras och sålts till AD pris!
 
Det var väl en ganska speciell situation när CHF gick upp rätt kraftigt här pga de "kopplade loss" från euron. Då blev ju alla rollar m.fl 30% dyrare.
 
Hej alla KS-are,

Vet att det redan finns otaliga trådar om värdering och värderingsintyg, men min gäller specifikt beräkningsmodellen.

Fråga: Hur kan de som utfärdar värderingsintyg påstå att marknadsvärdet skulle vara samma som nyvärdet i hela 3 år?
Är detta endast försäkringsformalia (avskrivning för åldersavdrag efter 3 år) för annars låter det ju helt sjukt...

Jag tycker det verkar märkligt, speciellt med tanke på alla diskussioner om hur mycket som bör dras av från priset för att klockan inte är ny men i nyskick och några månader gammal.

Se exempelvis intyg utfärdat av Rob E nedan.
Rob intyg.PNG
..endast försäkringsformalia!
 
Lite omvända frågeställningen här då: köpt en klocka utomlands med samtliga papper och plast kvar osv, kan man förvänta sig ett värderingsintyg till fullpris?
 
Tillbaka
Topp