• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg - gå till Kaplans eller Rob?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om man ska skaffa värderingsintyg (för att försäkra sin samling), vart är bäst att gå? Kaplans är rätt dyra har jag för mig...

Vill minnas att jag läst att ROB-1832 även utfärdar värderingsintyg på tex Rolex - eller stämmer detta ej?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äkthetskoll 450:- värderingsintyg 730:- kollade med Rob tidigare i veckan. Går ganska kvickt också. På Kaplans och Nymans lämnar du in ena dagen och hämtar dagen efter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har aldrig riktigt greppat detta, vem kräver värderingsintyg? Och har de "rätt" att göra det? Vid de försäkringsärenden jag hört om har de själva gjort en värdering vid varje individuellt fall och inte frågat efter värderingsintyg?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har aldrig riktigt greppat detta, vem kräver värderingsintyg? Och har de "rätt" att göra det? Vid de försäkringsärenden jag hört om har de själva gjort en värdering vid varje individuellt fall och inte frågat efter värderingsintyg?

Länsförsäkringar har sagt till mig att det krävs värderingsintyg om de ska kunna försäkra något.

Räcker inte om du har certifikat t.ex.

Vem ska då göra värderingen? De visste de inte.
Senast jag frågade så gällde det min AP Diver.
 

morrism

Audemars
Har aldrig riktigt greppat detta, vem kräver värderingsintyg? Och har de "rätt" att göra det? Vid de försäkringsärenden jag hört om har de själva gjort en värdering vid varje individuellt fall och inte frågat efter värderingsintyg?


Vill man verkligen att FB värderar? De vill ju betala dig så lite som möjligt
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Hos länsförsäkringar är det åtminstone ett krav att ha ett giltigt värderingsintyg för att hemförsäkringen ska gälla för klockan och det man får på Rob duger fint.
Sen lär de väl Försäkringsbolaget göra en beräkning själva vad de vill betala tillbaka grundat på detta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Länsförsäkringar har sagt till mig att det krävs värderingsintyg om de ska kunna försäkra något.

Räcker inte om du har certifikat t.ex.

Vem ska då göra värderingen? De visste de inte.
Senast jag frågade så gällde det min AP Diver.

Hmm, är detta tillägsförsäkringar (sakförsäkring?) utöver den vanliga hemförsäkringen eller skulle det omfatta alla klockor?
 

morrism

Audemars
Hmm, är detta tillägsförsäkringar (sakförsäkring?) utöver den vanliga hemförsäkringen eller skulle det omfatta alla klockor?


För mig (IF), så krävde de värderingsintyg för att ens teckna en "sakförsäkring", hemförsäkringen täcker upp till 50k och då är det väl möjligt att värdering inte behövs.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Med andra ord ett rätt viktigt argument vid val av försäkringsbolag? Kräver de värderingsintyg på konst mm. också?

Drog iväg ett mail till LF nyss. Får se vad de svarar.

Men det är klart att det är viktigt. Vill dock minnas att jag fick samma svar av alla andra bolag jag ringt runt till gällandes sakförsäkringar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men om du ska "sakförsäkra" t.ex. konst så måste de ju ha ett värde att försäkra, de kan ju inte bara gå på att du säger ett värde i telefonen.

Nej, jag tänkte mer på de ur som går under den vanliga hemförsäkringen, de flesta har väl 50' per tillfälle? Men visst kan de göra en egen värdering, de har de tjänst/folk till. Sedan om man nöjer sig med den i slutänden är en annan sak men så måste det alltid vara?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Nej, jag tänkte mer på de ur som går under den vanliga hemförsäkringen, de flesta har väl 50' per tillfälle? Men visst kan de göra en egen värdering, de har de tjänst/folk till. Sedan om man nöjer sig med den i slutänden är en annan sak men så måste det alltid vara?

Är väl dock skillnad om man tappar en Iphone i backen som är 2 år gammal och om man har ett värdeingsityg som säger att klockan är värd 49 000 i minst 2 år. Eller? Känns ju konstigt om de ska göra en egen beräkning utöver expertutlåtandet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl dock skillnad om man tappar en Iphone i backen som är 2 år gammal och om man har ett värdeingsityg som säger att klockan är värd 49 000 i minst 2 år. Eller? Känns ju konstigt om de ska göra en egen beräkning utöver expertutlåtandet?

Har inte dragit någon parallell med förbrukningsvaror? Sedan skulle jag vara förvånad om de inte har någon rutin för att dubbelkolla värderingsintyg. Tex värderingsintyg från Kaplans borde man direkt dra av 10% på.
 

16610

Patek
2-Faktor
Hur stor blir ersättningen?
Dina saker i bostaden ersätts med högst försäkringsbeloppet.
Detta belopp bestämmer du själv när du tecknar försäkring, men
tänk på att beloppet ska motsvara värdet av dina ägodelar. Om
det är för lågt riskerar du att inte få full ersättning vid skada.
Är dina saker fullvärdesförsäkrade finns ingen övre gräns
för ersättningen och du kan då inte bli underförsäkrad.
Ersättningens storlek beror bland annat på vad som skadats
eller stulits. Ålder och slitage påverkar också värdet. Vi avgör på
vilket sätt du får ersättning, till exempel om ett föremål ska
repareras eller inte. För en del saker har vi ett högsta ersättningsbelopp.
Här är exempel på sådana:
• Pengar – 3 000 kronor.
• Värdehandlingar – 5 000 kronor.
• Smycken och armbandsklockor – 100 000 kronor.
• Mynt-, sedel- eller frimärkssamlingar – 50 000 kronor.
• Ägodelar du förvarar eller medför utanför bostaden
– 50 000 kronor.
• Brygga och uthus på annans mark – 50 000 kronor.
• Bohag som skadas under flyttning – 175 000 kronor.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Har inte dragit någon parallell med förbrukningsvaror? Sedan skulle jag vara förvånad om de inte har någon rutin för att dubbelkolla värderingsintyg. Tex värderingsintyg från Kaplans borde man direkt dra av 10% på.

Tänkte mer på vad de anställda på försäkringsfrågor huvudsakligen sitter och räknar om.
Inget illa menat, vinklade det fel.
Spontant känns det ju som de borde gå på intyget om det faller inom tiden intyget är skrivet för.
 
Topp