• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg - Vintage

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Hur gör man om man har 2 klockor som man vill ha värderingsintyg på och inte är så sugen att betala 500-1000kr/klocka för det på AD

Och vad godtar försäkringsbolag? Och vad säger ett pris på en vintageklocka tex. det kan ju förändas?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hur gör man om man har 2 klockor som man vill ha värderingsintyg på och inte är så sugen att betala 500-1000kr/klocka för det på AD

Och vad godtar försäkringsbolag? Och vad säger ett pris på en vintageklocka tex. det kan ju förändas?
Jag vet av erfarenhet att Trygg Hansa endast använder en kanal för värdering, Kaplans. Då via bilder på klocka inkl. din ID på någon av bilderna, evt. kvitto samt tillbehör. De värderar alltså ofta via mailade bilder, både bra och dåligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sök på försäkring så hittar du ungefär en miljard trådar om ämnet. Vad man behlver göra varierar beroende på försäkringsbolag.
Har pratat med IF flera gånger och de kan göra en värdering i efterhand förutsatt att man har bilder eller dylikt för att styrka ägande. Deras stora hemförsäkring täcker upp till 50000kr. Klockor som är dyrare behöver man ha specialförsäkring för om man vill ha ut hela värdet och dp krävs värderingsintyg.
 
C

China

Guest
Hur gör man om man har 2 klockor som man vill ha värderingsintyg på och inte är så sugen att betala 500-1000kr/klocka för det på AD

Och vad godtar försäkringsbolag? Och vad säger ett pris på en vintageklocka tex. det kan ju förändas?

Om du räknar med att något försäkringsbolag skall acceptera värdena som du har haft för dina objekt på K&S, så är det nog dags att tänka om.;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jaja. lustigkurrar... K&S är det Kungen och Silva?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kapar tråden med en fråga.
Ni som har fått värderingsintyg utfärdade av Kaplans, hur ”nöjda” har ni varit med värderingen?

Det jag är ute efter är att vissa modeller är svårare än andra att hitta rätt nivå på, och finns kunskapen hos Kaplans?
Jag vet att Kaplans inte jobbar med estimat i auktionerna och att det ofta kan vara säljaren som påverkar utropspriset, men det får mig i alla fall att känslomässigt tänka att de kanske inte har någon vidare koll, utan de sätter sina låga utrop utan att göra efterforskningar på de olika modellerna och därmed också missar att skaffa sig fördjupad kunskap.

Av er som har lämnat in, är det någon som jag hintat om vad ni tycker är ett rimligt värde och har de tagit hänsyn till eller åtminstone varit villiga att lyssna/diskutera kring detta.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag kapar tråden med en fråga.
Ni som har fått värderingsintyg utfärdade av Kaplans, hur ”nöjda” har ni varit med värderingen?

Det jag är ute efter är att vissa modeller är svårare än andra att hitta rätt nivå på, och finns kunskapen hos Kaplans?
Jag vet att Kaplans inte jobbar med estimat i auktionerna och att det ofta kan vara säljaren som påverkar utropspriset, men det får mig i alla fall att känslomässigt tänka att de kanske inte har någon vidare koll, utan de sätter sina låga utrop utan att göra efterforskningar på de olika modellerna och därmed också missar att skaffa sig fördjupad kunskap.

Av er som har lämnat in, är det någon som jag hintat om vad ni tycker är ett rimligt värde och har de tagit hänsyn till eller åtminstone varit villiga att lyssna/diskutera kring detta.
Utropen har ingenting med en potentiell värdering att göra. De tjänar pengar på att saker säljs och sätter därför så låga utrop som möjligt. Dvs vad säljaren går med på.

Min erfarenhet av värdering av vintage är från tiden när andra skötte det på Kaplans. Då har jag fått både höga och väldigt låga värderingar enligt vad jag tyckt sakerna varit värda. Något som jag tror att man får vara inställd på oavsett var man går. De har iag bättre koll än de flesta andra värderingsmän i denna stad.
 
B

Banankontakt

Guest
Jag kapar tråden med en fråga.
Ni som har fått värderingsintyg utfärdade av Kaplans, hur ”nöjda” har ni varit med värderingen?

Det jag är ute efter är att vissa modeller är svårare än andra att hitta rätt nivå på, och finns kunskapen hos Kaplans?
Jag vet att Kaplans inte jobbar med estimat i auktionerna och att det ofta kan vara säljaren som påverkar utropspriset, men det får mig i alla fall att känslomässigt tänka att de kanske inte har någon vidare koll, utan de sätter sina låga utrop utan att göra efterforskningar på de olika modellerna och därmed också missar att skaffa sig fördjupad kunskap.

Av er som har lämnat in, är det någon som jag hintat om vad ni tycker är ett rimligt värde och har de tagit hänsyn till eller åtminstone varit villiga att lyssna/diskutera kring detta.


Jag har värderat 2 st vintageklockor av kända märken men ovanliga modeller. Jag tycker Kaplans värderade dem väldigt lågt, mot vad jag själv sett att de tidigare sålts för och är till salu för på flera olika sajter. Så jag har tyvärr fått intrycket att de inte kan/har lagt ned den tid som krävs för att kontrollera modellen/marknaden ordentligt.

Jag betalade alltså för en värdering och det var inte för att de skulle läggas ut på auktion. Om det påverkar priset något?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har också haft värderat på Kaplans, tycker deras värderingar har varit aningen lägre än marknaden. Jag tar tex sålt klockor för några tusenlappar över vad Kaplans värderat till bara en kort tid efter!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Haft ett försäkringsärende via trygg hansa som dels var en vintage klocka och dels box och papper på en modern klocka. I min anmälan till försäkringsbolaget så skrev jag tydligt hur jag värderade klockan och tillbehören samt bifogade bilder. Fick en värdering från kaplans som i princip var identisk, typ 500kr lägre. Min erfarenhet är således att deras värdering var rimlig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Utropen har ingenting med en potentiell värdering att göra. De tjänar pengar på att saker säljs och sätter därför så låga utrop som möjligt. Dvs vad säljaren går med på.

Min erfarenhet av värdering av vintage är från tiden när andra skötte det på Kaplans. Då har jag fått både höga och väldigt låga värderingar enligt vad jag tyckt sakerna varit värda. Något som jag tror att man får vara inställd på oavsett var man går. De har iag bättre koll än de flesta andra värderingsmän i denna stad.

Jag har värderat 2 st vintageklockor av kända märken men ovanliga modeller. Jag tycker Kaplans värderade dem väldigt lågt, mot vad jag själv sett att de tidigare sålts för och är till salu för på flera olika sajter. Så jag har tyvärr fått intrycket att de inte kan/har lagt ned den tid som krävs för att kontrollera modellen/marknaden ordentligt.

Jag betalade alltså för en värdering och det var inte för att de skulle läggas ut på auktion. Om det påverkar priset något?

Jag har också haft värderat på Kaplans, tycker deras värderingar har varit aningen lägre än marknaden. Jag tar tex sålt klockor för några tusenlappar över vad Kaplans värderat till bara en kort tid efter!

Det är lite det som jag är rädd för...att man inte lägger ner tillräckligt med tid för att göra en rimlig värdering när det kommer in objekt som är mer ovanliga.

Därav det hypotetiska resonemanget att man kan tappa kunskap när taktiken är att sätta ut låga utrop...det finns ingen anledning att fördjupa sig i olika modeller utan en snabb googling räcker så att man ligger någorlunda ok.

Men jag får helt enkelt åka ner och prata med gänget som värderar så gissar jag att det nog sk lösa sig på bästa sätt till slut :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är lite det som jag är rädd för...att man inte lägger ner tillräckligt med tid för att göra en rimlig värdering när det kommer in objekt som är mer ovanliga.

Därav det hypotetiska resonemanget att man kan tappa kunskap när taktiken är att sätta ut låga utrop...det finns ingen anledning att fördjupa sig i olika modeller utan en snabb googling räcker så att man ligger någorlunda ok.

Men jag får helt enkelt åka ner och prata med gänget som värderar så gissar jag att det nog sk lösa sig på bästa sätt till slut :)

Nu har jag i alla fall lämnat in Sinn 103B, Sinn 141S GMT och Certina Chronolympic Regatta. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till, men det skulle ta ett par veckor.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ett par veckor? Orimligt!
Dom har mycket att göra nu med finauktionen till helgen.

Jag tycker att de är väldigt seriösa i sitt värderingsarbete och tycker att värderingarna snarast är något i överkant mot vad jag hade förväntat mig.
Men de värderar fina ex högt och dåliga ex lågt är min erfarenhet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ett par veckor? Orimligt!

Dom har mycket att göra nu med finauktionen till helgen.

Jag tycker att de är väldigt seriösa i sitt värderingsarbete och tycker att värderingarna snarast är något i överkant mot vad jag hade förväntat mig.
Men de värderar fina ex högt och dåliga ex lågt är min erfarenhet.

Det är delvis den kommande auktionen som gör att det tar extra tid, men också att jag lyft min "oro" över att man inte kommer att gräva tillräckligt djupt... framförallt gällande 103B.

Så det är helt ok att det tar lite extra tid och jag tror också att jag var rätt ute att man inte har riktig koll baserat på Georgios reaktion när jag nämnde några referensförsäljningar. Det var ett rejält lyft ögonbryn minst sagt :)
 
Topp