• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingstankar?

hejo

Panerai
Glad Påsk på er alla vill jag börja med att säga :)

Vad en begagnad klocka skall kosta bestämmer ju som sagt marknaden.
Tusenlappar upp och ner beroende på skick och tillbehör regleras ju också av marknaden.

Så här fungerar ju det när det finns en betydande mängd av ur i omlopp.

Dock så verkar det ju till att svänga rejält när den kritiska massan av ur är begränsad.

Låt oss ta ett exempel - Lemania Viggen.

I min värld så är detta ett fantastiskt ur både vad gäller utseende och historia
och vad avser tillgång. Värdet på denna klocka har sedan länge legat på sisådär
20 till 25 tusenlappar. På senaste klock-kvaliten så seglade ett tidigt ex (lev 1) upp
och priset landade på styvt 40 loppor. Hmmm från 20-25 och så helt plötsligt är
marknaden beredd att betala 41 500 för detta ur.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2543/vara/982312

Nu är det inte många ur som är i omlopp men hur skall man tolka detta senaste köp?
Är klockan värd 40 000?

Nu råkar jag vara lycklig ägare till ett ex, dessutom i exceptionellt bra skick så frågan till panelen,
är alltså; vad är detta ur värt?!

Om någon nu trodde att jag skall sälja mitt ex så måste jag göra er besvikna, detta är det sista ur som
lämnar mig, jag undrar bara för att jag är villrådig och för att försäkringsbolaget vill veta....

Viggen_1280.jpg


9EA0D50F-5C4A-44F3-A4C6-EB1A761192FD_zpsllobhb9i.jpg


tvkrlekar.jpg


tvkrlekar_2.jpg


null_zps4aa9fbff.jpg


Som sagt vänner, vad skall jag säga till försäkringsbolaget?
 

hejo

Panerai
Spencer66 bättre än så kan du väl....

Kaplans tar inte betalt, de får provis, det är ju vad köparen betalar som är marknadsvärdet eller?!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Till försäkringsbolaget är det ett ersättningsvärde du skall ange. Vad tror du att du får betala för nästa som dyker upp? Att blint ta beloppet på senaste är kanske inte helt riktigt, min gissning är närmare 30 än 40, men det är ju inte mer än min gissning. Viggens är inte min styrka direkt...
 

Galaxy

Rolex
Spencer66 bättre än så kan du väl....

Kaplans tar inte betalt, de får provis, det är ju vad köparen betalar som är marknadsvärdet eller?!
I och för sig, men det innebär väl en viss säkerhet att handla av exempelvis Kaplans till skillnad från privatperson? Visserligen tror jag inte att man betalar så mycket extra för det, men det rättfärdigar i min värld en del av det ökade priset, men jag spekulerar bara. :)

Edit: Hann visst inte först.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
I och för sig, men det innebär väl en viss säkerhet att handla av exempelvis Kaplans till skillnad från privatperson? Visserligen tror jag inte att man betalar så mycket extra för det, men det rättfärdigar i min värld en del av det ökade priset, men jag spekulerar bara. :)

Edit: Hann visst inte först.

På Kaplans betalar man vad dinkan är värd +20%
 

hejo

Panerai
Till försäkringsbolaget är det ett ersättningsvärde du skall ange. Vad tror du att du får betala för nästa som dyker upp? Att blint ta beloppet på senaste är kanske inte helt riktigt, min gissning är närmare 30 än 40, men det är ju inte mer än min gissning. Viggens är inte min styrka direkt...


Självklart har du rätt i detta, personligen tror jag att marknadsvärdet ligger runt 25 men någon har betalt över 40 och frågan är då
hur detta påverkar marknaden?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oavsett så är det summan det kostar dig att ersätta klockan, om sista sålda är runt 40 000 så tycker jag att du ska räkna på det.
Att det är en säkerhet att handla på Kaplans tycker inte jag hör till frågan, försäkringsbolaget kan väl inte kräva att du ska köpa så billigt som möjligt och av en privatperson?!

Har för mig att försäkringsvärdet brukar vara lite högre än marknadspris på grund av att göra det lättare att ersätta skadan omgående...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Du behöver nog ett värderingsintyg från Kaplans. Har svårt att tänka mig att försäkringsbolaget skulle godta att du har gjort en egen värdering med hjälp av ett glatt gäng på ett klockforum:)
Glad Påsk!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Låter ytterst otroligt att du själv ska säga en summa till det försäkringsbolag? Det är vad värderingsintyg är till för.
 

Whedda

Rolex
På Kaplans betalar man vad dinkan är värd +20%

Det där stämmer ju ioförsig inte...

Eftersom köparna känner till provisionen/slagavgiften korrigeras ju slutpriset med dessa 20% i åtanke.

Sen säger jag inte att de inte säljs dyrare än privat men där kommer tryggheten i att handla från Kaplans in.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Låter ytterst otroligt att du själv ska säga en summa till det försäkringsbolag? Det är vad värderingsintyg är till för.
Det är så det fungerar om de går under den vanliga försäkringen, dvs. oftast under 50'. Har du värderingsintyg på allt du äger? Skulle det bli kaos någon gång gör de ändå en värdering för att se om tidigare värdering är korrekt. Att köpa värderingsintyg på alla dinkor för ca 1000 kr st hade blivit en fin dinka per år...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det är så det fungerar om de går under den vanliga försäkringen, dvs. oftast under 50'. Har du värderingsintyg på allt du äger? Skulle det bli kaos någon gång gör de ändå en värdering för att se om tidigare värdering är korrekt. Att köpa värderingsintyg på alla dinkor för ca 1000 kr st hade blivit en fin dinka per år...

Trodde det gällde en specifik försäkring för klockan.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det där stämmer ju ioförsig inte...

Eftersom köparna känner till provisionen/slagavgiften korrigeras ju slutpriset med dessa 20% i åtanke.

Sen säger jag inte att de inte säljs dyrare än privat men där kommer tryggheten i att handla från Kaplans in.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hej

Varför är det tryggare att handla från kaplans, lämnar de garantier?
Har försökt leta på deras sida men hittade inget om det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej

Varför är det tryggare att handla från kaplans, lämnar de garantier?
Har försökt leta på deras sida men hittade inget om det.
Det ser ju inte så bra ut om de skulle sälja t.ex. förfalskningar så någon form av kontroll har de ju. Sedan har du ju säkerheten av att du kan vara säker på att få objektet i fråga, du slipper en krånglig överlämningsprocess...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det ser ju inte så bra ut om de skulle sälja t.ex. förfalskningar så någon form av kontroll har de ju. Sedan har du ju säkerheten av att du kan vara säker på att få objektet i fråga, du slipper en krånglig överlämningsprocess...
Det sista köper jag, men att lämna in en klocka till AD för kontroll är väl nog så gott.

Tänkte mer på om kaplans lämnade övriga garantier? Eller är det bara äkthet som garanteras?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
"A buyer can submit a complaint with reference to faults in the purchased item if its condition is considerably worse than the buyer, with regards to the starting price, the catalogue text, the picture and other circumstances, reasonably could have assumed."

Det här är taget från kaplans avtalsvilkor, jag skulle tolka det som så att om det framkommer att det är en kopia så går det att häva köpet.

Inte sagt att kaplans är dyra, men det kostar väl lite extra med fancy etablissemang på Biblioteksgatan... ;)
 

hejo

Panerai
Trodde det gällde en specifik försäkring för klockan.
I mitt fall handlar det om att ange värdet för de ur som är värda lite mer samt ett klumpvärde för det som roterar. Skulle något/allt bli stulet får jag tillbaka vad det är värt, enkelt va?! Dokumentation i form av, bilder, serieår etc. Inga intyg krävs.
 

calzone

Vacheron
Ja funderar på att skicka upp min nya 5513 till kaplans för värdering. Kan man lita på att dom behandlar klockan med respekt/ömhet?
 

Whedda

Rolex
Hej

Varför är det tryggare att handla från kaplans, lämnar de garantier?
Har försökt leta på deras sida men hittade inget om det.

Ganska många anledningar...

1. De har tittat över klockan och bedömt skicket samt ev. skador och eller aftermarketdelar.

2. Du får tillgång till högupplösta bilder som illustrerar det du skall köpa såväl invändigt som utvändigt.

3. Du betalar till Kaplans och inte en person du aldrig träffat så risken att bli blåst är obefintlig.


4. Du då känner till att till tillkommer 20% på vinnande budet så räknar du ju in det i din budget. Det är så att säga självkontrollerande. Jag skulle personligen säga att normala klockorna som säljs på Kaplans eller andra större auktionshus är Max 10% dyrare än annars. Vilket inte är så konstigt då de erbjuder servicen av genomgång av klockorna samt en äkthetskontroll och fotografering.

Sen finns ju de exceptionella modellerna som slår rekord men dessa säljs inte regelbundet privat vilket gör det svårt att jämföra.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp