• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdeskåp

Hej,

Med anledning av att vi har haft två inbrott i mitt radhusområde i natt så har jag börjat fundera på att köpa mig ett värdeskåp. Behöver få lite input om vad som finns på marknaden. Dela gärna med er av era erfarenheter och posta gärna en bild på skåpet om ni kan.

På webben kan man hitta mycket information men jag vill höra vad NI tycker och tänker.

Simma lugnt!
 

Zingo

Rolex
Vapen skåp funkar utmärkt, kanske lite otympligt om man inte har vapen eller andra större saker som behöver låsas in. Hur som så är regeln där att skåpet ska väga 150 kg (om jag minns rätt) eller vara bultat i fast golv/vägg. Rätt (ok) säkerhetsklassade skåp kan ju även vara bra. Kan även vara klokt att fundera kring brandskydds klassning, dock en annan fråga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej,

Med anledning av att vi har haft två inbrott i mitt radhusområde i natt så har jag börjat fundera på att köpa mig ett värdeskåp. Behöver få lite input om vad som finns på marknaden. Dela gärna med er av era erfarenheter och posta gärna en bild på skåpet om ni kan.

På webben kan man hitta mycket information men jag vill höra vad NI tycker och tänker.

Simma lugnt!

Det är ju som med allt annat, man får vad man betalar för. Vill du verkligen ha något "helt" inbrottssäkert för random tjuv som inte är ett fullblodsproffs så kostar det massor och tar också ofta stor plats.

Jag bor också i radhus och har köpt det här och är jättenöjd: http://www.kassaskapdirekt.se/p/3-s...sakerhetsskap-s500-med-stoldklass-ss3492.html

image.jpg


Det är en behändig storlek, går att bulta både i väggen och i golvet, och dörren är skyddad så det går inte att skära av gångjärnen med brännare. Köpte till ett hyllplan så att det får plats med 3st klockboxar. Känns gediget och i kombination med larm så känner jag mig trygg.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Man måste bulta fast det, ett par man med hjälpmedel klarar lätt ett par hundra kilo. Grejen är väl att dölja skåpet , helst på ett svårtillgängligt ställe för tjuven där det inte går att "jobba" - tex i en kattvind eller likn.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har ett brandklassat kassaskåp som sitter permanent monterat på ett ställe som kräver att tjuven har lika sjuka ideer som mig, och dom är nog lätt räknade.
Har även ett bankfack för bopapper, kvitto, pass osv.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jag har ett kassaskåp på 176kg på övervåningen i huset...blir inte lätt att få ut....flyttkillarna som bar upp det hade det inte lätt.

För mig känns det riktigt skönt att ha det och slippa oroa sig så mycket. Dock tar jag med ett par klockor om jag åker till landet på semestern för om någon ändå skulle svetsa upp det så blir jag inte av med allt......man kan aldrig vara säker.....

http://esafe.se/sortiment/begagnade-demoex-rea/begagnade-demoex-rea-dokumentskap/ds-70-e-4/
 

POO

Panerai
Jag har ett kassaskåp på 176kg på övervåningen i huset...blir inte lätt att få ut....flyttkillarna som bar upp det hade det inte lätt.

Sen kanske de aktade parketten...
Massa folk har blivit väldigt fårvånade när hela skåpet var borta. Har en bekant som dessutom fick ett "godkänt" skåp öppnat inomhus, det såg inte så kul ut sen.
 
Inte riktigt svar på din fråga men det finns en skön metod. En vän som också bor i radhus hade inbrott och det mesta rensades. Kvällen innan så hade han glömt sin klocka i fickan på morgonrocken som hängde på en krok i sovrummet och där fick den också vara kvar efter inbrottet. Där lägger jag mina klockor för tillfället.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har ett brandklassat kassaskåp som sitter permanent monterat på ett ställe som kräver att tjuven har lika sjuka ideer som mig, och dom är nog lätt räknade.
Har även ett bankfack för bopapper, kvitto, pass osv.

Jag har köpt flera skåp på www.arkivexperten.se som har bra priser och är smidiga att ha att göra med. Som skrivits tidigare tror jag ett bra skåp i kombination med ett smart gömställe räcker långt.

Jag tror inte man ska överskatta sig själv när det kommer till att hitta på originella gömställen. Det ena utesluter ju så klart inte det andra, men jag tror precis som @Ako att det är viktigare att välja ett ställe som är svårarbetat och där tjuven inte har så mycket utrymme att till exempel bryta och svetsa, än att försöka hitta på ett klurigt gömställe.
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tror inte man ska överskatta sig själv när det kommer till att hitta på originella gömställen. Det ena utesluter ju så klart inte det andra, men jag tror precis som @Ako att det är viktigare att välja ett ställe som är svårarbetat och där tjuven inte har så mycket utrymme att till exempel bryta och svetsa, än att försöka hitta på ett klurigt gömställe.
Jag håller med , men tjuven förlorar tid om han ska leta efter skåpet....
 

Rojalisten

Panerai
Kör vapenskåp, skönt och kunna förvara värdesaker tillsammans med gevären :) finns vapenskåp med tillhörande fack där du får in ett brandsäkert kassaskrin eller liknande. Fast bultat i väggen och inte en kotte kan ta sig in :cigar:
image.jpeg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ett sånt här hade vart trevligt om det inte var så dyra http://www.brownsafe.com/man-safe/index.html
Men inom lite mera rimlig budget så ett värdeskåp som du bultar fast kombinerat med att vanligt inbrottslarm kommer du ganska långt med. Skåpet går inte bara att bära med och även om inte är helt omöjligt att bryta upp så tar det förhoppningsvis så lång tid att det göra så att tjuvarna inte är bekväma med det om larmet tjuter samtidigt.
 

Consensus

Omega
Har ni haft problem med magnetlås? Jag la en Rolex i värdeskåpet, alldeles under låset och klockan stannade bums. Det kan inte vara hälsosamt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Man ska nog inte outa sig för mkt i denna tråd. Är väl säkert fler än oss vanliga ärliga klocknördar som läser här.
Tjuvarna är ju intresserade av sådant som är lätt att få med sig. Pass, guld, kontanter och klockor ligger naturligtvis högt upp på vill ha-listan. Alla dessa saker är ju även väldigt lätta att gömma om man är lite kreativ.
iom ett större klockköp inom kort så kommer ett hyfsat kassaskåp att inhandlas. Är dock inte säker på att jag kommer lägga alla värdesaker där.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ett värdeskåp blir ju en självklar måltavla. Det bästa är nog ett oväntat gömställe, typ barnens legolåda.
Visst är det så, det bästa vore såklart ett riktigt kassaskåp (inte värdeskåp) som är dolt på något smart sett. Men om man inte har pengar eller plats till det eller inte vill springa runt och leta efter prylarna när man glömt var man gömt det så är ett värdeskåp bättre än byrålådan (men glöm inte att bulta fast skåpet). Kombinerat med en säkerhetsdörr till lägenheten/huset och om man bor så fönstren är lätta att nå utifrån så lås på de. Samt ett larm så kommer man ganska långt även om det självklart inte är någon garanti.

Sedan finns det andra risker med att gömma klockorna bland barnens leksaker, kan sluta med oväntade skador på klockan ;)
 

Sjobedan

Rolex
Ni som har skåp med nyckel. Var gör ni av nycklen? För visst är det sånna långa stora nycklar?

En bekant till mig har löst det ganska finurligt, han har två kassaskåp... Ett till papper och liknande. Där I ligger nyckeln till värdeskåpet. och de är placerade på två olika ställen på tomten(!) och står alltså inte I huset. Han har nyckel samt kombination till det stora skåpet.
 

Trulli

Cartier
Själv skulle jag inte placera ett kassaskåp på övervåningen. Tjuvarna kommer garanterat att försöka få ut det. Hur kul är det när det när (även om de inte lyckas öppna skåpet) släpar det över parkettgolvet och sen rullar ner det för trappen?

Jag läste nyligen en intressant avhandling från polisen som intervjuat ett 50 tal dömda inbrottstjuvar. Där står en hel del matnyttigt. Jag länkar när jag kommer hem.
Dokumentskåp är tydligen en falsk trygghet, det tar inte många sekunder att öppna enligt dem.
Intressant är att de oftast struntar i larm efter som inbrottet går så fort. De få gånger som de åker fast är tydligen när ägaren har larm men utan siren dvs tyst larm och där tjuven inte sett dekaler mm.
Första ställena de alltid kollar: Nattduksbord, badrum, kyl/frys
De har oftast hantverkarkläder eftersom ingen uppmärksammar en hantverkare med kofot eller andra verktyg. De ringer eller knackar oftast på innan de sätter igång.
 

POO

Panerai
En bekant till mig har löst det ganska finurligt, han har två kassaskåp... Ett till papper och liknande. Där I ligger nyckeln till värdeskåpet. och de är placerade på två olika ställen på tomten(!) och står alltså inte I huset. Han har nyckel samt kombination till det stora skåpet.

Svinsmidigt!
 
Topp