• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa kronografer?

par

Patek
2-Faktor
3 av världens kanske bästa kronografer jämförs på hodinkee. Måste ses!

https://www.hodinkee.com/blog/patek-5170-vs-lange-datograph-vs-vacheron-harmony-review


Lange
image.jpg



Patek (Själv föredrar jag den svarta 5170G alla dagar i veckan)

image.jpg




VC
image.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skrattar lite för mig själv då jag valt en rolex alla dagar i veckan före dessa tre klockor för bara 3 år sedan i brist på kunskap. Sedan kan man alltid snacka smak vs värde. Men med kunskap kommer ofta uppskattning av en annan grad .
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fast vad är bäst? En klocka som man knappt vågar använda för risken att den går sönder pga ett delikat verk eller en klocka som faktiskt är gjord för att användas och funkar nästan oberoende vad den utsätts för. Som hantverk är de kanske världens bästa men knappast när det kommer till användning i det verkliga livet. Skulle vara livrädd att använda något liknande just av rädslan att något går sönder.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fast vad är bäst? En klocka som man knappt vågar använda för risken att den går sönder pga ett delikat verk eller en klocka som faktiskt är gjord för att användas och funkar nästan oberoende vad den utsätts för. Som hantverk är de kanske världens bästa men knappast när det kommer till användning i det verkliga livet. Skulle vara livrädd att använda något liknande just av rädslan att något går sönder.
+1
 

POO

Panerai
Fast vad är bäst? En klocka som man knappt vågar använda för risken att den går sönder pga ett delikat verk eller en klocka som faktiskt är gjord för att användas och funkar nästan oberoende vad den utsätts för. Som hantverk är de kanske världens bästa men knappast när det kommer till användning i det verkliga livet. Skulle vara livrädd att använda något liknande just av rädslan att något går sönder.

Är de verkligen så fantastiskt ömtåliga?
 

MånsT

Rolex
Hade valt Datograph. Men inte denna utan innan de förstorade den och inkluderade den knepiga "power reserve"-visaren.
 

F-L-P

Panerai
Fast vad är bäst? En klocka som man knappt vågar använda för risken att den går sönder pga ett delikat verk eller en klocka som faktiskt är gjord för att användas och funkar nästan oberoende vad den utsätts för. Som hantverk är de kanske världens bästa men knappast när det kommer till användning i det verkliga livet. Skulle vara livrädd att använda något liknande just av rädslan att något går sönder.

Så enligt det resonemanget Bör då g-shock vara väldens bästa kronograf?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har aldrig läst att en relativt okomplicerad patek skulle vara på gränsen till oanvändbar.
Vi kan tolka saker olika, jag skulle älska att äga en Patek krono men det är knappast något man tar med till friidrottsplanen eller för den delen på arbetspasset.. svårt att se hur en kronograf Patek ska komma till nytta framför t.ex. en Daytona eller liknande som faktiskt klarar av en något mer oöm behandling.
 

par

Patek
2-Faktor
Fast vad är bäst? En klocka som man knappt vågar använda för risken att den går sönder pga ett delikat verk eller en klocka som faktiskt är gjord för att användas och funkar nästan oberoende vad den utsätts för. Som hantverk är de kanske världens bästa men knappast när det kommer till användning i det verkliga livet. Skulle vara livrädd att använda något liknande just av rädslan att något går sönder.

Lägger man 600-700 tusen på en klocka tror jag inte den personen som lägger dem pengarna behöver oroa sig. De flesta har nog något annat att byta mellan om du har de pengarna till en kronograf.
 

par

Patek
2-Faktor
Helt galna ur!!
Men personligen skulle jag nog även titta på Lange 1815 Chronograph om jag valde bland kronografer i denna klass.
Både den gamla och nya 1815 chrono är fantastiska :)
(Bilder snodda från internet)
image.jpg

image.jpg

image.jpg
Håller med dig till stor del. Var helt tagen efter jag provat den och tänkte många tankar ett tag innan jag hejdade mig. Vitguld är givet, tycker inte gult var alls samma sak

Valet hade stått mellan en svart 5170G och 1815 chrono om jag skulle handla:)

image.jpg
 

Dubbelgubben

Breitling
Ja jag är ju extremt svag gör VC och tar den! För övrigt har jag länge suktat efter en understated 50-tals VC kostymur i rostfritt eller kanske en bubble back men nu gled jag från ämnet.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
5170G i all ära, men en klar favorit hos mig är ändå 5070G. Känns mer modern i tavellayouten och framförallt mer symetrisk
 
Topp