• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa pappa (om Certina New Art 18k Automatic)

Mattias79

Cartier
Besökte min fantastiska gamla far idag med familjen. Ur gömmorna tar han då fram en klockbox märkt Nymans Ur. I boxen ligger farfars gamla klocka, en Certina New Art Automatic i 18K. Ett arvskifte ägde rum och efter avmonterande av tråkig aftermarket-länk och påmonterande av nytt läder, samt lite polering, var förvandlingen färdig. Det var kul att se att boetten är solid och inte har något baklock, lite speciellt. Min sambo älskar den och har nu fått ytterligare en klocka att "låna" av mig. Det faktum att den är automatisk gör att jag bedömer värdet till ca 5-6´. Den är dock graverad och detta sänker sannolikt värdet med kanske 2 lax. Det kvittar förstås då den får stanna i familjen.

Före:
Certina före.jpg




Efter:

Certina efter.jpg
 

jabla

Sarlacc
Snyggt! har själv en Blue ribbon från samma tid. Tyvärr är det guldpriset som påverkar värdet mest så strax över 2k oavsett gravyr.

CertinaBR.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Grattis! Ärvda ur är alltid extra intressant i lådan och på handleden.

Har själv bland annat ärvt denna Omega:
image.jpg
image.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hehe! Satt och fikade i sommarkåken med några vänner, min mormor och morfar i somras. "Jag har något till dig" sade morfar och gick och hämtade en Omega Seamaster i originalbox som hans farfar fått av Kalmar stad för trogen tjänst osv när det begav sig.
Givetvis spelar värdet ingen roll när affektionsvärdet är så högt som det går :)
 

Mattias79

Cartier
Snyggt! har själv en Blue ribbon från samma tid. Tyvärr är det guldpriset som påverkar värdet mest så strax över 2k oavsett gravyr.

Du har sannolikt rätt. Såg en på Crono24 för 6900 (vilket förstås är för högt) och tänkte lite hoppfullt att ca. 3500 borde man väl få trots gravyr? Men som sagt du har nog tyvärr rätt. Affektionsvärdet är dock skyhögt :)
 
Topp