• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa quartz-klocka?

aLiter

Cartier
2-Faktor
Kan jag få lite tips om vilken som är världens bästa quartz?
Jag har inget intresse av att diskussionen ska glida in på "buää, quartz dåligt, har ingen själ" osv. Jag vill ha en klocka som visar tiden exakt och som håller batteriet länge. Bild bara för att jag tycker att den är snygg.

SeikoSBGV019G-6.jpg
 

ursula

Omega
På vilket sätt definierar du "bäst"? Exakt tidhållning, lång batteritid, snygg design eller är det billigaste prislappen?

Personligen tycker jag mest om Rolex Oysterquartz och Omega Seamaster 300M. Då handlar det dock om design främst.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Finns två som som är mer än OK!

Den ena är Rolex OysterQurtz.

FAF9C85A-B019-4503-AACA-F976DFBEDE98.jpeg


Den andre är en Seamaster Bond kvarts!

EC7D7F38-DD67-4E10-9DEE-EBAD4D9F366C.jpeg


Varför dessa?! Jo det ska jag tala om, dom är robusta, pålitliga och stryktåliga! Även helt OK design också!!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ACD69C69-13D4-4895-90A7-A729D149C9B3.jpeg
AAA64112-D4B1-4425-B67D-6ABA17680807.jpeg
31F4AA9D-9A3F-4301-8417-14E52897CED9.jpeg
E806551E-AAF0-4C4E-A184-19F3A25D03CE.jpeg

Det beror ju på vad man är ute efter. För grym tidhållning har The Citizen och GS ledningen men även Breitling och andra schweizare har ju HAQ som håller sig inom några sekunder/år.

FF12D371-BD7B-4E31-BFE3-27A5E21E6BB4.jpeg

Visst är det kul med urverk som håller 5/10 sekunder/år men i verkligheten är det nig hugget som stucket jämfört med exempelvis en Breitling med HAQ. De har ju dessutom precis lanserat ett HAQ kronografurverk (B60).
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Själv inne på samma spår sista veckorna...

De kandidater som jag överväger är Grand Seikos 9F-verk, Breitlings "superquartz" i Colt Skyracer samt Longines Conquest VHP.

Det är dock svårt att hitta information om vad som konkret är tekniska fördelar och skillnader mellan dem. Tidshållning och batteritider skiljer lite yes. EOL indicator på samtliga yes. Grand Seiko tillverkar egna kvartskristaller som åldras 90 dgr, coolt yes. Grand seikos sekundvisare "darrar" inte, coolt yes.

Om det finns fler saker som talar för varför tex Grand Seiko är bäst ur ett tekniskt perspektiv vet jag ej. Longines VHP som gör +-5 sekunder per år, har perpetual calender som funkar till år 2100 samt intuitiv snabbställning av tid med en prislapp runt 10 tkr talar för att den är överlägsen, i mina ögon.

Longines_Conquest_VHP_3-hand_bluedial_front_1000.jpg
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Vet någon hur GS och Breitling fungerar vad gäller anti-magnetism? Longines stannar och när faran är över hoppar visarna till rätt tid. Ser coolt ut på video men i verkligheten kanske inget som spelar roll egentligen, det viktiga är ju att skyddet finns inte hur "flashigt" visarna beter sig
 

Kropoth

Cartier
Har inte koll på tidshållningen, men F.P. Journe har nog gjort den lyxigaste kvartsklockan.
Den har en liten nano-rotor (mitt ord, jag vet inte vad den kallas på riktigt) som pausar visarna när klockan inte rört på sig på en stund = avtagen från handleden. Datorn håller sedan koll på tiden och återställer visarna till rätt tid när klockan skakas igång igen.
F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-6.jpg
F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-30.jpg

"the F.P. Journe Élégante has a 'shelf-life' of up to 18 years, meaning that even if not worn but safely put away in a safe, it will remain functional for well over 15 years."
https://www.ablogtowatch.com/discussion-f-p-journe-quartz-movement-design/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet någon hur GS och Breitling fungerar vad gäller anti-magnetism? Longines stannar och när faran är över hoppar visarna till rätt tid. Ser coolt ut på video men i verkligheten kanske inget som spelar roll egentligen, det viktiga är ju att skyddet finns inte hur "flashigt" visarna beter sig
Någonsin hört talas om ett kvartsur som magnetiserats? Upplevt det som ett problem? :)
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Någonsin hört talas om ett kvartsur som magnetiserats? Upplevt det som ett problem? :)
Jag har aldrig upplevt det nej. Då är det mao bara att billigt sätt att i marknadsföringen imponera på oss okunniga :rolleyes:

Har du exempel på fler konkreta tekniska fördelar hos Breitling eller GS än de jag nämnde tidigare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig upplevt det nej. Då är det mao bara att billigt sätt att i marknadsföringen imponera på oss okunniga :rolleyes:

Har du exempel på fler konkreta tekniska fördelar hos Breitling eller GS än de jag nämnde tidigare?
Det mesta har väl nämnts tror jag men att GS-verken går att justera och att de har snabb datumväxling samt att urverket är förseglat är tre ytterligare fördelar. GS-verket är ju dessutom så starkt att det orkar dra stora visare. Med det sagt tycker jag inte man ska välja klocka enbart utifrån nördfakta kopplat till urverket, klockorna har ju en utsida också. :)
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Det mesta har väl nämnts tror jag men att GS-verken går att justera och att de har snabb datumväxling samt att urverket är förseglat är tre ytterligare fördelar. GS-verket är ju dessutom så starkt att det orkar dra stora visare. Med det sagt tycker jag inte man ska välja klocka enbart utifrån nördfakta kopplat till urverket, klockorna har ju en utsida också. :)

Absolut! Och med det kriteriet hade jag gärna sett urverket från GS i en Breitling :angel:
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Att slippa ställa datumet hade varit gött på Breitling också, känns som en riktigt onödig men nice to have feature på en kvartsare :cool:
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
@yonsson Om vi fortsätter på temat nördiga tekniska fördelar med urverken. Vilken vinner av 9F och B60 ;)
 
Topp