• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens mest kända klocka

SIRdavid

Panerai
Hmmm jag har funderat en stund och världens mest kända märke är ju ändå Rolex. Skulle inte deras GMT "Pepsi" kunna vara en av deras mest tydliga Rolex modell? Min poäng är om man tar en typ Speedmaster, Seamaster, Submariner så kan dom verka för gemene man ganska lika medan Pepsin sticker ut som en oerhört tydlig Rolex modell med hög igenkänningsfaktor.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle gissa på rolex datejust. Gärna tvåton med jubilee.
Måste även vara den mest kopierade.
/j
 

Marckus

Panerai
Skulle lägga mina 5 cent på att casio är bland de mest välkända. Många vet vad exempelvis rolex är, men kanske inte hur modellerna faktiskt ser ut
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har så här långt fått in 15 svar, och tro mig, det är spridda skurar. Allt från Big ben till skalmans mat och sovklocka, och så allt däremellan. Rolex, casio, cartier, osv... Mer info kommer du sagt...
Skalmans mat & sovklocka går inte av för hackor. Vore jag lika rik som "Notch" skulle jag kontakta Jaquet Droz
och be dem göra EN sådan åt mig. Det vore den ultimata "Limited edition" klockan och hör sen !
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Haha ni Rolexmuppar är ju roliga, som att gemene man vet vad en submariner är eller ens har sett en sån klocka :D Specifik modell är ju svår, lättare med märke och då borde ju typ Seiko, Citizen, Tissot eller något ligga bra till. Men med okänd modell. Kanske G-shock. Av finare märken är väl möjligen den enda folk skulle kunna känna till en Speedmaster; inte bara för dess historia men också för att Omega gör ganska mycket reklam. Kanske också Seamaster efter alla moderna Bond-filmer och reklamen därtill.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan säga att i min egna lilla högst oseriösa undersökning som i dagsläget innefattar ca 20 Pers har inte en enda nämnt seiko. Bara 2 har nämnt omega.
Men jag jobbar på...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Gemene man skulle säga Rolex,men inte veta vilken modell eller ref bara att dom fruktansvärt dyra. Rolex är ju ett av världens starkaste varumärken.
image.jpg
Källa: http://www.forbes.com/companies/rolex/
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Här kommer min mycket begränsade miniundersökning av vad gemene man svarade på uppmaningen: Nämn den första klockan du tänker på.
Urvalet är mycket begränsat och man kan givetvis inte dra några som helst slutsatser av det, men ändå. De personer jag pratat med är av alla slag, unga, gamla, tjejer killar, chefer, från arbetarklass osv. Dock inga med invandrarbakgrund eftersom jag helt enkelt inte känner några.
Siffran efter varumärket anger hur många som nämnt just detta märke.
Lägg märke till att tex seiko är inte omnämnd. Dessutom är det en väldig spridning, och förvånansvärt många varumärken är omvända. Specifika modeller var sällan omvända överhuvudtaget. Åsikter om utfallet uppskattas. Är det förvånande eller som förväntat osv
Rolex 5st
Big ben 4st
Casio 2st
Certina 2st
Omega 2st
Tissot 1st
Timex 1st
Skalmans mat&sov klocka 1st
Cartier 1st
Mikael kors 1st
Calvin Klein 1st
Lambretta 1st
Citizen 1st
Swatch 1st
 

Molgan

Cartier
@Airman, funderade inte TS över vilken världens mest kända klocka är?
Inte vad världens mest kända klock-märke är?
Jag tror starkt att Omega Speedmaster alt. Seamaster skulle kunna ligga bra till, inte så att folk nödvändigtvis skulle känna igen modellen om de såg den, det tvivlar jag på men just namnet på modellen tror jag många känner till.
Men det är ju bara vad jag tror såklart :)
 
Topp