• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värt att laga?

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Jag blev mycket förvånad en morgon när jag skulle dra upp min Oris. Skruvade upp kronan men märkte när jag skulle börja dra upp den att det inte fanns något motstånd, provar att dra utåt och får då ut krona + något slags stift (se bild). Jag är totalt okunnig och tänkte höra om någon vet om det är kostsamt att laga? Lite irriterande då klockan är tre år gammal och sparsamt använd. Tack på förhand!
IMG_4359.JPG
 

Frobomm

Omega
Tycker du ska traska till närmsta lokala urmakare, vilken stad bor du i? Så kan du få ett svar både på vad som hänt och vad det kommer kosta att fixa, men jag skulle chansa på att det inte behöver kosta så många kronor att fixa. Uppdragsbomen (tror den heter så) verkar ju vara hel och inte gått av eller så, så min amatörchansning är som sagt att det inte kommer bli en så dyr historia att fixa!
 

plattfot

Rolex
Klart du skall få det lagat. Troligen inget stort fel. Med lite tur är det bara en skruv som skruvat upp ett eller två varv vilket gör att krona och bom lossnar.
 
Klart du måste laga den. Kostar nog inte många hundringar, dessutom sitter det nog ett rätt basic ETA i den där så delarna är inte så dyra.

Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som tidigare personer skrivit är det troligtvis bara en skruv eller tryckknapp som behöver skruvas åt/tryckas på samtidigt som kronan och bommen sätts tillbaka. I värsta fall måste tavlan och visare bort för att justera keyless work under tavlan. Troligtvis inte, men isf borde det heller inte bli så dyrt. (Max ett par hundralappar skulle jag tro)
 
Topp