• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värt att slå till?

Vonlind

Panerai
Hej, har en bekant som nu skall sälja sitt ur. En Breitling.

Av någon anledning så tvivlar jag på klockans legitimitet.. Han hävdar att den är nyservad. Priset han begär är 6000kr.

Vad säger bilderna er? Äkta alt kopia? Ser att polering behövs osv.. Vad anser ni?

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Mvh
 

B1884

Audemars
2-Faktor
vet att Guillbert har denna modellen, han kanske bjussar på ett par bilder för jämförelse :)

Den såg iaf väldigt sliten/skiten ut på dom bilderna.
 

billo

Cartier
Hej, har en bekant som nu skall sälja sitt ur. En Breitling.

Av någon anledning så tvivlar jag på klockans legitimitet.. Han hävdar att den är nyservad. Priset han begär är 6000kr.

Vad säger bilderna er? Äkta alt kopia? Ser att polering behövs osv.. Vad anser ni?

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Mvh

Är de en lurig bekant, så hade jag hoppat. Tråkigt att man inte kan lita folk.
 

svesam

Rolex
Spara pengarna tills det dyker upp ett finare ex...
Den du visar ser ut att behöva service, nytt glas, polering m.m
Det kommer att bli en dyr affär innan det är klart :(
Jag skulle passa på den affären.
 

BOTL

Panerai
Satan va sliten den såg ut, kan inget om äktheten men om han ser ut så på utsidan, hur har man då skött klockan?!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min första tanke är glaset, hur ser det ut egentligen? Det ser jätterepat ut. Den har ju safirglas och jag har svårt att se hur man kan få ett safirglas så tilltygat! Det är ju ändå en relativt ny klocka/modell, lustigt att lumen gått på visarna, att den slitits så pass samt glaset som sagt. Nej, jag skulle inte vara säker på äktheten.
De är ju inte jättedyra annars heller (8-11 kkr) så en finare blir nog billigare också totalt sett.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag säger nej! Dels för skicket och dels för att jag tror att den är oäkta. Klockvalet är dock trevligt och jag hoppas du hittar ett fint exemplar. :)
 
Index ser inte rätt ut, ändlänkarna kan knappast vara något som Breitling släppt från sig. Vridringen är så förstörd att det är omöjligt att säga om klockan är äkta eller inte.

Det finns ingen service i världen som kan rädda den där, om den hade varit äkta alltså.
 

Hugii

Audemars
Jag skulle betala 6000 för att slippa ha den på handen. Jag är noga med mina klockor och jag kan inte förstår att nån kan göra så mot en klocka :)
Ävennom den skulle vara äkta så skulle det bli dyrt i längden. Tror inte det är ett verk som mår bra när någon har tagit hand om klockan på det sättet. Jag hade helt avstått även om priset är 3000.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Ser ut som att någon försökt förstöra den jabla-style men misslyckats. Erbjud honom ett videoklipp på när klockan blir överkörd/skjuten, mer än så hade jag inte gett.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det var det sämsta exemplar jag någonsin sett!!! Borde vara osäljbar.
 
  • Like
Reactions: CLT

TLåbbman

Omega
hur kommer det sig att just breitling ofta är så himla slitna? är breitling jävligt repkänsliga eller säger det helt enkelt bara något om klientelet som bär breitling?:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
hur kommer det sig att just breitling ofta är så himla slitna? är breitling jävligt repkänsliga eller säger det helt enkelt bara något om klientelet som bär breitling?:)
Tror snarare det har att göra med att de har många titanmodeller. Titan ser ju rätt slitet ut efter ett tag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det så? Jag trodde att titan var lika starkt (eller starkare) än stål men lättare.
Jag har en titanring som bröllopsring och jag får inte blir tjockare för den går inte att knacka ut...
Någon materialare får svara mer ingående, men titan är mjukare. Det finns dock ytbehandlingar som kan göra det lika reptåligt som stål, eller hårdare (diashield mm). Repad titan får även en oxiderad yta som kan ge "läkande" effekt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon materialare får svara mer ingående, men titan är mjukare. Det finns dock ytbehandlingar som kan göra det lika reptåligt som stål, eller hårdare (diashield mm). Repad titan får även en oxiderad yta som kan ge "läkande" effekt.
Eftersom mitt minne har raderat kunskapet från materiallära så gräver jag lite i det där internet som alla pratar om...


...och där hittar jag info om lite allt möjligt. Som vanligt så är svaret inte spikrakt utan beror på vilket stål vs. vilket titan man pratar om. Här finns en bra post: http://forums.watchuseek.com/f2/does-titanium-scratch-easier-than-ss-199231-3.html#post1961909

Sen vilken typ av stål vs titan som olika klockor har, det har jag ingen aning om. Men min bröllopsring gör enkelt repor i proslin i alla fall - det har jag erfarenhet av... ;)
 

F-L-P

Panerai
Någon materialare får svara mer ingående, men titan är mjukare. Det finns dock ytbehandlingar som kan göra det lika reptåligt som stål, eller hårdare (diashield mm). Repad titan får även en oxiderad yta som kan ge "läkande" effekt.


Är det så? Jag trodde att titan var lika starkt (eller starkare) än stål men lättare.

Jag har en titanring som bröllopsring och jag får inte blir tjockare för den går inte att knacka ut...


Material är en jäkla djungel, jag är ingen expert vare sig när det kommer till material inom klockor eller material i allmänhet men lite har man ju snappat upp under årens lopp som mekanikkonstruktör. pratar normalt bara teknik på engelska så lite såna termer kan blandas in här

Det finns ingen material parameter som indikerar hur "hållbart" ett material är, utan det man talar främst om är sträck och brottgräns. dessa parametrar beskriver hur mycket spänning man kan föra in i materialet utan att det deformeras permanent (sträckgränsen eller stukgräns som är typ samma) eller går sönder (brott gränsen) Spänning uppkommer t.ex. genom böjning eller draglast.
Här har titan extremt bra egenskaper grade 5 titan har t.ex. 2140 MPa. Stål då? beror helt på vilket stål gamla SS1312 låg väl på 350MPa, nya special legerade stål kan säkert ligga över 3000MPa, har själv aldrig arbetat med dessa mer exotiska materialen så har dålig koll. denna parameter kan påverkas väldigt mycket av härdning.

Hårdhet är hur motståndskraftigt materialet är för repor. Det finns flera olika skalor och alla är lika rätt (t.ex. rockwell och Vickers med diverse sub kategorier). Vanliga konstruktions stål är inte särskilt hårda innan de härdas (ythärdning), men då kan de bli extremt hårda i stället. Titan är generellt ganska mjukt.

Ett hårt material kan bli sprött dvs att det repas inte och klarar höga spänningar, men... umm... "impacts" kan ändå späcka dessa. Perfekt exempel här är keramer. en helt vanlig talrik repas ju inte så lätt men tappar du den i marken har du skärvor överallt.

För att lösa detta har man tekniker för att belägga material mer ett hårt ytskikt, tex titannitrid (guldiga skiktet på tex borrar) ett grundmaterial som klarar höga spänningar och samtidigt inte är sprött, och en tunn hinna hårt ytskikt som ser till att man inte tappar skärpa eller får repor. Vid slag deformeras grundmaterialet och ytskiktet blir intakt.

ehh.. blev inte så pedagogiskt.. Borde försöka fixa ett vettigt inlägg om det här någon gång... men hoppas att det hjälpte något iaf.

/F-L-P
 
Topp