• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Västerås guld, sköjjare eller pålitliga? Någon som köpt Rolex där?

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har aldrig köpt en klocka av dom, mest av den enkla anledningen att dom aldrig haft den klocka jag varit intresserad av vid tillfället! Dock har jag gjort andra affärer med dom, ägaren är mycket trevlig och hjälpsam som har hållit på länge med det han håller på med, jag går i god för dom. Förutsatt att det forfarande är samma ägare som för ett år sedan, du kan vara lugn i ditt köp. Kanske @Ernesto kan komma med något mer matnyttigt?!
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tackar för detta, låt oss hoppas att den gode @Ernesto har något att bidra med här. Vet ni om Nymans i Västerås kan kontrollera äkthet och skriva äkthetsintyg en lördag medans man väntar?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag har haft en del kontakt med Engin på Västerås Guld. Då gällande halskedja, och mitt intryck är att han är 100% pålitlig.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Intressant, saken är att de inte har några papper på klockan jag funderar på. Kan man lita på att den är äkta? Hade varit fint att ta den till Nymans, då det verkar ligga på gångavstånd och få äktheten verifierad innan man bränner sina surt förvärvade...
 

Weberg

Audemars
Intressant, saken är att de inte har några papper på klockan jag funderar på. Kan man lita på att den är äkta? Hade varit fint att ta den till Nymans, då det verkar ligga på gångavstånd och få äktheten verifierad innan man bränner sina surt förvärvade...

Har du hittat nåt kul hos ovan nämnda guldsmed? Isf har du garanti och kan lämna tillbaka den om det skulle vara nåt problem.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Hittade en gammal dinka som jag funderar att åka o kika på, vill dock inte göra mig besväret att resa till V-ås om det inte handlar om en seriös säljare. Vet du att de lämnar garanti på sina klockor?
 

Weberg

Audemars
Hittade en gammal dinka som jag funderar att åka o kika på, vill dock inte göra mig besväret att resa till V-ås om det inte handlar om en seriös säljare. Vet du att de lämnar garanti på sina klockor?
Ingen aning faktiskt, aldrig varit där. Men borde inte konsumentköplagen gälla? T.o.m. bilhandlare måste ju ge garanti sedan en tid tillbaka. Var hittar du deras klockor? Ser inga på hemsidan...
 

Weberg

Audemars
På små guldbutiker får de ofta klockor i inbyte som ägaren eller anställda säljer privat. Ska dock inte säga att det sker här, har iaf inte hört något negativt om dem. Ser deras klockor på blocket emellanåt bara och skulle nog säga att de är pålitliga.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Låter rimligt Weberg. Frågan är bara hur pålitliga dessa små guldprånglare är... Man skulle ju vilja ta klockan till en AD för verifiering innan man betalar men om Nymans inte gör sådant verkar det svårt. Något annat förslag kring hur man försäkrar sig mot otrevliga överaskningar?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Kanske är jag överkänsligt men eftersom mina fackkunskaper kring ur är något knapphändiga vill jag gärna försäkra mig om att klockan är äkta innan jag slår till...
 

Weberg

Audemars
Kanske är jag överkänsligt men eftersom mina fackkunskaper kring ur är något knapphändiga vill jag gärna försäkra mig om att klockan är äkta innan jag slår till...

Om du inte vill länka upp den här för allmän beskådning kan du säkert få hjälp av någon "oldie" här på forumet, typ @Af Sjodahl om du skickar en bild på den. Behöver du tips och råd om klockor är du på helt rätt plats;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter rimligt Weberg. Frågan är bara hur pålitliga dessa små guldprånglare är... Man skulle ju vilja ta klockan till en AD för verifiering innan man betalar men om Nymans inte gör sådant verkar det svårt. Något annat förslag kring hur man försäkrar sig mot otrevliga överaskningar?
Hur många gånger vill du ha samma svar?
 

Snårtas

Rolex
Be om bilder innan du åker. Jag hade vägarna förbi en gång och slank in för att kolla på en Daytona som de hade annonserad på Blocket. Repig som f*n, boxen såg ut som att nån hade spytt i den och de hade dragit upp den och satt igång kronografen :banghead: De kan inget om vad de säljer är min bild...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tackar Snårtas, var inte så dumt att fråga 11gånger trots allt. Klockan är tydligen såld så Elkann behöver ikke oroa sig över guldhandlarns okunskap! Man fick ju det initiala känslan att de faktiskt inte hade riktigt koll på läget. Fan, om någon spytt i boxen skulle man nästan betala extra för att få den utan box...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Att kolla upp skicket på en klocka är ju en självklarhet enligt mig innan man köper den, kan man inte ta sig dit på plats så lär man ju fråga efter flera bilder på det man vill ha bild på, tex, box, cert osv. Jag säger bara att jag går i god på, att dom inte skulle sälja kopior, dom gånger jag har varit där så har klockorna jag klämt på varit i ett bra skick. Men det är klart att det kanske finns dom som är i ett sämre skick också så klart.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tackar för att du delar dina erfarenheter Af Sjödahl! Har du koll på hur man skiljer en 14K från en 18K 16013 och hur man ser att det är korrekt armband till boetten?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tackar för att du delar dina erfarenheter Af Sjödahl! Har du koll på hur man skiljer en 14K från en 18K 16013 och hur man ser att det är korrekt armband till boetten?

Tyvärr @Lapo Elkann det har jag inte, det lilla jag vet är väl att det skiljer sig åt i hårdhet, färgen har jag ingen aning om. Länken är lättare, då det alltid finns ett refernsnummer som tillhör just den klockans modell.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Klockan har alltså ett referensnummer, detta nummer skall vara indentiskt på boett och länk? Är ju lätt att se nummret på länken men för att se nummret på boetten måste man väl demontera länken eller?
 
Topp