• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Våg av personrån

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Ett litet mindre roligare inlägg en fredag 21 oktober.
Vi har haft en del kunder som har hört av sig liksom bekanta med informationen att de blivit av med sina klockor. Det största värdet på ett enskilt objekt var cirka 550 000 kronor, vi har även en kund som blev av med sin klocka mot pistolhot men som, med hjälp av vittnen och sin hund, lyckades ta tillbaka den (värde 250 000), en i gänget kunde därmed gripas och dömdes ganska nyligen till fängelse i 2 år. Ett annat fall var ett hemsök där 3 män ringde på brottsoffrets dörr, som öppnade och blev rånad på sin klocka (värde cirka 350 000). Ett annat ärende som vi hört genom en bekant och en vän till denna var ett överfall, ytterligare på Östermalm i Stockholm, en helg sedan. 3 män brottade ner brottsoffret som genom sparkar och slag lyckades få med sig hens klocka (värde cirka 50 000).

Röda trådar i sammanhanget (exkl överfallet på Östermalm)
* Samtliga rån har skett i anslutning till hemmet, antingen utanför fastigheten eller vid porten in till fastigheten. I enstaka fall vid dörren till sitt hem.
* Man har även i ett av de dyrare fallen sagt brottsoffrets namn för att få hens uppmärksamhet, innan man slog till.
* 3 personer uppges vara involverade vid själva rånet, men kan naturligtvis vara fler "inblandade"
* I samtliga fall som vi blivit underrättade om kan vi konstatera att man gjort någon form av kartläggning, dessa personer är högt uppsatta inom sin bransch med hög inkomst som följd. En teori är att man gjort en slagning mot diverse plusartiklar i t,ex aftonbladet där man lyckats identifiera förmögna personer/personer med hög inkomst i stockholmsk innerstad/Östermalm.
*Pistolliknande föremål (vid rånförsöket där mannen greps identifierades vapnet som en icke-skjutbar pistol i kategorin soft air gun)

Med detta sagt vill vi poängtera vikten av att vara på sin vakt och larma polisen i det fall som något misstänkt försegår. Man ska naturligtvis kunna gå runt med vilket armbandsur man vill, men det kan vara hög tid att överväga mindre skyltning vid mindre lämpliga miljöer.

Vi vill även tillönska er en fin helg med nära och kära.

Med vänlig hälsning
Ultimate Watches.

Hur har rånarna gått tillväga? Har de initialt sökt efter klockan eller har de frågat om pengar etc? Om de vet namn och att personen bär en dyr klocka, känns det sannolikt att de känt till det. Hur stor risk är det att handlarnas kundregister kommer i orätta händer? Är det säkrare att handla från AD i förhållande till mindre nogräknade säljarkanaler? Har någon av de som drabbats köpt via Chrono24, Nymans eller RobE?

Hej
Vi har haft en del kunder som har hört av sig liksom bekanta med informationen att de blivit av med sina klockor. Det största värdet på ett enskilt objekt var cirka 550 000 kronor, vi har även en kund som blev av med sin klocka mot pistolhot men som, med hjälp av vittnen och sin hund, lyckades ta tillbaka den (värde 250 000), en i gänget kunde därmed gripas och dömdes ganska nyligen till fängelse i 2 år. Ett annat fall var ett hemsök där 3 män ringde på brottsoffrets dörr, som öppnade och blev rånad på sin klocka (värde cirka 350 000). Ett annat ärende som vi hört genom en bekant och en vän till denna var ett överfall, ytterligare på Östermalm i Stockholm, en helg sedan. 3 män brottade ner brottsoffret som genom sparkar och slag lyckades få med sig hens klocka (värde cirka 50 000).

* Samtliga rån har skett i anslutning till hemmet, antingen utanför fastigheten eller vid porten in till fastigheten. I enstaka fall vid dörren till sitt hem.
* Man har även i ett av de dyrare fallen sagt brottsoffrets namn för att få hens uppmärksamhet, innan man slog till.
* 3 personer uppges vara involverade vid själva rånet, men kan naturligtvis vara fler "inblandade"
* I samtliga fall som vi blivit underrättade om kan vi konstatera att man gjort någon form av kartläggning, dessa personer är högt uppsatta inom sin bransch med hög inkomst som följd. En teori är att man gjort en slagning mot diverse plusartiklar i t,ex aftonbladet där man lyckats identifiera förmögna personer/personer med hög inkomst i stockholmsk innerstad/Östermalm.
*Pistolliknande föremål (vid rånförsöket där mannen greps identifierades vapnet som en icke-skjutbar pistol i kategorin soft air gun)

Med detta sagt vill vi poängtera vikten av att vara på sin vakt och larma polisen i det fall som något misstänkt försegår. Man ska naturligtvis kunna gå runt med vilket armbandsur man vill, men det kan vara hög tid att överväga mindre skyltning vid mindre lämpliga miljöer.

Med vänlig hälsning
Ultimate Watches.

Hen??? Sluta använda det tramsiga "popordet". Våga vägra hen.

Hej

Med vänlig hälsning
Ultimate Watches.

Ont. Bra och relevant trådstart. Sjukt tråkigt att detta sker, all transparens gällande inkomster och diverse lyxköp är inte alltid av godo.

Utifrån vad vi hört så verkar det enbart vara relaterat till klockan där man använt fras i stil med "ge mig klockan". Sannolikhet tillika risken att ett kundregister skulle komma på vift är nog större hos en etablerad aktör med många anställda, men det låter jag vara osagt. Att Chrono24 registret skulle komma ut är också fullt möjligt, men det låter jag också vara osagt då jag inte har insyn i dessa ärenden. Ingen av dem som jag talat med har, i egenskap av köpare, handlat hos någon annan än svenska handlare.

instagramprofiller där det är lätt att dentifiera personen bakom, öppna Facebookprofiler där en del gärna visar upp dyra klockor. Behöver inte vara svårare än så.

Det var en kille (gubbe!?) uppe i en annan tråd om blocket annonser där även hans instagram dök upp i tråden. Tog en titt på instagram kontot, förutom dyra kläder/ bilar/ klockor så hade han lagt ut en bild på ett vykort med sitt hela namn och adress. Mer än tillräckligt för någon som inte kan skilja på rätt och fel.

Hen??? Sluta använda det tramsiga "popordet". Våga vägra hen.
Att reta sig på ordet så pass mycket att man behöver göra ett statement (på ett forum) och hoppas på att användandet av ordet kommer upphöra är ju bara meningslöst och tyvärr väldigt larvigt. Bättre att lägga energi på annat.

On topic: Tack för upplysningen! Som @Mw79 säger, var försiktiga med sociala medier. Enkelt och avslöjande.

Jag har en bekant som vars gode vän blev rånad inom loppet utav två dygn genom att posta instagrambild, öppen profil med massa taggar om hublot Classic fushion etc. Knackade på, dörren slogs upp så fort han låste upp (kollade inte i kikhålet) smack sa det, misshandlad och klockan med box låg framme, allt försvann i samma veva. Gäller att vara försiktig att man inte riktigt kan kopplas lätt till vem man är.

Jag har varit med om samma sak själv våren 2013, rån med kniv i anslutning till hemmet. Hade till och med mitt telefonnummer, angav sig för att vara en budfirma som hade paket till mig, på så vis kunde de få mig att gå ner i trapphuset. Hade paket från annat håll på väg till mig så jag var intet ont anandes. Trist som fan och gick och tittade mig över axeln ett tag efter det då de även hotade mig till livet.

I mitt fall skulle jag gissa att det antingen handlade om en gammal instagram bild där klockan syntes eller att någon på krogen spottat den och fel personer fick reda på detta. Var samma stil som det verkar ha varit för övriga, ge mig klockan var det första de sa när jag öppnade porten. Hur som helst, tänker extra kring hur min klocka syns efter detta och har inte varit med om något mer efter detta.

Därför att folk i alla tider klarat sig utmärkt utan ordet som dessutom låter fult och dessutom är det ett mer feminint ord än neutralt. (hen betyder ju höna på engelska)

OT:
Men snälla du.. språk utvecklas. Hade varit spännande om vi talade och skrev som man gjorde på 1200-talet.

Hen är ett utmärkt ord när man inte vet könet på en person, istället för att använda "han eller hon".

(Var tvungen att lägga mig i :rolleyes: )

OT:
Men snälla du.. språk utvecklas. Hade varit spännande om vi talade och skrev som man gjorde på 1200-talet.

Hen är ett utmärkt ord när man inte vet könet på en person, istället för att använda "han eller hon".

(Var tvungen att lägga mig i :rolleyes: )
Jag måste också lägga mig trots att det är väldigt OT. Folk som är så extremt PK att de använder "hen" trots att de uppenbarligen vet om det är en han eller hon är patetiskt. Vet man inte om det är han eller hon så varför inte.

Jag har en bekant som vars gode vän blev rånad inom loppet utav två dygn genom att posta instagrambild, öppen profil med massa taggar om hublot Classic fushion etc. Knackade på, dörren slogs upp så fort han låste upp (kollade inte i kikhålet) smack sa det, misshandlad och klockan med box låg framme, allt försvann i samma veva. Gäller att vara försiktig att man inte riktigt kan kopplas lätt till vem man är.
Internet är en fantastisk uppfinning i mångt och mycket, och som du säger så kan oförsiktighet bli kostsamt på flera sätt.
Folk måste lära sig att tänka efter före helt enkelt och inte visa upp hela livet på nätet...

Jag måste också lägga mig trots att det är väldigt OT. Folk som är så extremt PK att de använder "hen" trots att de uppenbarligen vet om det är en han eller hon är patetiskt. Vet man inte om det är han eller hon så varför inte.

Jag kan väl hålla med om det, till viss del. Men i vissa sammanhang är det rätt praktiskt och det är när hen ersätter "vederbörande" (vilket kan kännas överdrivet formellt eller gammaldags) eller "han/hon".

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp