• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Våga fråga del 1. AP Diver Bakboett

M021

Rolex
2-Faktor
Godkväll.

Avrundade 2013 med ett inköp i form av en AP 15703. Riktigt nöjd såhär långt, för se hur långt det går denna gång att ha intalat sig att det får vara nog..

Men åter till frågan. Sitter som sagt på min DIver. När jag provade denna för första gången ett par månader tillbaka så reflekterade jag över hur gärna jag skulle vilja se 3120 verket som sitter i, precis som på 15300 & 15400. Det är trots allt ett fantastiskt urverk trots den något blaffiga designen.

Sen kommer vi alltid kunna diskutera det faktum att om en dykare ska ha glasboett eller inte, men faktum är att AP Divern är en ganska kass dykare i sig ändå så låt oss skippa den diskussionen denna gång.

När AP lanserade den senaste keramiska versionen i Diver serien så hade man bytt ut stålbaksidan mot just safir.
Jag är toksåld, normalt förespråkar jag så rent och original som möjligt men när brorsan i familjen har känns det ändå berättigat. Så är det någon som har koll på om detta ingripande är möjligt från AP's egna verkstad hos AD i Sverige? Vore riktigt trevligt att få en något unik AP 15703 med glasbaksida.

Erfarenheter, diskussioner som ni tagit del av ang detta ämne?

Slänger upp två bilder lånade från Google med de två olika bakboetterna

HJtBbaU.jpg

hG26F1l.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har inte svar på din fråga, men jag har en liknande upplevelse när det gäller IWCs Ingenieur med glasbaksida. Och Omegas Speedmaster dito. Grundfunktionen antimagnetism är reducerad, men va tusan... F ö är ju den där AP-baksidan vansinnigt fin med verket synligt och i kontrast mot de gigantiska skruvhuvudena.

A
 

par

Patek
2-Faktor
Håller med dig om att 3120 verket är för snyggt för att dölja. Med tanken på APs prissättning tror jag inte det är ekonomiskt försvartbart om det går.

Men du kan ju höra med dem? Jag gissar 20 papp:)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Till de större märkena, Omega, Rolex, Breitling finns det ju aftermarket glasbaksidor från lite olika producenter. Men knappast till AP. Jag förstår dig, är själv svag för att kunna se urverket, och önskar dig lycka till. Men är trots det böjd att hålla med Singular, det blir svårt.:(
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Får nog stämma in i den lite nedstämda kören - det där kan du antagligen bara ta och glömma. AP kommer inte göra en franken-diver åt dig. :/
 

M021

Rolex
2-Faktor
Som de flesta av er säger så känns det nästan lite lönlöst att ens ställa frågan hos en AD, hade hoppas att någon hade ett wundertrick i bakfickan. Men så länge jag inte heter lebron james lär jag väl få nöja mig med stål.. ;) Återkommer vid ett med största sannorliket nej har kommit i klarspråk, men om någon har något mer tips, skriv en rad
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Allt går. Gäller bara att HOTA,MUTA eller LURA till sig!

Men att knalla in och köpa en baksida, likt man tjackar en korv i väntan på bussen... Nepp
 

DrDre

Patek
Urverket är väldigt snyggt så det vore väl roligt att se det. Du kan ju fråga en AD i alla fall. Man kan ju inte få mer än ett nej.
 
Topp