Laddar...
Nymans Ur 1851

Våga modda på nya klockor?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Sunneson, 5 maj 2017.

?

Har du moddat en sprillans ny klocka?

1. Ja. Jag köpte nytt och moddade.

64,7%
  2. Nej, är du tokig! Köpte begagnat.

35,3%
  1. Sunneson
    Trådstartare

Sunneson Ewok

Från:
    Stockholm
    Tjena,
    Vill modda och tänkte köpa en gammal SKX007/009, men så slog det mig. Om jag blir asnöjd med det vill jag ju att klockan ska leva så länge som möjligt och då är ju en ny ett bättre alternativ?
    Garantin försvinner antagligen så fort man tänkt tanken, men tänker att urmakare tar sig an verket oavsett då verket är original trots att tavla, bezzel, glas inte är det? Är det någon som fått nekande service efter att ha moddat?

2. BarbaBaba

BarbaBaba AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Det låter som du bara tänkt göra enkla kosmetiska förändringar och det borde rimligtvis inte ha med urverket att göra? Men varför köpa en ny som du ändå inte gillar utseendet på? Måste vara bättre med billig beg och modda, tycker jag

Tinybiker13 och Sunneson gillar detta.
  3. Tassoli

Tassoli Rebel soldier

Från:
    STHLM
    Köp en så billig begagnad du kan först. Oddsen är att du kommer begå en hel del misstag (det gjorde jag, trots timmar av research) och då är det trist att sumpa pengarna.

Sen kan du alltid sälja den gamla för samma peng om du var duktig (eller rep. Objekt om du var mindre duktig:D) och använda samma mod-delar på en nyare klocka.

Halva nöjet är i min åsikt att få prova sig fram :)

Tinybiker13 och Sunneson gillar detta.
  4. McGyver

McGyver X-Wing Pilot

Från:
    Lund
    På en SKX007/009 är det oftast billigare att köpa ett nytt verk och byta mot att serva det gamla!
    Så kan du byta verk själv (vilket du kan om du klara av att byta tavla, visare, glas o.s.v) - kör på - vill du ha en klocka som kan servas hos en urmakare - låt den vara original! ;)

Tinybiker13, Martin Lovasz och Sunneson gillar detta.
  5. Sunneson
    Trådstartare

Sunneson Ewok

Från:
    Stockholm
    Jo, det är sant... och den naturliga tanken... det bara slog mig att man borde kolla med lite folk. Alltid bra att vända o vrida lite innan exekvering, så att säga.

BarbaBaba gillar detta.
  6. Sunneson
    Trådstartare

Sunneson Ewok

Från:
    Stockholm
    Ja, tanken slog mig på vägen hem idag.... att öven om modd...ningen? inte blir bra kan jag ju plocka delarna till nästa projekt.
    Tack för input!

7. gabriel b

gabriel b Rebel soldier

Från:
    Örebro
    Jag tänkte byta urverk på en seiko skx171. Skulle det gå plocka urverk från en snk809 och montera i??

8. BoZ80

BoZ80 Stormtrooper

Ja det funkar fint. Du behöver nog flytta över skx:ens distansring till det nya verket.
    Men det märks ju tydligt om den ser liten ut. Annars är det samma lika.

9. gabriel b

gabriel b Rebel soldier

Från:
    Örebro
    Toppen, då väntar jag in verktygen sen kör jag på... =)

BoZ80 gillar detta.