• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Våga vintage.

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Okej.. så jag går ju i tankar att sälja av min subc för att köpa nytt. Tanken slog mig dock att jag alltid velat prova en ordentlig vintagedinka och har länge pratat om en årsklocka till nästa sommar (30 år ung)

Så.. man kanske skulle skippa nyköp och bara gå bananas med vintage och testa sig fram tills det är dax för 30-årspresent?

Det som lockat tidigare är främst sub/sd med målade index samt pepsi gmt på jubilee men rootbeer var länge en favvo. OQ har också varit nära att inhandlas.
Vad säger ni? Vågar man? Var börjar man?
 

Daytona96

Rolex
En härlig vintage sub eller sd tycker jag, dem passar till det mesta och sitter bra på armen.
Om du köper klockan av en välkänd säljare, samt granskar klockan noggrant innan köp så tycker jag att du bör våga :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Suben är lika gammal som jag, 45, och får bada till 100m :) Min DJ 1600 är från 1964 och trycktestad till 50m. Kör på vintage!
image.jpg
image.jpg
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Jag resonerar som så att nytt tappar värde med en repa, vintage behåller sitt värde med en repa.
Kör på vintage !
 

Johan1981

Omega
Ingn idé att uppfinna hjulet på nytt, det bästa är redan tillverkat och inget nytt kan mäta sig med känslan i vintage. :)

Håller helt med, vintage ger en möjlighet att välja mellan en massa olika perioder och stilar. Dessutom kan man köpa klockor som är tillverkade till en ruskigt hög kvalitetsnivå för lite pengar bara för att kreti och pleti inte känner till märket.
 

Johan1981

Omega
Jag gick och funderade på en likadan själv för några månader sen och frågade runt om alla fakta och priser kring sjuttiotalssubarna, infon jag fick var att det under ett tag var en sjuk hype runt den röda vilket ledde till att man började fejka röda tavlor storskaligt i Italien som var omöjliga att skilja från riktiga. Råmaterialet var då riktiga tavlor från samma period och den röda skriften i sig var tydligen inte så svår att få till med hänsyn till pengarna som vankades och att det gjordes många i stöten. Slutrekommendationen var att jag kunde lägga en slant extra om jag tyckte det var kul med rött men inte mer än så.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vintage så klart, kika på Speedmaster också gärna före 1980 typ.... där snackar vi klassiker
frågan är om man vågar nytt?, det sjunker ju direkt det rullar ur butiken
 
Topp