• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar du ha klockan när du...?

Mangusta

Cartier
Inspirerad av en tråd på ett annat klockforum där man frågade om man vågade ha klockan i tunnelbanan i NY så frågar jag er nu om det finns ställen där ni inte har lust att ta med er Rolex, Breitling, AP eller annan klocka modell dyrare pga rånrisken? Är det just Rolex som gör er mer osäkra isf eller spelar det ingen roll? Personligen känner jag mig lite mer osäker med en Rolex på armen eftersom att alla som kan läsa "Rolex" vet att det är dyrt jämfört med om jag har en Breitling t ex som inte "alla" känner till. Så gör det någon skillnad eller tar ni klockan överallt utan att tänka på rånrisk?
 

Nexus

Panerai
Nu har jag visserligen ingen klocka över 7 lök, så jag upplever ingen direkt rånrisk.
Men ägde jag en Rolex/Omega eller annan klocka som även kriminella kretiner kan identifiera så skulle jag i alla fall undvika att flasha med den. Att lämna klockan hemma pga rädsla tycker jag känns lite överambitiöst så länge man vistas i världens mer civiliserade delar.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag har för mig att jag sett en rätt lång tråd om det här förut. Prova att sök på rånrisk eller liknande :)
 

morrism

Audemars
Kan utveckla lite, enligt min erfarenhet så är de flesta personrån på stan/tunnelbanan impulsiva, ser de ett enkelt byte så ger de sig på det, exempelvis om du undviker ögonkontakt och verkar osäker, ibland kommer de fram och försöker provocera för att testa dig, håll dig lugn och visa inte svaghet, är det ett planerat personrån (med vapen t.ex) så vet de sen innan vad du har på dig och då finns det inget du kan göra förutom att ha en bra försäkring
 

ErikGBG

Audemars
Burit rollar i asien, NY och och spanien. Jag vägrar att låta någon annan "bestämma" när jag ska bära vad jag vill. Skulle jag bli rånad finns försäkring.
Aldrig funderat över nån rånrisk men nära att supa bort den har man ju varit på diverse ställen så medt orolig är jag nog för mig själv när jag hänger med dieselmannen
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Försöker att ha min klocka på mig varthän jag åker. Vill inte känna mig begränsad, och har jag nu satsat på en klocka jag tycker om, vill jag kunna använda den!
Sen kanske jag inte slänger upp klock-armen i luften och vrålar "ROLEX RULES" mitt på natten i t ex London!;)
 
Har gärna billigare klockor på mig när jag är utomlands, mycket pga jag blev rånad i Spanien när jag var yngre, och det var en keps de skulle ha. Beror även lite på vilket umgänge man är med, senast var jag i Spanien så var jag där med tre killpolare och vi var tillsammans hela tiden, då har jag gärna mina finare.
 

Theo11

Breitling
Intressant och annorlunda tråd :)
Sunt förnuft bör väl alltid råda oavsett var man befinner sig och om man bär dinkan eller ej. Den ska inte påverka var man lever sitt liv..redan där blir man ju ett offer för kriminaliteten. Min Rolex tar jag i stort sett med mig överallt men om jag besöker ex Rio, Durban,Mexico city,Bogota eller liknande städer skulle jag slappna av mer utan klockan men i civiliserade städer alltid klocka ..händer det så händer det och tack och lov typ aldrig..
 

Carolin

Cartier
Intressant och annorlunda tråd :)
Sunt förnuft bör väl alltid råda oavsett var man befinner sig och om man bär dinkan eller ej. Den ska inte påverka var man lever sitt liv..redan där blir man ju ett offer för kriminaliteten. Min Rolex tar jag i stort sett med mig överallt men om jag besöker ex Rio, Durban,Mexico city,Bogota eller liknande städer skulle jag slappna av mer utan klockan men i civiliserade städer alltid klocka ..händer det så händer det och tack och lov typ aldrig..
Har faktiskt just haft min faster på besök i Stockholm som bor nere i Durban och hon bär alltid sin Rolex och alla sina juveler oavsett. Men sedan tror jag också att hon bär en annan liten sak i sin handväska också.... :cool:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Manhattan är väl det ställe där jag absolut inte skulle vara rädd för att bära dyrt. Nästan ingen brottslighet att snacka om :) Men däremot om jag hamnar utanför Manhattan så skulle jag fundera på var jag befann mig..

Men oftast är det tillfället som gör tjuven så man är aldrig säker någonstans oavsett!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Man kan inte leva livet i rädsla.
Jag bär mina klockor oavsett vart jag ska. Många gånger är det inte i de stökiga områdena som riskerna finns..
Tidigare i år blev jag utsatt för ett rånförsök, och detta mitt på Odenplan, då jag hade min seamaster pro300 på handleden. Klockan var fjantens mål, asfalten var det enda han fick.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nej, har varit på många stökiga platser och har ofta har klockor av dyrare slag. Håller man bara låg profil så minimerar man risken.
 

Helvetia

Cartier
När jag har blivit utsatt för rånförsök behövdes det bara huffas och puffas lite för att motparten skulle inse att det inte var värt besväret. Annars är det bara att lägga benen på ryggen. I 9 fall av 10 så kommer dom inte springa efter. Om man tycker det är för finesslöst bör en dansk skalle från ingenstans för att sedan dra en Usain Bolt vara väldigt effektivt :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
När jag har blivit utsatt för rånförsök behövdes det bara huffas och puffas lite för att motparten skulle inse att det inte var värt besväret. Annars är det bara att lägga benen på ryggen. I 9 fall av 10 så kommer dom inte springa efter. Om man tycker det är för finesslöst bör en dansk skalle från ingenstans för att sedan dra en Usain Bolt vara väldigt effektivt :)

Precis så gjorde jag, jag handlade direkt och rätt så impulsivt, fällde idioten och sprang därifrån =P
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Risken känns spontant högre att de jagar efter om du dragit på en tjuvsmäll för att sen springa..

För att svara på första frågan så löper du ungefär samma risk oavsett vad du bär. Klientelet som rånar dig på din klocka är sällan experter nog för att avgöra värdet på det du har. För att undvika att bli rånad så är det som folk innan sagt en fördel om du inte är dyngrak, livrädd och allmänt förvirrad.

En bra försäkring är också klokt så behöver man inte riskera livet när någon desperat pundare sett dig som sin nästa sil. Är de tillräckligt galna eller har likasinnade vänner så kvittar det hur häftig man är som kan slåss och lyfta 200kg i bänkpress. Kniven gör lika ont ändå..
 

Helvetia

Cartier
Risken känns spontant högre att de jagar efter om du dragit på en tjuvsmäll för att sen springa..

För att svara på första frågan så löper du ungefär samma risk oavsett vad du bär. Klientelet som rånar dig på din klocka är sällan experter nog för att avgöra värdet på det du har. För att undvika att bli rånad så är det som folk innan sagt en fördel om du inte är dyngrak, livrädd och allmänt förvirrad.

En bra försäkring är också klokt så behöver man inte riskera livet när någon desperat pundare sett dig som sin nästa sil. Är de tillräckligt galna eller har likasinnade vänner så kvittar det hur häftig man är som kan slåss och lyfta 200kg i bänkpress. Kniven gör lika ont ändå..

Du har såklart rätt men det ska inte förnekas att om den danska skallen är korrekt utförd så kommer man få ett rätt hyggligt försprång.
 

Fredrischos

Breitling
Trådlyft! Ska resa till San Francisco om ett par timmar och står i valet ock kvalet ifall jag vågar ha med mig min GMT BLNR. Kommer även vistas i LA och San Diego.

Någon som har erfarenhet att bära klockor i USA?
/Fredric
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Trådlyft! Ska resa till San Francisco om ett par timmar och står i valet ock kvalet ifall jag vågar ha med mig min GMT BLNR. Kommer även vistas i LA och San Diego.

Någon som har erfarenhet att bära klockor i USA?
/Fredric

Med tanke på städernas storlek är det lite som att fråga hur det är att bära klocka i Sverige. Min poäng är att det - som vanligt - beror helt och hållet på område, sällskap och eget beteende. Generellt dock inga som helst konstigheter att ha samma klocka på sig i USA som man känner sig trygg med att ha på sig i Sverige. Dvs om man inte tänker "fan vad jag ska passa på att knarka och umgås med kriminella i slummen, nu när jag ändå är på andra sidan Atlanten".
 
Topp