• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Våldsam reparation Omega Genéve cal.1030

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Min Omega -72 började plötsligt sacka typ 20 sek per dygn efter att ha gått väldigt bra innan. Surt sa räven tänkte jag och skulle packa ner den för att se om Werner kunde tänka sig att ge den lite kärlek. Lyckades istället sopa ner den från hallbyrån ner på stengolvet. Plockade upp den och la tillbaka den på byrån för att se om smällen hade haft ytterligare påverkan på tidsgången.

Då visade det sig att den helt plötsligt håller tiden minst lika bra som innan den började sacka. Den har hållit +2 spd i 2 dagar nu!

Med det sagt så erbjuder jag nu reparation av vintageklockor med min patenterade ”sopanerigolvet”-metod. Lägg klockan i ett kuvert och skicka till mig. Adress fås via PM.

Dock nyfiken på varför klockan efter smällen helt plötsligt börjat gå bra? Borde jag ändå lämna in den service?
18F5004A-4FF5-438D-B9A4-B212D01CAFE1.jpeg
 

nept

Panerai
Vilken tur i oturen! Skickar gärna min klocka till dig nästa gång eller tror du det funkar lika bra med mitt golv? Hade du nån speciell teknik?

Service skadar ju inte och om du gillar klockan kan det väl vara värt det. :)
 
Haha, ja men kanske ska skicka några klockor till dig då! 😅

Ne men skämt åsido så vid stötar kan klockan ändra hur de går då det inte krävs mycket för att ändra tiden 20 sekunder. Till exempel spiralen är väldigt känslig och ruckarmen som ställer hur fort klockan ska gå kan lätt ändra sig, detta är väl en av det vanligare sakerna som händer vid smällar... men hur klockan håller tiden är inte det enda som säger om klockan går bra eller ej. Vet inte sist du hade den inne på service, men det låter på dig som om det var ett tag sedan så kan det faktiskt vara värt en service så att inte delar börjar gå sönder.

Servade precis en likadan Genève och där fick jag faktiskt byta nån del för att få den att funka igen
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Man kan säga att min metod för att rucka klockan inte var så hållbar trots allt. Istället för -20 spd så går den nu -704 spd. D.v.s. 11 min och 44 sek(!). Vågar påstå att det inte ens kan anses vara "vintagebra" tidsavvikelse. Dom första 10 minuterna tappas dom första timmarna och resten under resterande timmar.

Har beställt en avmagnetiserare för att se om det hjälper. Annars får jag lämna in den.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Avmagnetiseringen gjorde susen om man är en som inte tycker att det där med att klockan visar rätt tid är så viktigt. Nu går den om möjligt ännu sämre. Får lämna in den och ta tillbaka patentansökan på min revolutionerande metod tyvärr.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Kanske råkade magnetisera den istället? Det som hände med smällen var antagligen att den "reglerades/ruckades" sig rätt, själva armen för att reglera tid flyttade sig minimalt i smällen och tickade åt rätt håll.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick mig ett gott skratt av att läsa den här tråden, hur det började med att allt blev bra, och sen gick det snabbt utför och slutar katastrofalt😂 Du stod för kvällsunderhållningen @Casual Bum!!
 
Topp