• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Va händer med Yen’en?!

Totte

Silver
2-Faktor
Finns säkert en tråd om detta men det känns extra aktuellt just nu. Flera resetrådar från Japan och flera KS-are som är påväg.

Inför min egen resa höll jag stenkoll på valutan. Jag följde den via Reuters då Amex utgår från deras kurs. Sen har ju Amex sin växlingsavgift också. Två veckor innan min resa fick man som mest 13,9 yen för en sek. Sen kom börsoron och yen’en blev starkare o starkare. När jag stack låg den runt 13,4. När jag handlade runt 13,2.
Var inne idag o kollade; 12,85!
På en Snowflake gör det 5000kr!! (13,9/12,85)

Vad händer?

Det svänger rätt mycket nu, både kronan och Yenen.

Minns när jag besökte japan första gången 2009 på 4 veckors rundresa, då gav man 60 kr för 1000 yen. Två år senare fick man ge 89kr för 1000 yen... Det blev en dyr semester.. :-D

Besöker japan årligen, skulle man dra ut medelvärdet senaste 10 åren skulle det nog ligga runt ~82kr för 1000 yen. Så pröjsar man under det känns allt som en bonus..

Yen är svajigt, kolla senaste 5 eller 10 åren så ser du att det är en väldigt ryckig valuta.

När jag var i Tokyo i våras så var yen billigt mot kronan, så då kunde man frossa i både sushi och Seiko :heart:

Tillbaka
Topp