• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron C ca 1910-20

Anders Falck

Breitling
Hej,
har en gammal Vacheron C fickur liggandes....
Tyvärr i dåligt skick, glaset är löst, en spricka tvärs över urtavlan och nycklarna saknas.
Den har ingen "logga" på urtavlan utan den är helt ren.
Baksidan av urverket har följande text
Vacheron C
GENEVE
Cylindre
4 rubis
"locket" är märkt
6 AR L
14062
Tror den är i silver.
Min kunskap om klockor är minimal, vilket kanske märks i texten ovan ;-)
Kan någon sprida lite ljus??
Anders
 

Anders Falck

Breitling
Här kommer några bilder

WP_20150209_16_27_21_Pro.jpg
WP_20150209_16_28_14_Pro.jpg
WP_20150209_16_28_28_Pro.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inget vidare kvalitet, om det är silver så är den värd ungefär silvervärdet. AR antyder silver.

Visst är balansfjädern knas?
 

Anders Falck

Breitling
Stort tack för hjälpen! :D Det blir väl att lägga ut den på någon auktions site, med ärlig beskrivning naturligtvis, och se om det finns någon köpare som absolut vill ha en risig Vacheron, man vet aldrig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För att vara tydlig: det finns inget med eller i uret du visar bild på som ens antyder samröre med klockmärket Vacheron Constantin. Finishen och verket är sämre, samt att den gravyr som finns inte är deras logotyp (som dessutom såvitt jag förstått innehöll ett "&" under den aktuella perioden).

Jag hoppas att jag inte lät otrevlig. Uret är ju självklart säljbart ändå, och så länge som beskrivningen är tydlig så är det upp till köparen att veta vad hen köper.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Stort tack för hjälpen! :D Det blir väl att lägga ut den på någon auktions site, med ärlig beskrivning naturligtvis, och se om det finns någon köpare som absolut vill ha en risig Vacheron, man vet aldrig.

svårt att tro att detta är en äkta Vacheron Constantin. Ser för enkel ut. Med tanke på att bakboetter i fickur ofta användes för gravering kan just "Vacheron" istället tyda på en gammal ägares namn....
 

Anders Falck

Breitling
Hej Hans_Delsbo, du lät inte alls otrevlig, raka besked är alltid att fördra :) Det är väl inte otänkbart att det fanns förfalskningar redan på den tiden, kanske inte i den omfattning vi har idag men människan har väl kopierat saker och ting sedan urminnes tider :angel: Har tre andra gamla fickur som tillhört min morfar och att han skulle ägt en Vacheron är ändå inte särskilt troligt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är definitivt ingen Vacheron utan det är någon som på ett dåligt sätt ristat in det.. Finns inget som tyder på VC och handarbetet håller en alldeles för låg nivå för att vara en VC.

Inget vidare värde i denna heller tyvärr, 200 pix möjligen.

Vh.
Daniel
 

Anders Falck

Breitling
Som denna Cyma t.ex, en liknande gick för 656.00 (tror jag det var) på Tradera för en tid sedan, denna fungerar och jag tycker den är snygg med sin guldgula urtavla.
WP_20150209_16_25_34_Pro.jpg
WP_20150209_16_25_49_Pro.jpg
WP_20150210_09_08_41_Pro.jpg
WP_20150210_09_11_27_Pro.jpg
 

Bilagor

  • WP_20150209_16_26_03_Pro.jpg
    WP_20150209_16_26_03_Pro.jpg
    39.5 KB · Visningar: 81
Topp