• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Vacheron Constantin Overseas - första generationen, för honom eller henne

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Någon som är sugen på att bli innehavare av en Vacheron Constantin Overseas?
Jag har en väldigt fin till salu. Referensen är 72050 med svart tavla, vilket innebär en diameter på 35mm och kvartsverket cal 1320, baserat på Girard Perregauxs fina verk cal.1320. Endast 10% av denna generationen var kvarts, resten automatiska (cal 1310) också de baserade på Girard Perregaux verk cal 3100.
IMG_3073.JPG

Första generationens Overseas tillverkades mellan 1996-2004, jag vet faktiskt inte var min är ifrån. Overseas är en förlängning på det klassiska 222-klockorna. Läs historien här; https://monochrome-watches.com/history-vacheron-constantin-overseas-1970s-icon/
Vacheron-Constantin-Overseas-history-1.jpg

222 + de tre generationerna Overses (bild lånad från Monochrome)

Klockan är i fint skick och jag skulle våga påstå opolerad. Visst finns det tecken på att den använts, men inget djupare jag vill anmäla, mest hairlines. Se själv på bilderna. Klocka och länk fungerar perfekt, inget att anmärka på. Tidshållningen är perfekt, precis som en finare kronometer-kvarts skall gå. Tavlan och visare är 100 procent perfekta, med undantag för att lumen utanför äkta vitguld indexen fått aningen patina (dvs fått en angenäm gulbrun ton). Vattentätheten är klassad till 150 meter på dessa (jag har dock inte testat detta, men borde inte vara några problem).
Länken är ganska kort, men jag har kollat med Nymans som enkelt kan beställa hem länkbitar om det behövs.
Klockan bär stort, precis som de flesta klockor i denna stil med integrerad länk. Denna bär dock aningen större ändå då länken är väldigt bred, som smalast vid spännet 19mm. Spännet, butterfly som fungerar bra på bägge sidor. Dessutom finns det två säkerhetslås. Dels claspen i form av Malteserkorset samt under ett litet lås som man kan välja om man vill låsa eller ej, mycket snyggt och finurligt. Jag är övertygad om att klockan väl skulle fungera på en modern kvinna med.
IMG_3061.JPG

IMG_3065.JPG

IMG_3063.JPG
IMG_3066.JPG

Repan ovanför låset ser bättre ut irl.
Jag säljer sällan, så jag har aldrig brytt mig om att lägga upp en referenstråd, men jag är gammal i gamet här på KS och kan givetvis skaka fram referenser om köpintresse finns.

Edit: Inga tillbehör, boxar eller papper. Jag har mitt kvitto från erkänd auktionsfirma.

Priset då? Den nya generationen, som dock inte finns med kvarts, börjar på ca 230 kkr, tror jag mig veta. Så vad vill jag ha för denna?;)
21.000 kr inkl rek. Annan försäkrad frakt mot kostnad. Jag finns i Stockholm för F2F. 48h retur om något inte är ok med klockan, eller min beskrivning ej stämmer. Inga av mina bilder är redigerade på något sätt.

//Rozzy

IMG_3079.JPG
IMG_3082.JPG
IMG_3083.JPG
IMG_3069.JPG
IMG_3071.JPG
IMG_3086.JPG
IMG_3088.JPG
IMG_3091.JPG
IMG_3092.JPG
IMG_3095.JPG
 
Senast ändrad:
Topp