• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin Overseas - Marknad

Holger8540

Breitling
Hej,
Hur kommer det sig att det knappt finns några begagnade Overseas på marknaden? I min mening en av världens mest kompletta klockor under 200 KSEK.

Är det på grund av att den inte produceras i stor upplaga eller för att den som köper en ogärna säljer den därefter? Vad jag kan se så finns det endast en till salu just nu i Sverige och detta är en kronograf. Jag är i marknaden för en men vill ogärna köpa från utlandet på grund av tidigare erfarenheter.

Är det någon som har svaret på varför begagnat-marknaden är praktiskt taget tom?

Mvh,
Holger
 

Norrman

Cartier
Kanske har en förklaring att det kanske inte är den mest populära klockan som sälj ny från ad ? Liten försäljning från ad blir ännu mindre försäljning på begangnad marknaden.
Bara spekulationer har inte säljsifror på modellen :)
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Dessa diskussioner passar bra i existerande tråd för Vacheron Constantin :)
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-vacheron-constantin-tråden.47366/

Sen precis som @yonsson skriver ovan... Ett par strumpor håller andrahandsvärdet bättre.. tyvärr.
Köp begagnat så slipper du värdetappet... vilket verkar vara det du tänkt göra. Har en Overseas Chrono själv och är grymt nöjd! Pratade med Nymans Ur förra veckan och enligt dom hinner Chronographen bara landa hos dem innan de säljs. Liten produktion, medvetna köpare och värdetappet är det som gör att så få finns till salu. Min mini analys :)
 

Holger8540

Breitling
Hur kommer det sig att de tappar så mycket i värde? Fantastiskt fin urmakare och hängivna samlare, borde ställas i paritet med PP eller AP åtminstone.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur kommer det sig att de tappar så mycket i värde? Fantastiskt fin urmakare och hängivna samlare, borde ställas i paritet med PP eller AP åtminstone.
Låg efterfrågan. Både på nytt och begagnat.

Sedan är det väl iaf historiskt som så att man kan få helt galna rabatter från AD om man nu skulle vilja köpa klockan ny. Det hjälper inte begpriset.
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Hur kommer det sig att de tappar så mycket i värde? Fantastiskt fin urmakare och hängivna samlare, borde ställas i paritet med PP eller AP åtminstone.
De är i paritet med PP och AP. En av de tre stora. Men i Sverige lever VC ett mer undanskymt liv. Gör bara VC än mer intressant för mig. Ingen vet vad jag har på armen och det är kul :)
 

Holger8540

Breitling
De är i paritet med PP och AP. En av de tre stora. Men i Sverige lever VC ett mer undanskymt liv. Gör bara VC än mer intressant för mig. Ingen vet vad jag har på armen och det är kul :)

Det känns nästan som om det är ett extra plus i kanten. Jag jobbar mitt på Stureplan och om det är något man är less på så är det trötta subar och GMTs.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ligger ju två kronografer under säljes som inte är avslutade. Underbar klocka, hade jag haft dom pengarna att avvara hade jag knipit en av dom. Men listpriserna är ju bara för mycket för vad det är ändå. Ingen hype heller. Då blir ju begpriserna dom här.
 
Topp