• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oak

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Skulle vara kul att se vad panelen tycker... Personligen är valet svårt, Overseas är ju lite mera ovanlig på nått vis känns det som, samtidigt är ju RO mera ikonisk på sitt sätt... Så valet är tufft... RO för ikoniskheten och Overseas för den mera exotiska känslan.... Vad tycker ni?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

80talisten skrev:
Skulle vara kul att se vad panelen tycker... Personligen är valet svårt, Overseas är ju lite mera ovanlig på nått vis känns det som s, samtidigt är ju RO mera ikonisk på sitt sätt... Så valet är tufft... RO för ikoniskheten och Overseas för den mera exotiska känslan.... Vad tycker ni?


Lite som min gympalärare från Göteborg sade på 80-talet: de e la som välja på pesten eller kolera..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Spencer66 skrev:
80talisten skrev:
Skulle vara kul att se vad panelen tycker... Personligen är valet svårt, Overseas är ju lite mera ovanlig på nått vis känns det som s, samtidigt är ju RO mera ikonisk på sitt sätt... Så valet är tufft... RO för ikoniskheten och Overseas för den mera exotiska känslan.... Vad tycker ni?


Lite som min gympalärare från Göteborg sade på 80-talet: de e la som välja på pesten eller kolera..
haha :D Måste tillägga att om jag adderade PP Nautilus så hade jag valt Nautilus över både Overseas och RO :)
 
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

AP RO utan tvekan, VC känns stendött i mina ögon, skulle aldrig lägga mina slantar på en VC OS....
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Som kronograf Overseas, annars helt klart Royal Oak. Om jag skulle skaffa en idag så had det blivit Overseas kronografen utan tvekan, då jag redan har en RO Jumbo! ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Finns ju mycket roligare VC:s än den där. Uppblingad Ingenieur är inte vidare upphetsande. AP:n är en klassiker.
 

Isodor

Audemars
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Gillar AP RO så en sådan med blå urtavla hade jag velat haft någon gång i livet.
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

För tillfället så känns VC roligast, men om ekonomin tillät så skulle man gärna ha båda :)

20130222_122021_zpsd2f1cd30.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Många intressanta pjäser - om pengar ej vore ett problem så ligger ju PP Nautilus högst upp

Skulle jag välja mellan AP RO och VC OS... Hrm, tycker VS OS Chrono på läder är riktigt fin, men RO på länk är ju ett safe bet (om än lite vanligare än OS) i termer att förmodligen ej kommer ångra köpet samt att den är lättare att flippa om behov uppstår.

De VC OS på länk jag har sett har varit rätt "blänkande/glansiga" med AP RO känns lite hårdare i sitt mer borstade utförande.

Humma humma - fan jag drar till med en AP RO!
 

Rivalen

Rolex
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Vacheron Constantin - när man säger namnet får man vibbar ända tillbaks till 1700-talet.
 

Bilagor

  • Vacheron C grå dial.jpg
    Vacheron C grå dial.jpg
    65.7 KB · Visningar: 180

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Rivalen skrev:
Vacheron Constantin - när man säger namnet får man vibbar ända tillbaks till 1700-talet.
[attachment=0]Vacheron C grå dial.jpg[/atachment]
När jag säger det tänker jag bara "Ständiga kossor"
 

Rivalen

Rolex
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Är det ett äkta in-house i dessa APs eller är det modifierat ETA?
 

Rivalen

Rolex
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Man får hoppas att "kossorna" har egentillverkat (mjölk)maskineri till det priset. Edit: Så var det tydligen inte. Jaja - det är mycket att hålla reda på i klockvärlden.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Rivalen skrev:
Man får hoppas att "kossorna" har egentillverkat (mjölk)maskineri till det priset. Edit: Så var det tydligen inte. Jaja - det är mycket att hålla reda på i klockvärlden.
Syftade endast på att namnet kan påminna om nötkreatur. Har inget emot VC, de gör många fina klockor.
 

Genta

Cartier
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Inget fel på VC Overseas, men AP RO-designen är några strån vassare tycker jag.

Apropå urverk och köpargumentet "inhouse"
- Overseas och RO-kronograferna har båda Frederic Piguet-urverk som bas
- AP RO 15400 (timme/minut/sekund/datum) har manufaktur/inhouse-urverk
- AP RO Jumbo (timme/minut/datum, ej sekundvisare, ursprungsmodellen) har JLC-bas som AP, PP och VC använt och använder i diverse modeller. PP hade den t ex i Nautilus. AP Jumbo kostar runt 50 k extra jmf med den med egna urverkskonstruktionen.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Vacheron Constantin Overseas vs Audemars Piguet Royal Oa

Genta skrev:
Inget fel på VC Overseas, men AP RO-designen är några strån vassare tycker jag.

Apropå urverk och köpargumentet "inhouse"
- Overseas och RO-kronograferna har båda Frederic Piguet-urverk som bas
- AP RO 15400 (timme/minut/sekund/datum) har manufaktur/inhouse-urverk
- AP RO Jumbo (timme/minut/datum, ej sekundvisare, ursprungsmodellen) har JLC-bas som AP, PP och VC använt och använder i diverse modeller. PP hade den t ex i Nautilus. AP Jumbo kostar runt 50 k extra jmf med den med egna urverkskonstruktionen.

Du har koll :)
 
Topp