• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacker IWC mix - IWC Rant

TicTack

Cartier
Inte min, men väldigt vacker:
IWC 3531 on Mark XII bracelet.
3531-stahlband.jpg

http://www.iwc.com/forum/en/discussion/28681/

Jag saknar faktiskt "gamla" IWC. De gjorde riktigt fina klockor, nu biffar de på för mycket sedan deras konsultbolag, jag tror det är BCG, "hjälpte" dem att komma fram till att IWC skall sälja på Maskulinitet.

Man skulle kunna beskriva klassiska IWC som en mer tysk och stilren variant av Patek Philippe. (Dessutom billigare!). Jämför t.ex. 3521 med Nautilus. Klockan ovan är ett utmärkt exempel på klassiska IWC.
 

DrDre

Patek
IMG_9932copy.jpg
Som företag tycker jag IWC har blivit en jävla röra de senaste åren. Vissa av deras modeller är helt fantastiska medan andra är allt annat än lyckade och de har inget gemensamt designspråk eller annat som på något sätt håller ihop den där produktportföljen. Allt från udda nischade konceptklockor till en retro line, innovativa varianter och så dress watches i olika tappning och på urverkssidan är det likadant från extremt avancerade varianter till modifierat ETA. Å andra sidan, de gör några av de finaste klockorna på marknaden, och en (kanske två) som finns med på min shortlist över nästa köp (5001 och 3714).
Här komer en lånad bild på en av favoriterna.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Å andra sidan, de gör några av de finaste klockorna på marknaden, och en (kanske två) som finns med på min shortlist över nästa köp (5001 och 3714).
Här komer en lånad bild på en av favoriterna.

Varianten till höger var underbar. Jag är dock lite tveksam till datum. Givetvis en fördel med 7dgr reserv, men jan nyttjar aldrig komplikationen. Ställer i princip inte rätt dag på mina klockor.

IWC är överlag ett av mina favvo-märken. Håller dock med om att de olika serierna spretar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Håller med - de är sjukt spretiga och mkt dåliga på att förvalta sitt arv på ett konsekvent sätt. Total motsats till Rolex på den punkten.

Aquatimer - där verkar de göra om linjen totalt med jämna mellanrum, där DNA't knappt går att spåra bakom.

Piloterna - finns vettiga modeller kvar, men blivit för mkt lattjolajban där, med fakepatina samt PVD-versioner av Big Pilot

Ingenieur - väldigt spretig utveckling, där man valt att göra om många av modellerna till att konkurrera med Hublot och AP RO Offshore...

Som tur är har man hittat tillbaka lite i en version på Ingy ;)

Ref 1832
iwc-ingenieur-ref.1832-01.jpg


1IWCjumbobest.JPG


Ref 3239
IWCIngenieur3.jpg


IWCIngenieur40mmAutomatic-4.jpg
 

DrDre

Patek
Port10.jpg
@ Kejsaren (citatfunktionen funkar inte). Ang Portuguese utan datum, så fanns det en variant tidigare utan datum men som i övrigt var väldigt lik. Dvs rejäl storlek etc. Vet inte när eller hur länge den fanns.
 

Sond

Patek
IMG_9932copy.jpg
Som företag tycker jag IWC har blivit en jävla röra de senaste åren. Vissa av deras modeller är helt fantastiska medan andra är allt annat än lyckade och de har inget gemensamt designspråk eller annat som på något sätt håller ihop den där produktportföljen. Allt från udda nischade konceptklockor till en retro line, innovativa varianter och så dress watches i olika tappning och på urverkssidan är det likadant från extremt avancerade varianter till modifierat ETA. Å andra sidan, de gör några av de finaste klockorna på marknaden, och en (kanske två) som finns med på min shortlist över nästa köp (5001 och 3714).
Här komer en lånad bild på en av favoriterna.

Vad är det för ref på den till vänster?

Edit: 3531 va´?
 
Topp