• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är blåstål och andra sorters stål?

Jag försöker googla på blåstål men eftersom jag inte vet vad det heter på engelska så kommer jag ingen vart. Blåstål, som används till att göra nya tappar, vad är det? Är det blånat stål bara? Dvs om man lägger det i elden över natten så är det vanligt mjukt formbart stål, och man sedan kan värma det till röd/gul och slänga i olja och få hårt stål igen?

Eller har grundmaterialen olika renhet och sammansättning? Om någon generellt vill berätta mer om de olika sorternas stål vore kul! Och gärna ge engelska namn så man kan söka vidare på nätet.
 
Stål är verkligen en hel vetenskap. Jag jobbar som projektledare inom produktutveckling och hade bara precis innan semestern ett himla sjå med att få ordning på ett materialval på grund av olika standarder för nästan samma stål i olika delar av världen. Tack och lov har vi experter på ämnet inom företaget, men jag har snappat upp en del så kanske kan jag hjälpa dig komma vidare.

Det du pratar om när du säger att stålet blir mjukt om du lägger det i elden kallas anlöpning/glödning på svenska, tempering/annealing på engelska.
Att slänga det i olja efter det värmts upp till en viss temp kallas härdning eller hardening.

Sen finns det massor av olika sorters stål, vars egenskaper beror dels på legeringarna och dels på hur de är tillverkade.

Blåstål känner jag inte igen, kan vara nån gammal term typ som "blötjärn" eller "bonnjärn".
Om du vill ha stål med god härdbarhet så skulle jag nog ta kontakt med någon som säljer stål och förklara vad du ska ha det till. Ska du bara ha lite grann för hobbybruk kanske du till och med kan få god hjälp via nån mekanisk verkstad i närheten av där du bor.
 
Tack för info, och namn så jag kan söka mer.

Blåstål heter det iallf fortfarande hos verkmästarna, används till tappar. https://www.verkmastarna.se/product.html/blastal
Jag har fått för mig att det är härdat, blånat (som skruvarna) stål.

Det var inget särskilt jag skulle ha, jag blir bara alltid lite frustrerad när jag upptäcker ”hål” i mitt kunnande.
 
Topp