• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det för klockor jag hittat?

ursula

Omega
Hade nyligen en gammelfaster som gick bort och hon lämnade efter sig en hel del klockor. Vore kul att höra om det är någon som vet vad det är för något jag hittat. Vill förtydliga att det inte handlar om pengar på något sätt, hon hade en hel del värdefulla klockor som gått ut på auktion så det jag visar upp här är de klockor man antagligen inte får något för men som jag tyckte var intressanta. Fanns givetvis också en hel del billigt skräp i hennes samling som jag sållat bort och det jag behållt är de som var intressanta.

Har försökt skriva ner det jag kan se på klockorna. Flera är dammodell och en del riktigt små så det var svårt att ta kort. Kan gärna komplettera med kort om det är något ni vill se. Alla funkar och gick igång direkt när man skruvade upp dom. Hoppas att ni uppskattar lite udda vintageklockor!

Casio
aLxTqVb.jpg

FRAMSIDA: Casio, Alarm Chronograph, Quartz, Water Resist, 100M
BAKSIDA: Casio, [888] AW-502, Stainless Steel, Water Resistant, Japan K, 21618


Olma
e42YWab.jpg

FRAMSIDA: 17 jewels, Incabloc
BAKSIDA: Waterproof, Stainless steel back, Antimagnetic, Incabloc, 04634


CAUNY
ud9bIXS.jpg

FRAMSIDA: Cauny, Matic, Incabloc, 25 Rubis
BAKSIDA: Cauny Prima, De lunette (?), 26-404, 2472, Automatique, Swiss, Waterproof, Acier inoxydable (“Stainless steel”), Lunette, Carruhe Plaque or C 10 Micronb (?)
(Får läsa noggrannare på denna när jag kommer hem)

POLJOT
z1tiwR8.jpg

FRAMSIDA: Poljot, 18 jewels

OMEGA
ZIf8D8L.jpg

FRAMSIDA: Omega

FACIT
kF14W67.jpg

FRAMSIDA: Facit, Incabloc
BAKSIDA: 234, Stainless steel back, Water protected, Antimagnetic, Incabloc, Swiss made

FAVORIT
VbYT3HW.jpg

FRAMSIDA: Favorit, Antimagnetic, Waterproof, Incabloc
BAKSIDA: Fond, Acier Inoxydable (“Stainless steel”), Non magnetic, Waterproof, 3037

--

Skulle någon vara intresserad av att köpa någon kan det vara intressant, min sambo är inte intresserade av dammodellerna och jag är inte så intresserad av att bära herrmodellerna. Däremot vore det kul om någon hade lite kuriosa, tror som sagt inte att de är värda något då en antikexpert plockat ut de som var värda att lägga ut för auktion.
 

Psykel

Patek
Det är nog tyvärr inget jättekul, bortsett från Omegan som är rätt trevlig. Poljoten är lite kul också, med larm.
Beklagar sorgen, förresten.
 

ursula

Omega
Det är nog tyvärr inget jättekul, bortsett från Omegan som är rätt trevlig. Poljoten är lite kul också, med larm.
Beklagar sorgen, förresten.
Ja Poljot:en var lite spännande, kul med en klocka från Sovjet! Omegan är fin men extremt liten och ganska tantig tyvärr.
Ingen fara med sorgen, det var en väldigt avlägsen släkting och det skedde för rätt länge sedan nu. Men tack ändå!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej, inga heta klockor direkt. Min uppskattning i värde skulle bli typ;
25kr (länken slut, skräp mer eller mindre)
50kr guldpläterad
50kr guldpläterad
500kr? (kan ytterst lite om ryska klockor, men herrstorlek samt alarm drar upp priset)
300kr (guldpläterad kvalitets tantklocka, dock gryende litet intresse hos ungdomen för dessa)
50kr
50kr
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Nej, inga heta klockor direkt. Min uppskattning i värde skulle bli typ;
25kr (länken slut, skräp mer eller mindre)
50kr guldpläterad
50kr guldpläterad
500kr? (kan ytterst lite om ryska klockor, men herrstorlek samt alarm drar upp priset)
300kr (guldpläterad kvalitets tantklocka, dock gryende litet intresse hos ungdomen för dessa)
50kr
50kr
Låter som en rimlig uppskattning tycker jag. Vad gäller Poljoten så kan jag tillägga att min såldes på forumet för 900 kr (2015). Även om servicehistoriken var okänd så fungerade alarmfunktionen och klockan höll tiden relativt väl. https://klocksnack.se/threads/vintage-poljot-alarm.38469/
 

ursula

Omega
Nej, inga heta klockor direkt. Min uppskattning i värde skulle bli typ;
25kr (länken slut, skräp mer eller mindre)
50kr guldpläterad
50kr guldpläterad
500kr? (kan ytterst lite om ryska klockor, men herrstorlek samt alarm drar upp priset)
300kr (guldpläterad kvalitets tantklocka, dock gryende litet intresse hos ungdomen för dessa)
50kr
50kr
Tack för det! Trodde som sagt inte att det var något värde i och syftet är inte att sälja egentligen.
 

Calle_90

Breitling
Hej.
Jag bumpar denna tråd lite med ett eget "fynd" från vinden alldeles nyss, lyckades ej googla fram något om denna.
Har någon erfarenhet utav märket/modell?
3 atm water ress och W.R crystal glass står det på tavlan.
 

Bilagor

  • IMG_20170917_221657.jpg
    IMG_20170917_221657.jpg
    92 KB · Visningar: 235
  • IMG_20170917_221640.jpg
    IMG_20170917_221640.jpg
    110.9 KB · Visningar: 219
  • IMG_20170917_221611.jpg
    IMG_20170917_221611.jpg
    97.6 KB · Visningar: 209

ursula

Omega
Låter som en rimlig uppskattning tycker jag. Vad gäller Poljoten så kan jag tillägga att min såldes på forumet för 900 kr (2015). Även om servicehistoriken var okänd så fungerade alarmfunktionen och klockan höll tiden relativt väl. https://klocksnack.se/threads/vintage-poljot-alarm.38469/
Har precis testat larmet och det funkar, superroligt att man får dra upp larmet själv. Ska lägga ut de andra klockorna på Tradera tänkte jag men denna behåller jag nog själv!
 

Psykel

Patek
3nHT95u.jpg

Satte på ett av mina natoband som är någon mm för brett, men känns som att detta kommer att bli en trevlig klocka att äga!
Grymt läcker! Skulle gärna ha en klocka med larm, typ en Memovox. Poljot är ett bra budgetalternativ.
Personligen föredrar jag en millimeter mindre än större när det kommer till natoband. Oftast ser det "tillräckligt" bra ut. Har exempelvis en gammal Birka med 17mm luggar som 16mm nato ändå ser helrätt ut på.
snapseed-jpg.573014
 

ursula

Omega
Grymt läcker! Skulle gärna ha en klocka med larm, typ en Memovox. Poljot är ett bra budgetalternativ.
Personligen föredrar jag en millimeter mindre än större när det kommer till natoband. Oftast ser det "tillräckligt" bra ut. Har exempelvis en gammal Birka med 17mm luggar som 16mm nato ändå ser helrätt ut på.
Håller med helt, dock var 20mm det enda jag hade hemma, har dock beställt 18mm så det kommer att bli rätt så småningom.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Riktigt fin klocka med kul komplikation! Men jag fattar mig verkligen inte på lädernato. Tycker det blir klumpigt och tar uppmärksamheten från klockan. Personligen hade jag kört på ett ostoppat vanligt läderband. Men det är ju du som ska gilla det, inte jag ;)
Japp, sjukt snyggt också!
z8PXpXx.jpg



Har äntligen fått mitt zuluband, tyckte att det blev väldigt fint och matchar klockans karaktär.
XidC44v.jpg
 

ursula

Omega
Riktigt fin klocka med kul komplikation! Men jag fattar mig verkligen inte på lädernato. Tycker det blir klumpigt och tar uppmärksamheten från klockan. Personligen hade jag kört på ett ostoppat vanligt läderband. Men det är ju du som ska gilla det, inte jag ;)
Jo, det är ju snyggare men hade aldrig testat zuluband innan så det var lite kul. Hittade det billigt på Tradera.
 
Topp