• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det för oxidering?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag rengjorde min klocka och la den i klocklådan, en vecka senare så tog jag en bild, sköljde av den med tvål och vatten och tog en bild till. Vad är det som händer när PVD:aktiga behandlingen blir mörkare då den legat ett tag? Luften? Använder jag den så blir den helt svart efter ett tag, en riktig kameleont.

Före tvätt:


Efter tvätt:


Kanske inte syns jättemycket på dessa mobilbilder men men...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kom precis på att länken legat i lådan ett tag, tvättade av halva och här ser man skillnaden bättre.
 

_jonte

Patek
Handlar det om något kemiskt är det mycket svårt att ens gissa sig till orsaken utan att veta vilket material som använts i PVD-eringen...
Men en enkel förklaring skulle kunna vara att vattenmolekyler absorberas i en mikroporös struktur och ändrar ljusets brytningar/reflektioner. När vattnet sakta avgår återgår materialet till hur det var innan. Men endast spekulation detta... :)
 
Topp