• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det här för klocka??

linnea

Breitling
Köpte en klocka på en second hand affär förra veckan, jättesöt men vill gärna byta själva armbandet som är till!

Vad det hade kostat, ungefär, om jag vill byta ut armbandet mot en "vanlig" länk istället?

Skulle gärna vilja identifiera hur gammal den är och märke, det enda de sa i butiken var att den är "swiss made",
på baksidan står det 256562 under det 260,
på insidan står det "LUNETTE PLAQUE OR I 2D MICRONS" under det står det G 2D i en liten fyrkant och under det "FOND ACIER INOXYDABLE".
Har ingen aning alls vad det betyder eller hur jag ska söka..

Tack på förhand för svar!
/Linnea

IMG_3641[1].JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Linnéa!

Incabloc är en funktion som gör klockan mer stöttålig! Klockan har gulddoublé (micron är mängden guld) Kan det stå 20 micron?

Nu har du lite att söka på iaf!:)
 

F-L-P

Panerai
Svårt att avgöra från bilden men ser ut att vara en integrerad länk.

Är i så fall svårt att byta till ett standard armband. Fota infästningen bakifrån med lite mer fokus så blir det lättare att avgöra
 

Ale

Cartier
Märkligt att det alltid ingår bilder med handleden i fokus istället för klockan vid denna typen av frågetrådar. :D

Folk har extremt svårt att fatta att man kan toucha på det ställe man vill ha fokus på när man har mobilen i kameraläge (om det inte är för nära förstås) . Här blir det helt knas när trådskaparen frågar vad det är för klocka, men inte sätter fokus på just klockans märke/tillverkare längst fram på tavlan.

Och till råga på allt ger all möjlig info utom just klockans märke...:banghead:

Och välkommen till forumet förresten. :happyhappy:
 

linnea

Breitling
Folk har extremt svårt att fatta att man kan toucha på det ställe man vill ha fokus på när man har mobilen i kameraläge (om det inte är för nära förstås) . Här blir det helt knas när trådskaparen frågar vad det är för klocka, men inte sätter fokus på just klockans märke/tillverkare längst fram på tavlan.

Och till råga på allt ger all möjlig info utom just klockans märke...:banghead:

Och välkommen till forumet förresten. :happyhappy:


Satte faktisk fokus på klockan!
Tyvärr var det den befintliga bilden som blev skarpast, var som du sa för nära, hade bilden tagits från längre avstånd hade man inte sett ändå.
Lite lustigt att folk blir provocerade över detta.

Tack för välkomnandet :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Satte faktisk fokus på klockan!
Tyvärr var det den befintliga bilden som blev skarpast, var som du sa för nära, hade bilden tagits från längre avstånd hade man inte sett ändå.
Lite lustigt att folk blir provocerade över detta.

Tack för välkomnandet :)

Det handlar nog mest om att det känns konstigt att fråga efter info om en klocka, samtidigt som man bifogar en suddig bild på den okända klockan ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för svaren!
Stöttålig passar mig bra hehe.
Ok, ja mycket möjligt att det står 20 inte 2D!
Så bra, absolut nu ska jag googla runt :)


Cyma var kända tillverkade av damklockor under 30 och 40-talet (liknande din) med olika länkalternativ (kanske du kan hitta lite inspiration om du kollar upp det märket). Oftast var det även olika former av smala band i läder eller tyg med silverdetaljer! Det skulle vara lite cool på din klocka! Kul att dessa mindre damklockor får se dagens ljus igen. Har varit hopplöst omoderna ett tag - då damklockorna under en tid har varit stora som herrklockor!

Lycka till med länksöket!:)
 

tissoter

Audemars
Ser ut som integrerad länk men kan du fota infästningen lite närmare, så man ser hur länken ser ut.
Nästa tips kan vara att ta ett Nato och limma dit klockan på efter att du brutit loss länken med ett valfritt verktyg ;)
 

linnea

Breitling
Cyma var kända tillverkade av damklockor under 30 och 40-talet (liknande din) med olika länkalternativ (kanske du kan hitta lite inspiration om du kollar upp det märket). Oftast var det även olika former av smala band i läder eller tyg med silverdetaljer! Det skulle vara lite cool på din klocka! Kul att dessa mindre damklockor får se dagens ljus igen. Har varit hopplöst omoderna ett tag - då damklockorna under en tid har varit stora som herrklockor!

Lycka till med länksöket!:)


Tack för tipsen!
Jättesnygga länkar!
Testade, och lyckades, skruva upp dem små skruvarna, hoppas det går att byta :)
 

linnea

Breitling
Kul linnea ! Det du hittat är en sk cocktailklocka. Flexlänken kan du ta av men frågan är vad du vill ersätta den med? Som Fixoflex skriver var tyg/snör-band det vanligaste banden till dessa ur. Sök på lady cocktail watch så ser du hur det kan se ut. Lycka till!



Vet helt ärligt inte exakt vad jag skulle vilja ersätta den med, vet bara att jag inte vill ha små hjärtan som på den befintliga :)
Har inte ens haft tanken på ett tyg-band, men hade kanske varit nåt!
Ska söka på lady cocktail watch och se vad som finns, tack för tipsen!
 

linnea

Breitling
Cyma var kända tillverkade av damklockor under 30 och 40-talet (liknande din) med olika länkalternativ (kanske du kan hitta lite inspiration om du kollar upp det märket). Oftast var det även olika former av smala band i läder eller tyg med silverdetaljer! Det skulle vara lite cool på din klocka! Kul att dessa mindre damklockor får se dagens ljus igen. Har varit hopplöst omoderna ett tag - då damklockorna under en tid har varit stora som herrklockor!

Lycka till med länksöket!:)


Håller med!
Jag brukar vara den enda med "omoderna klockor"bland mina jämnåriga tjejkompisar. Förstår inte varför, det är ju som att ha ett litet konstverk till smycke runt handleden! Tidlöst blir aldrig omodernt:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
IOM att jag inte läst alla svar sparkat jag kanske in öppna dörrar med detta :p

20 klockan hade när den var ny en guldplätering som var 20 mikrometer tjock (vad det är nu efter användning är svårbedömt).

Eftersom det står incabloc på tavlan kan man dels veta att urverket är mekaniskt. Detta då incablock är en infästningsmetod för rubinlagren till balanshjulet där de sitter i fjädrande klämmor som tillåter att de kan röra sig lite vilket minskar risken att axeln går av vid stötar.

IOM att det står incabloc på tavlan daterar jag den till någonstans 30-tal eller tidigt 40-tal eftersom incabloc var det heta då och alla som hade det skrev ut det på tavlan.
 
Folk har extremt svårt att fatta att man kan toucha på det ställe man vill ha fokus på när man har mobilen i kameraläge (om det inte är för nära förstås) . Här blir det helt knas när trådskaparen frågar vad det är för klocka, men inte sätter fokus på just klockans märke/tillverkare längst fram på tavlan.

Och till råga på allt ger all möjlig info utom just klockans märke...:banghead:

Och välkommen till forumet förresten. :happyhappy:

Men vi, folk utan mobil med kamera, vad skall vi toucha på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Knyppla ihop ett snyggt läderarmband till den så känns den nog både lyxigare och snyggare.
 
Topp