• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det här ?

henrikhenrik

Cartier
Hittade en klockan hemma, någon som kan berätta lite om den?

UR3t4yW.jpg
[/IMG]

/henrik
 

henrikhenrik

Cartier
tack! första inlägget jag gör så visste inte hur jag skulle göra med bilden riktigt :)
den är till salu men har behövs nog rengöras...
fungerar men stannar rätt fort.
 
C

China

Guest
Varumärket är registrerat av J.-P. Brandt AB i Stockholm som importerade klockor från olika tillverkare. City var J.-P. Brandts lågprismärke, och klockorna finns även under andra varumärken som t.ex. Facit, Genfa, Moretime och Nilax m.m. Urverken är oftast från Ébauche SA (ETA) men en del klockor har urverk från French Ébauche (FA).Klockan ser ut att vara från mitten av 1960talet- 1970talet. Öppnar du bakstycket så kanske det går att få fram vem som tillverkat klockan.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min City. Väldigt lik, förutom sekundvisaren och att min är quartz. Tror plattfot, kanske minns vad det är för verk? Har för mig att han skrev att det var ETA och att den var från ca 80-talet.

 

plattfot

Rolex

Har du öppnat klockan, är du säker på att det sitter ett mekaniskt verk i klockan?
Den jag haft samt Quartz-markeringen på tavlan säger annat.

Det är dock inte omöjligt med tanke på att den går ett tag när du försöker få igång den samt att det enkelt borde gå att droppa i ett mekaniskt verk i klockan. Dock lämnade den inte fabriken på detta sättet utan har plockats ihop av kompatibla delar. Sekundvisaren som jag inte sett i denna modell tidigare talar för detta.
 
Topp