• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det med lume?

fredtiger

Cartier
Med risk för att bli lynchad, men jag är faktiskt uppriktigt nyfiken! Vad är grejen med lume som jag missat?

Visst, jag förstår att lume lyser och i teorin underlättar det avläsning av klockslag i mörker. För tillfället äger jag 3-4 klockor varav en är en Breitling som fluorescerar som Tjernobyl. Jag tycker nästan det drar ner utseendet på klockan, känns lite Swatch över det hela. Mina övriga klockor saknar lume helt, eller är gamla och trötta. Har faktiskt aldrig saknat lume på någon av dessa...

Min bror tycker jag är petig som lägger vikt vid att en klocka ska hålla tiden, men det hävdar jag bestämt att en klocka bör göra. :D Däremot lume, spelar det egentligen någon roll hur bra lumen på en klocka är...?

(Enda lumen jag sett som jag tycker ser bra ut är gammal tritium som lyser svag och länge, men sådan är ju inte tillåten längre).
 

Landshark

Cartier
Det självklara svaret är väl för bättre avläsning vid dykning i mörkt och grumligt vatten.

lume_zps0455eb8f.jpg
 

fredtiger

Cartier
Det självklara svaret är väl för bättre avläsning vid dykning i mörkt och grumligt vatten.

Kanon, nu har jag i vart fall förstått den praktiska betydelsen bättre! För egen del är det nog fortsatt viktigare att klockan visar rätt tid än att lumen är bländande, men total avsaknad av lume på en dykare känns plötsligt väldigt fel. Nästan som att inte ha heliumventil... :D
 

meo_swe

Audemars
Jag tror fredtiger menar radium?

Jag använder lume ganska mycket på jobbet. Alltid bra atg veta vad klockan är.
 

Johan M

Cartier
Jag gillar lume, det gör att jag kan se vad klockan är mitt i natten.

David, jag brukade ladda min med en UV-lampa tills jag upptäckte att det inte behövdes. Min SMP electric blue lyser hela natten i alla fall. Ingen laddning behövs :)
 

AndyK

Cartier
Lumen är det enda jag inte är riktigt nöjd med på min Certina DS Podium. Den behöver en rejäl dos dagsljus för att lysa i ca en timme, sen är det slut på det roliga. Har en Seiko som har stanna, som håller hela natten utan större problem.
Jag vill alltså bara kunna läsa av tiden i mörker, inte lysa upp rummet med den.
 

fredtiger

Cartier
Sedan när är tritium förbjudet?

Fick för mig att även tritium var förbjudet eftersom ex. Rolex gått ifrån det, men kanske fått det med förbud om bakfoten och förväxlat med radium. Ersättningen av tritium kanske endast handlar om produktförbättring och inte lagar/förordningar. Sorry om jag misslett någon.
 

JayJay

Rolex
Eh, är det bara jag som lägger klockan vid lysröret under tandborstningen så att klockan funkar hela natten utan att tända lampan?

Nej, jag gör samma sak. Har jag under dagen burit en klocka utan lysmassa så sätter jag på mig en innan jag går och lägger mig. Har till och med köpt en kvartsklocka med lysmassa för att detta byte ska gå snabbt i händelse av att jag är trött.
 

_jonte

Patek
Fick för mig att även tritium var förbjudet eftersom ex. Rolex gått ifrån det, men kanske fått det med förbud om bakfoten och förväxlat med radium. Ersättningen av tritium kanske endast handlar om produktförbättring och inte lagar/förordningar. Sorry om jag misslett någon.
Tritium är en radioaktiv isotop av väte som endast ger ytterst lite beta-strålning, knappt mätbart. Beta-strålning i så små mängder är helt harmlöst då de inte ens penetrerar huden. (kommer inte ens ut ur klockan) Finns dock vissa mindre hälsorisker om man andas in eller "äter" tritium. Antar att detta är skälet till att tritium inte används längre som färg/lysmassa utan endast i s.k. tritiumtuber.
 

fredtiger

Cartier
Verkar som att många lägger in ett funktionellt perspektiv på lume och det köper jag rakt av. Själv använder jag telefonen som ljuskälla de få tillfällen jag befinner mig i totalt mörker (passar på att kolla KS när jag undrar vad klockan är på nätterna :D).

Några verkar lägga en stark estetisk/design/cool aspekt på lume vilket jag själv inte gör (nästan tvärtom). Sedan kan jag tycka att lume gör sig bra på ex. en Citizen dykare. Av någon anledning förknippar jag starkt lume med billigare klockor, det är väl också anledningen till att jag inte riktigt förlikat mig med lumen på min Breitling...
 

fredtiger

Cartier
Tritium är en radioaktiv isotop av väte som endast ger ytterst lite beta-strålning, knappt mätbart. Beta-strålning i så små mängder är helt harmlöst då de inte ens penetrerar huden. (kommer inte ens ut ur klockan) Finns dock vissa mindre hälsorisker om man andas in eller "äter" tritium. Antar att detta är skälet till att tritium inte används längre som färg/lysmassa utan endast i s.k. tritiumtuber.

Tackar för upplysningen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att detta är skälet till att tritium inte används längre som färg/lysmassa utan endast i s.k. tritiumtuber.

Anledningen att man gick över till luminova/lumibright mm måste väl snarare vara att tritium helt tappar sin lysförmåga förhållandevis fort jämfört med luminova/lumibright.
 

OBRKV

Cartier
På tal om lume; är det någon som re-lumear i Stockholmstrakten för en liten slant? Har två klockor som lyser rätt trött..
 

fredtiger

Cartier
Uppenbarligen har vi ännu inte suttit i samma biosalong. Hade vi gjort det hade du haft mobilen långt upp i röven och därmed inte kunnat använda den längre.
Jag går inte på bio så av den orsaken har du ingen anledning att ge dig på min stjärt och i sängkammaren är det fullt! :pTelefonskrället fungerar likväl inte då jag var dum nog att byta till iFån...:banghead:
 
Topp