• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det med Rolex egentligen......?

Podal

Omega
Som ganska ny här på forumet och även ganska ny "riktig" klockentusiast, så är det ju omöjligt att missa den enorma populariteten Rolex har, inte bara här på forumet men i övrigt också.

Vad jag förstår har Rolex en enorm historia och ett enormt utbud, men vad mer har Rolex som gör dom så "unika" och därav så populära?

Många av deras modeller, åtminstone de man ser flest av, Explorer, submariner, GMT ETC. Ser ju, ursäkta att jag säger det, ganska så ordinarie ut? Men det är kanske det som är lite av grejen, Alla "andra" har kopierat det klassiska designet som Rolex var först med?

Jag ser ju också att de har ett antal guldmodeller och att de gör några saker där som inte andra gör men jag förstår ändå inte vad Rolex "har" som gör dem så populära?

Känns det inte lite tråkigt att når man gör en klockhög på GTG att 8 av 10 klockor är en hyfsad "standard" Rolex? Jag menar det blir det blir ju väldigt lite att snacka om då alla känner modellen och historian till klockan.... eller?

Jag menar absolut inget illa om Rolex som märke eller om alla som har en Rolex, jag försöker bara förstå vad det är som gör dom så populära och eftertraktade och vill väldigt gärna försöka förstå detta.

Jag ska dra en historia också, och här får ingen ta illa vid, men mitt i 90-talets finanskris fick jag ett jobb som bilsäljare av märket Jaguar i Oslo. Första dagen på jobbet, jag var i början på 20-åren då, så visade säljchefen mig runt och berättade om firman, Jaguar som bilmärke och vilka deras kunder var. Han instruerade mig klart och tydligt om att alltid titta på kundernas klocka. Dom jag skulle lägga tid på var de som bar Patek Philip eller JLC, det var dem vi var ute efter. Har dom Rolex är det inga riktiga rika människor, det är wannabe's som antingen är spritsmugglare eller jobbar inom porr industrin och kör Mercedes. De får faktisk övertala oss och be om lov att få köpa en Jagar...... kommentarer onödiga he he.

Skämt åsido, är helt uppriktig intresserad i att få veta vad som gör Rolex så populärt, hoppas någon kan ge info om märket jag har missat.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Kul fråge ställning!

Jag måste motvilligt erkänna att jag hade liknade frågeställning när jag började med denna klock manin....

Jag har gått igenom många klock märken genom min klock karriär (ca 10-15år).
Nu efter denna tid så består större delen av min samling idag av vintage Rolex... Det finns något att diskutera om varje klocka, jag lovar....

Min rekommendation är att köpa det du gillar, förr eller senare kommer en Rolex köpas och då är du (tyvärr?) fast.... :)

Bara en tids fråga, svårt att sätta fingret på exakt vad som gör Rolex, men du kommer snart se!!! ;)

Mvh
Micke
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Det är en mycket intressant frågeställning som jag själv undrar över. Går ju inte att undgå dess popularitet. Låter de som har mer erfarenhet svara för sig men jag själv är också nyfiken och enklaste sättet att stilla det är att prova. Ser med spänning fram emot den snara framtiden då jag troligtvis får möjlighet att testa själv.
 

Apansson

Torpare
Jag tror att många (kanske inte på detta forum) vill ha en rolex bara för att det är just en rolex. Det är något alla känner till, även såna som inte är klocknördar. Jag är själv ingen anhängare av märket personligen, men jag kan ändå se att de gör snygga klockor med fantastiskt hög kvalitet, men i min bok finns det roligare.

Sen är väl värdet, historien etc en viktig faktor för många samlare, det här med röda och dubbelröda och så vidare. De stiger ju i värde för varje dag, och blir än lite mer sällsynta för varje dag. Tror detta fascinerar många!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag har tidigare haft samma frågeställning faktiskt. Efter att ha känt på ett antal Rolex och studerat några modeller har det för mig vänt och jag tror jag vet var det beror på:

Detaljerna. Rolex kompromissar inte. Dessutom är dom tidlösa, klassiska och har utstrålning hur knasigt det än kan låta.
 

erlpes

Omega
Det är nått visst med dem - särskilt de klassiska "urklockorna", utan att se mycket ut för världen känns de liksom bara så rätt när de sitter på handleden? Just a thought.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det finns ledande märken inom de flesta konsument kategorier, kläder, bilar, möblet m m. Rolex ikonstatus är inte på något sätt oförtjänt. Hög kvalite, hög igenkänningsfaktor (på gott o ont). Självklart finns det märken av både högre kvalitet o pris, men Rolex är nästan som iphone o Coca Cola; oerhört väl inarbetade och förvaltade varumärken. Själv har jag bara en, och föredrar egentligen att ha ur från olika tillverkare. Ändå vill jag ha en till...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Cyklisten

Cartier
Har inte ägt någon, än. Men går ju inte komma ifrån att de har många väldigt fina modeller, framförallt tror jag det är tidlösheten på designen som tilltalar många.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Rolex är ett så pass känt märke att det nästan är lite av standard att folk som börjar tjäna lite mera pengar men inte kan något om klockor eller har något intresse köper en, gärna då en Sub. Bara för att vissa att de har pengar.
Även om man tittar på vad för kopior en del går runt med så är Rolex (framför allt Submariners) ganska så överrepresenterade. Så det hänger väl ihop med varför din fördetta säljchef sa som han gjorde. Det är ett typiskt val av klocka för någon som har lite pengar men inte allt för mycket av det, eller någon koll för den delen.
Vilket är tråkigt för Rolex är riktigt trevliga klockor och en riktig klassiker, de är trotsallt ganska så tidlös och inte någon kompromiss. Dyra, visst. Men perfekta hela vägen utan någon kompromiss på material eller arbetet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga! Fick mig att fundera lite iaf... och spontant så blir det korta svaret; En relativt billig statussymbol.

Det långa svaret, innefattar varumärkesuppbyggnad, volym, kvalitét (ffa oysterboetten, som verkar göra att de äldre uren "överlever" lättare, och blir relativt billiga pga utbudet.) mm. Kan dock tänka mig att om du ställer frågan på ett rendlat märkesforum typ JLC, PP eller VC, så får du säkert helt annorlunda svar och en hel del "haters" efter dig :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Lite lustigt, du och din chef kanske har glömt människor som utstrålar smak och körde världens coolaste bilar? Steve Mcqueen bar Rolex hela sitt vuxna liv, Marlon Brando samma sak där, Paul Newman? Körde han dåliga bilar, skulle snarare säga att Jaguar är ett svagt varumärke och var väldigt svagt på 90 talet, de är heller inte särskilt dyra i inköp om man jämför dem, Rolex har idag flera goda exempel som Presidenten för Ferrari!? Luca Cordero di Montezemolo.... Vidare bärs märket av världens ledare, presidenter, John Mayer har nog en hyfsad bilpark och samlar sedan länge i stor skala.. Jag tycker hela frågeställningen är lite underlig, Rolex är kvalitet, de har aldrig horat ut sig som varumärke eller gett pengar till sina ambassadörer, de får endast äran att bära just en Rolex. Jag uppskattar allt kring varumärket och sin historia, den enda poängen där jag håller med är väl det faktum att andra märken i alla tider sneglat och stulit bitar i designen. Patek kan man såklart inte avfärda, Jaeger har en lite krånglig historia med lite designmässiga avarter men är såklart fantastiska. Om porrstjärnor bär rolex och folk med dålig smak i allmänhet så beror det på att varumärke är så starkt så att i stort sett alla känner till det oavsett om man gillar klockor eller ej, därav har det i perioder burits av mer tvivelaktiga aktörer något man får ha överseende med, dock tycks de i dagsläget nästan alltid bära Hublot istället...
 

erlpes

Omega
En klocka är som vilket annat tillbehör som helst. Fast oftast dyrare. Det gäller att veta när man ska ha på sig det. Att glida in i ett möte med ett gäng gråa gubbar med små guldklockor då funkar inte en Hublot, eller ens en Sub. Däremot en Datejust. Eller en Patek om man nu har en sådan.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker de här pekpinnarna om vilka "grupper" i samhället som bär Rolex är lite underliga. Tittar vi i detta forum så gissar jag att det är många Janne, Svenne och Lasse som äger en Rolex, och i förhållande till de porrstjärnor eller nyrika som vissa pratar om så är nog andelen ägare betydligt högre här.

Produkter från starka varumärken kommer alltid vara åtråvärda, och då spelar det ingen roll vilket jobb du har eller vilken samhällsgrupp du kommer ifrån.
 

reffen

Omega
helt klart blir man färgad,(iaf jag) aldrig riktigt tycket om rolex, lite av en gubb klocka för mig. Men efter man började läsa här på KS Så sitter man nu med en explorer 2.

och är nog för man har blivit påverkad av detta forum och andra, och det är nog den klocka som ja minst njuter av. Köptes mer för att det är en klocka som "man ska ha en rolex" än "den villa ja ha"

Så får se hur länge den stannar.. men kanske blir lite så att när Rolex får så mycket positivt uppmärksamhet så smittar det av sig..
 

Mangusta

Cartier
Om jag generaliserar lite grovt så tror jag att Rolex är en förhållandevis billig statuspryl som visar att du har nått framgång och har lite cash på banken utan att du behöver break the bank för att visa det. Nästan alla vanliga dödliga tror ju att Rolex är världens dyraste klocka så det är väl delvis därför "alla" bär den från din lokala bankdirektör till rappare från Detroit. En Rolex på armen visar att du har lyckats här i livet! ;)

Diskussionen om varumärket i sig, kvalitet och historia osv och att många köper en Rolex med ett genuint intresse lämnar jag utanför mitt korta svar.
 

Podal

Omega
Lite lustigt, du och din chef kanske har glömt människor som utstrålar smak och körde världens coolaste bilar? Steve Mcqueen bar Rolex hela sitt vuxna liv, Marlon Brando samma sak där, Paul Newman? Körde han dåliga bilar, skulle snarare säga att Jaguar är ett svagt varumärke och var väldigt svagt på 90 talet, de är heller inte särskilt dyra i inköp om man jämför dem, Rolex har idag flera goda exempel som Presidenten för Ferrari!? Luca Cordero di Montezemolo.... Vidare bärs märket av världens ledare, presidenter, John Mayer har nog en hyfsad bilpark och samlar sedan länge i stor skala.. Jag tycker hela frågeställningen är lite underlig, Rolex är kvalitet, de har aldrig horat ut sig som varumärke eller gett pengar till sina ambassadörer, de får endast äran att bära just en Rolex. Jag uppskattar allt kring varumärket och sin historia, den enda poängen där jag håller med är väl det faktum att andra märken i alla tider sneglat och stulit bitar i designen. Patek kan man såklart inte avfärda, Jaeger har en lite krånglig historia med lite designmässiga avarter men är såklart fantastiska. Om porrstjärnor bär rolex och folk med dålig smak i allmänhet så beror det på att varumärke är så starkt så att i stort sett alla känner till det oavsett om man gillar klockor eller ej, därav har det i perioder burits av mer tvivelaktiga aktörer något man får ha överseende med, dock tycks de i dagsläget nästan alltid bära Hublot istället...

Så så, lugn och fin nu..... dels så delade jag den historian för att jag tyckte den är lite rolig och jag bad också om ingen skulle ta illa vid vilket du uppenbarligen gjorde. Jag ber om ursäkt om den kändes nedlåtande, det var inte meningen. Jag vill också påpeka att jag inte delar detta snäva synsätt och att jag jobbade där 2 år mitten på 90-talet.

Det ska också tilläggas att denna säljchef var på den tiden känd för sin arrogans och frispråkighet och att han idag innehar en hög position inom jaguar i Norden. Verkar dock som han lugnat ner sig lite, han kanske har blivit vuxen? .

Tillbaka till frågan, jag är uppriktigt nyfiken på Rolex popularitet och tycker jag börjar få lite hum från vissa av svaren ovan. Tidlöshet, kvalitet, historia och framför allt stabilitet och en medveten, långsiktig varumärkesstrategi verkar vara viktiga aspekt bakom deras popularitet.

Tyvärr K-S så måste jag väl erkänna att dina argument till Rolex popularitet bara bekräftar Jaguar-säljchefens teori.....
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Men helvete jag hade just ställt tid och datum på min Autavia, nu får jag plocka fram GMTn å ställa in den med rätt tid och datum. Ska på middag med familjen på ett ställe som är frekventerat av kunder & säljare av Aston Martin. Aston Martin ice driving.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men visst är väl Rolex och speciellt Submariner ett ganska tråkigt intetsägande val (de nyare iaf)? Kommer på mig själv att direkt gå tillbaka om jag klickat på en sådan uppacknignstråd, medans jag läser allt från start till slut ifall tråden handlar om en nyköpt Junghans, Oris, Zodiac, kinesisk kronograf, möglig Certina eller farfars gamla Patek... Missförstå mig rätt, Submariner är en otroligt snygg klocka, men hur kul är det när 9 av 10 har en likadan.

Visst, finns ekonomin att ha 10st klockor i 40-60k klassen i samlingen så skulle givetvis en av dem vara en Submariner, men inte annars.
Tycker det finns så många andra val därute som lockar betydligt mer, om du nu gillar dykare varför inte välja en Tudor Submariner t.ex.?

Snälla var inte för hårda i orden nu, jag vet att jag trampat många på tårna! :)
 
Topp