• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det med Rolex egentligen......?

Podal

Omega
Rolex är Rolex. Så enkelt är det faktiskt.

Har du ägt en Rolex Podal?

Nej, det har jag inte och jag kan förklara mera om bakgrunden till min fråga: Jag är i en position nu där jag vill "investera" i ytterligare en klocka, budget upp till 100 000, där jag också vill att detta ska vara, så långt det är möjligt, en investering. Om det är så att min ekonomiska situation inte är som den är idag om 3-5-10 år (man vet aldrig här i livet ;)), så ska denna kunna säljas med så lite värde förlust som möjligt.

Jag snackade med min Tyska klock-förmedlare om detta igår och han sa bara "Rolex". Min första tanke var "gud vad tråkigt, det är ju vad alla andra har".

Därav frågan. Jag har absolut inget emot Rolex, vare sig som varumärke, deras klockor eller dem som har en Rolex. Att jag drog upp historian från min Jaguar-introduktion var från min sida menat som en humoristisk vinkling på det hela. Jag ser dock att vissa kan känna sig förolämpade över detta, för det ber jag igen om ursäkt, det var inte min mening att generalisera eller att trampa någon på tårna.

Så igen, jag vet väldigt lite om Rolex, annat än att mitt "motstånd" mot märket ligger i att det är så många som har Rolex, och att jag därav vil veta mera om vad som ligger bakom deras popularitet.

Men, jag kanske får åka någonstans och klämma och känna lite på en Rolex-dinka så får man se hur det ser ut.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med många här att Rolex är tidlös och klassisk, att den även utger lite status är väl heller ingen nyhet. Men det är väl mest ifall du kan nada om klockor, för oss andra så är väl Rolex som Tag, Oris, och Longines osv om man får hårdra det hela, ni får ursäkta mig, ägare av dom angivna märkena. Men jag tror ni fattar vad jag är ute efter, finns ju än uppsjö av andra klockor som är fetare en Rolex tex, AP, PP, VC, JLC, A LANGE & SÖHNE...

Visst var första Rollen status, men nu är det som vilken klocka som helst tycker jag. I mitt personliga fall så gillar jag designen, dom är klassiska men framför allt så ser jag det lite som en investering. Allså, en hobby där jag inte förlorar så mycket pengar om man ser det långsiktigt.

Sen att Rolex är poppis här på forumet kan jag inte svara på, men jag förstår folk som fallit för detta härliga klockmärke...
 

Yo-han

Troll probationary
Tja, Rolex är ju lite som Leica ;) ;) :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Näe, rolex brukar få ett visst erkännande av gemene man till skillnad från generiska fågelfoton, macrobilder eller bokeh-overkilljunk (eller ännu värre: den dedikerade hemmalighboxbilden) tagna med asdyra gluggar och en leica postade på fotoforum.
 

Espresso

Cartier
En parameter som jag inte kan se att någon har skrivit men som du Podal själv tar upp. Du vill investera i något men ha så liten värdeförlust som möjligt om du vill sälja. Jag ägert själv ingen Rolex men har, från det här forumet bland annat, förstått att andrahandsvärdet på vissa modeller är väldigt bra och att Rolex även kan öka i värde om du hittar rätt. Det här är givetvis en parameter som bör tilltala både klockintrrsserade men även gemene man/kvinna som vill köpa en dyrare klocka.

Själv har jag helt snöat in mig på Vecheron Constantin men inser givetvis att om jag någon dag investerar i en ny så kommer det innebär en trolig ekonomisk förlust, så det beslut bör grundas något mer.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nej, det har jag inte och jag kan förklara mera om bakgrunden till min fråga: Jag är i en position nu där jag vill "investera" i ytterligare en klocka, budget upp till 100 000, där jag också vill att detta ska vara, så långt det är möjligt, en investering. Om det är så att min ekonomiska situation inte är som den är idag om 3-5-10 år (man vet aldrig här i livet ;)), så ska denna kunna säljas med så lite värde förlust som möjligt.

Jag snackade med min Tyska klock-förmedlare om detta igår och han sa bara "Rolex". Min första tanke var "gud vad tråkigt, det är ju vad alla andra har".

Därav frågan. Jag har absolut inget emot Rolex, vare sig som varumärke, deras klockor eller dem som har en Rolex. Att jag drog upp historian från min Jaguar-introduktion var från min sida menat som en humoristisk vinkling på det hela. Jag ser dock att vissa kan känna sig förolämpade över detta, för det ber jag igen om ursäkt, det var inte min mening att generalisera eller att trampa någon på tårna.

Så igen, jag vet väldigt lite om Rolex, annat än att mitt "motstånd" mot märket ligger i att det är så många som har Rolex, och att jag därav vil veta mera om vad som ligger bakom deras popularitet.

Men, jag kanske får åka någonstans och klämma och känna lite på en Rolex-dinka så får man se hur det ser ut.


Absolut. Alltså: jag är inte stött eller något liknande. Men det är så enkelt som att Rolex är Rolex. Använd en Rolex en vecka så förstår du varför! :)
 
B

bonuspater

Guest
Jag undrar snarare detsamma om Patek. Patek Calatrava skulle lika gärna kunna se ut som en random 1000-kronorsklocka men uppskattas av många som den heliga graalen. Visst fint urverk o.s.v. men ett lika fint får man till en bråkdel av priset.
 

Apansson

Torpare
Rolex har ju allt som ett klockpremium-märke ska ha. Bra marknadsföring, bra design, bra kvalité, bra historia.
Frågan borde ställas tvärtom. Varför köper man inte rolex om man vill köpa en premiumklocka?

Rolex är ett fantastiskt märke, håller med om allt du säger. Vissa personer (jag inräknat) gillar kanske helt enkelt inte bara designen på deras "normala" modeller. :) Jag skulle gärna ha en Rolex för att det just är en Rolex, men det enda jag skulle kunna tänka mig är nog en helblå GMT, en vitgulds/platina DD eller en skydweller, och har inte riktigt budgeten för det än. En dag kanske...
 

J&B

Omega
Nej, det har jag inte och jag kan förklara mera om bakgrunden till min fråga: Jag är i en position nu där jag vill "investera" i ytterligare en klocka, budget upp till 100 000, där jag också vill att detta ska vara, så långt det är möjligt, en investering. Om det är så att min ekonomiska situation inte är som den är idag om 3-5-10 år (man vet aldrig här i livet ;)), så ska denna kunna säljas med så lite värde förlust som möjligt.

Jag snackade med min Tyska klock-förmedlare om detta igår och han sa bara "Rolex". Min första tanke var "gud vad tråkigt, det är ju vad alla andra har".

Därav frågan. Jag har absolut inget emot Rolex, vare sig som varumärke, deras klockor eller dem som har en Rolex. Att jag drog upp historian från min Jaguar-introduktion var från min sida menat som en humoristisk vinkling på det hela. Jag ser dock att vissa kan känna sig förolämpade över detta, för det ber jag igen om ursäkt, det var inte min mening att generalisera eller att trampa någon på tårna.

Så igen, jag vet väldigt lite om Rolex, annat än att mitt "motstånd" mot märket ligger i att det är så många som har Rolex, och att jag därav vil veta mera om vad som ligger bakom deras popularitet.

Men, jag kanske får åka någonstans och klämma och känna lite på en Rolex-dinka så får man se hur det ser ut.

Har du upp till 100' så kan du klämma in en beggad Nautilis vilket känns värdebeständigt. Annars är väl tipset vintagerolex, kommer inte göras fler 5513...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Rolex är väldigt tåliga klockor. Åtminstone har det varit så för mig sedan jag först trädde en Oysterlänk runt handleden för 25 år sedan.

Finns många andra tåliga klockor också, till väsentligt lägre pris. Men få tillverkare håller sig så konsekvent till sitt valda designspråk och också så långsiktigt till ständiga förbättringar - utan att hela tiden börja om från början... Jag gillar det.

Sedan tycker jag också om att få tänka på mig själv som en "Explorer". Det sporrar fantasin. :D

A
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Så så, lugn och fin nu..... dels så delade jag den historian för att jag tyckte den är lite rolig och jag bad också om ingen skulle ta illa vid vilket du uppenbarligen gjorde. Jag ber om ursäkt om den kändes nedlåtande, det var inte meningen. Jag vill också påpeka att jag inte delar detta snäva synsätt och att jag jobbade där 2 år mitten på 90-talet.

Det ska också tilläggas att denna säljchef var på den tiden känd för sin arrogans och frispråkighet och att han idag innehar en hög position inom jaguar i Norden. Verkar dock som han lugnat ner sig lite, han kanske har blivit vuxen? .

Tillbaka till frågan, jag är uppriktigt nyfiken på Rolex popularitet och tycker jag börjar få lite hum från vissa av svaren ovan. Tidlöshet, kvalitet, historia och framför allt stabilitet och en medveten, långsiktig varumärkesstrategi verkar vara viktiga aspekt bakom deras popularitet.

Tyvärr K-S så måste jag väl erkänna att dina argument till Rolex popularitet bara bekräftar Jaguar-säljchefens teori.....
Isåfall så verkar du bara allmänt trög då och särlingen högst stillös själv om inte mitt svar och de karaktärerna räckte. Vad anser du är stil då? Tribal tatueringar och diesel klockor? Har heller inte sett något inlägg vad du själv bär på handleden? Lugn och fin? Du smäller iväg ett inlägg som i högsta grad är passivt aggressivt och allmänt lökigt som riktar sig till att rolex bärare vore smaklösa porrstjärnor. Du anser inte att Paul newman står för stil!? Skojar du?? Det är troligen en av de mest plagierade stilarna för
Alla modehus. Tillika Steve McQueen. Nä ta och kamma till dig ordentligt.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Oj vilken intressant tråd.

Känner såhär Podal, du ska inte köpa någon rolex. Om din magkänsla "ifrågasätter" en potentiellt köp för 100' ska du tänka på vad du vill ha runt armen, inte vad som kommer ge dig en.värdeförlust, självklart kan du hitta något som du både uppskattar och som inte tappar värde men rolex ska du inte köpa.
Anledningen till min reflektion är att du idag verkar ifrågasätta Rolex, så på något vis gör du en kompromiss i vad du själv egentligen vill ha om du köper en nu.

Själv älskar jag rolex, har inget med skryt eller status, kör oftast så fula naton att ingen fattar att klockan kostar 68'. Så fråga dig själv, vad vill du ha? Har du 100' i budget är min reflektion att du bör ha råd med ett litet värdetapp om du hittar något du verkligen.vill ha,

Lycka till
 

Podal

Omega
Tack för ditt balanserade inlägg Martin021 och det kan mycket väl ligga mycket i det du skriver. Men jag kan och vet för lite om Rolex, annat än att deras popularitet gör mig mindre sugen, därav frågan.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Oj vilken intressant tråd.

Känner såhär Podal, du ska inte köpa någon rolex. Om din magkänsla "ifrågasätter" en potentiellt köp för 100' ska du tänka på vad du vill ha runt armen, inte vad som kommer ge dig en.värdeförlust, självklart kan du hitta något som du både uppskattar och som inte tappar värde men rolex ska du inte köpa.
Anledningen till min reflektion är att du idag verkar ifrågasätta Rolex, så på något vis gör du en kompromiss i vad du själv egentligen vill ha om du köper en nu.

Själv älskar jag rolex, har inget med skryt eller status, kör oftast så fula naton att ingen fattar att klockan kostar 68'. Så fråga dig själv, vad vill du ha? Har du 100' i budget är min reflektion att du bör ha råd med ett litet värdetapp om du hittar något du verkligen.vill ha,

Lycka till
Det vore oerhört komiskt och skämmigt för hans del om han efter de här inläggen köper en rolex pga rädsla för värdetapp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tidigare haft samma frågeställning faktiskt. Efter att ha känt på ett antal Rolex och studerat några modeller har det för mig vänt och jag tror jag vet var det beror på:

Detaljerna. Rolex kompromissar inte. Dessutom är dom tidlösa, klassiska och har utstrålning hur knasigt det än kan låta.
Pardon my French, men vad fan snackar du om? Rolex är ju snarare minimalistiskt i sin design. Detaljrikedomen är i princip frånvarande på samtliga modeller och det är ytterst sällan man ser exempelvis sunburst-tavlor. Kvaliteten är inget märkvärdigt om man går på de äldre modellerna. Sladdriga länkar, odekorerade urverk och grovborstade delar.
Jag säger absolut inte att det är dåliga klockor, men söker man detaljrikedom och bra kvalitet så ska man hålla sig borta från vintageRolex.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Skämtar du? Efter att ha sågat märket och dissat hela mitt första inlägg ihop med legendariska ambassadörerna för märket?! Vad ska man gå runt med något som man anser är smaklöst bara för att man e rädd för lite värdetapp? Köp en Triwa. De tappar garanterat lite. ;)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Pardon my French, men vad fan snackar du om? Rolex är ju snarare minimalistiskt i sin design. Detaljrikedomen är i princip frånvarande på samtliga modeller och det är ytterst sällan man ser exempelvis sunburst-tavlor. Kvaliteten är inget märkvärdigt om man går på de äldre modellerna. Sladdriga länkar, omdekorerade urverk och grovborstade delar.
Jag säger absolut inte att det är dåliga klockor, men söker man detaljrikedom och bra kvalitet så ska man hålla sig borta från vintageRolex.

Det är inte vintage jag pratar om här. För att ge ett exempel så tar jag texten på rehauten, glidelocklåset på nyare länken och 904L stålet. I min bok är det detaljer.

Ton francaise n'est pas excusé!

Point final que on dit en francaise.
 

POO

Panerai
Pardon my French, men vad fan snackar du om? Rolex är ju snarare minimalistiskt i sin design. Detaljrikedomen är i princip frånvarande på samtliga modeller och det är ytterst sällan man ser exempelvis sunburst-tavlor. Kvaliteten är inget märkvärdigt om man går på de äldre modellerna. Sladdriga länkar, omdekorerade urverk och grovborstade delar.
Jag säger absolut inte att det är dåliga klockor, men söker man detaljrikedom och bra kvalitet så ska man hålla sig borta från vintageRolex.


Helt rätt och det är ju det som är grejen!
Inget trams bara ren och skär bruksklocka som brukats av massa tuffa snubbar.


Och alla som blir provocerade av TS måste ju jobba med självkänslan. Jaguarhistorien var ju kanonkul.
 
Topp