• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det med Rolex egentligen......?

Podal

Omega
Hur resonerar du då? Av din signatur att döma så äger du minst en Breitling och en Tag Heuer. Det är väldigt populära märken som man ser mycket ofta. Även Omega är inte så sällsynt...

Helt rätt. Jag har en Breitling Navitimer 01 som jag köpte ny i Dec i fjol. Den ser iaf. inte jag så ofta runt omkring, däremot ser man ofta colt, avenger, chronomat etc. Navitimern använder jag på jobb och till finare anledningar. Men detta är ju en av breitlings klassiker och absolut en populär klocka. Detta har också varit min "drömklocka sedan 80-talet.

Omegan är en Seamaster jag köpt begagnat och Tag'en är en Formula1, dessa är rena beaters som jag använder till allt annat, jag har dom för att jag helt enkelt gillar dom :).

Med Rolex så känns det som att "många" andre har samma klocka nästan oavsett vilken modell man nu väljer, men som jag inser nu så är det också världens mest populära tillverkare av lyx-klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte vintage jag pratar om här. För att ge ett exempel så tar jag texten på rehauten, glidelocklåset på nyare länken och 904L stålet. I min bok är det detaljer.

Ton francaise n'est pas excusé!

Point final que on dit en francaise.
Det där kallar inte jag detaljer. Jag definierar detaljer som struktur på urtavla, finish på indexmarkeringar och form/finish på visare. I allt detta är Rolex ordinärt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
G
Tack för ditt balanserade inlägg Martin021 och det kan mycket väl ligga mycket i det du skriver. Men jag kan och vet för lite om Rolex, annat än att deras popularitet gör mig mindre sugen, därav frågan.
gå mellanvägen... Köp en mindre populär rolex ;)

Jan anser att du skall köpa en klocka du gillar, till utseende, gällande kvalité och ta hänsyn till övriga parametrar du har för klockköp.

Jag höll mig väldigt länge innan första rolexen köptes, kanske på grund av att även jag kände lite som du. Måste ändå säga att det är en fantastisk klocka men jag tror att det finns många i samma segment, eller över. De har nämnts innan här och en PP aquanaut är en av världens snyggaste klockor enl mig. Men som sagt klockan skall ge DIG ett oerhört leende då du tittar på den. Det är det som är viktigt, att du gillar den:)

Investering, ja absolut.
Kan ge dig följande. En gmt2 från mitten nittiotal kostade då 16-18000kr nu är den värd ca 35-40000kr, sea dweller från år 2000 nypris då 32000kr nu ca 45000kr, sub 5513 från 78 pris då 3100kr nu kan du få betala 50-70000kr

Sedan tillkommer service med jämna mellanrum men dåliga investeringar är det nog inte, kanske inte superbra heller.

Hoppas du hittar vad du söker oavsett märke:)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag är inte ett dugg provocerad av din historia däremot så undrar jag vad en gubbe som sålde bilar på 90-talets skeva åsikt har med saken att göra?

Förövrigt skulle jag ha sparkat honom om jag var hans chef och fick höra det där, jävlar vad mycket potensiella kunder ni måste förlorat.

Och jag äger en ny och "tråkig" safirsub pga. att det inte finns någon bättre allaround klocka enligt mig.
 

Podal

Omega
Skämtar du? Efter att ha sågat märket och dissat hela mitt första inlägg ihop med legendariska ambassadörerna för märket?! Vad ska man gå runt med något som man anser är smaklöst bara för att man e rädd för lite värdetapp? Köp en Triwa. De tappar garanterat lite. ;)

Jag skämtar inte och har absolut inte dissat märket. Jag har frågat varför märket har den popularitet det har, enbart pga. egen okunnighet om Rolex.

Vad gäller ditt inlägg så har du helt rätt i att Steve McQueen, Marlon Brando och Paul Newman är stil-ikon. Men, bara för att dom bär Rolex så ger det inte i sig mig någon större "lust" eller behov att köpa en Rolex. Jag vill köpa en klocka som JAG först och främst gillar, som jag vet håller hög kvalitet, som har ett bra andrahands-värde, som man inte ser andra går runt med stup i kvarten och som har en bra historia. Men jag ser väldigt klart att dessa är med på att stärka Rolex som varumärke och att de garanterat kan påverka andra att köpa då folk gärna vill identifiera sig med folk dem ser upp till, Ref Jaguar-säljchefen, fast detta är inte unikt för Rolex, detta är ju klassisk marknadsföringsteknik.

Vad gäller referensen till porrindustrin, så vill jag igen K-S, be om ursäkt för att jag drog in den. Jag vill också påpeka att detta är inte min åsikt, den bliv instruerad till mig av annan person:

Han instruerade mig klart och tydligt om att alltid titta på kundernas klocka. Dom jag skulle lägga tid på var de som bar Patek Philip eller JLC, det var dem vi var ute efter. Har dom Rolex är det inga riktiga rika människor, det är wannabe's som antingen är spritsmugglare eller jobbar inom porr industrin och kör Mercedes. De får faktisk övertala oss och be om lov att få köpa en Jagar

Detta var hans jargong, som han gjorde sig känd för och som han utnyttjade till fullo.

Från min sida, igen, var detta menat som en humoristisk vinkling på det hela, utan något negativt eller dissande menat från min sida överhuvudtaget, varken mot Rolex eller deras kunder.

Jag beklagar och ber om ursäkt om det uppfattades så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur många klockor från 60-talet kan du bruka som vilken modern klocka som helst, efter ett packningsbyte? Vintagerolex ÄR i allra högsta grad kvalité. Hur förklarar du annars en gångavvikelse på 2-3s/d och minst 100m WR på en klocka från 66?

Läs ovan. Det kan man med massvis av märken. Det är inget fel på någon av mina 60-talare och samtliga håller tiden väl.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker på något sätt att det är förlösande med den här tråden och de disskusioner den ger så här på lördagskvällen.
 

Boris Balkan

Fark you!
Snickelsnack. Posta en bild där du dränker din 60-talare i ett glas whiskey. Nu!

Still-from-Raging-Bull-19-008.jpg
 

Podal

Omega
Denna tråden kan läggas ner nu, jag är i alla fall färdig med den.

Det verkar inte vara möjligt att "ifrågasätta" Rolex popularitet och därav efterfråga mer information om märket och på bakgrund av det ha en balanserad diskussion om detta.

Jag tar en del av skulden för detta själv vid att dra in Jaguar-historian, jag tror man måste ha "upplevt" den själv för till fullo att förstå ironin och den faktiska humorn i den.

Jag ber om ursäkt för den, det var inte illa menat från min sida, verken om Rolex eller dem som äger en Rolex.

Over and out från min sida, ha det så fint, lev väl!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du vinner easy rider. Nästa klocka blir en vintageRolex. Det är ju enda märket som klarar väta efter en packningsservice. På andra märken fräter ju metallen sönder efter några år. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna tråden kan läggas ner nu, jag är i alla fall färdig med den.

Det verkar inte vara möjligt att "ifrågasätta" Rolex popularitet och därav efterfråga mer information om märket och på bakgrund av det ha en balanserad diskussion om detta.

Jag tar en del av skulden för detta själv vid att dra in Jaguar-historian, jag tror man måste ha "upplevt" den själv för till fullo att förstå ironin och den faktiska humorn i den.

Jag ber om ursäkt för den, det var inte illa menat från min sida, verken om Rolex eller dem som äger en Rolex.

Over and out från min sida, ha det så fint, lev väl!

Tror redan du fått de svar som finns att tillgå, vad mer önskar du? Att vissa blir onda när du ifrågasätter deras investering är förståeligt.
 
Topp