• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det värsta som kan hända i tullen?

Mangusta

Cartier
Om man traskar igenom tullen på Arlanda med en dyr klocka på armen men inte har någon box eller papper på klockan i resväskan vad är det värsta som kan hända? Kan dom konfiskera klockan? Kan man tvingas visa upp att man äger den på något vis? Hur mycket power har tullpolisen att göra något? Räcker det att säga att man äger klockan punkt slut liksom? Vad är det värsta som kan hända?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
problemet blir väl snarare om du har box och papper i väskan, men om du inte har det, vad säger att du har köpt klockan utomlands???
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om man traskar igenom tullen på Arlanda med en dyr klocka på armen men inte har någon box eller papper på klockan i resväskan vad är det värsta som kan hända? Kan dom konfiskera klockan? Kan man tvingas visa upp att man äger den på något vis? Hur mycket power har tullpolisen att göra något? Räcker det att säga att man äger klockan punkt slut liksom? Vad är det värsta som kan hända?

Ryktena säger att de tar ut dig på landningsbana två och tvingar ner dig på knä och ger dig ett nackskott. Gäller dock enbart om du inte köpt en Rolex..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men vad tror du själv? Sorry men det är en urbota dum fråga. Klart de inte kan göra något såvida du inte bär på en stor skylt som säger att du nyss köpt den utanför EU. Kanske klistrat det färska inköpskvittot i pannan. Då kanske du riskerar att betala tull och moms på den.
 

Mangusta

Cartier
Herregud. NEJ! Ska de ta dina skor som du inte har kvitto på? Eller kanske din fina skjorta?

Jag vet inte? Jag frågar inte för mig själv utan för en gubbe som ska ta hem en klocka åt sin styvson och inte vill för att han tror att något kan hända i tullen. Själv vet jag inte vad det skulle vara eftersom att han ska ha den på sig och inte har några papper eller box med sig men han verkar skraj så jag erbjöd mig att fråga här eftersom att jag är medlem.
 

Mangusta

Cartier
Men vad tror du själv? Sorry men det är en urbota dum fråga. Klart de inte kan göra något såvida du inte bär på en stor skylt som säger att du nyss köpt den utanför EU. Kanske klistrat det färska inköpskvittot i pannan. Då kanske du riskerar att betala tull och moms på den.

JAG skulle inte oroa mig och har gjort så själv flera gånger men eftersom att gubben verkar skraj så erbjöd jag mig att fråga vad det värsta som kan hända är.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag vet inte? Jag frågar inte för mig själv utan för en gubbe som ska ta hem en klocka åt sin styvson och inte vill för att han tror att något kan hända i tullen. Själv vet jag inte vad det skulle vara eftersom att han ska ha den på sig och inte har några papper eller box med sig men han verkar skraj så jag erbjöd mig att fråga här eftersom att jag är medlem.

Okej. Frågan hade varit relevant om det gällde sex kilo kokain. Tullen skulle få ett jävla jobb om de behövde stanna varenda tjomme med en klocka som ser "ny" ut.
 

Mangusta

Cartier
Okej. Frågan hade varit relevant om det gällde sex kilo kokain. Tullen skulle få ett jävla jobb om de behövde stanna varenda tjomme med en klocka som ser "ny" ut.

Som sagt. Jag själv har aldrig oroat mig men jag frågade för hans skull så att han vet att inget kan hända. Det värsta som kan hända är alltså att dom frågar vems klockan är och han svarar "min" och så är det slut på frågestunden och inget annat händer? Även om jag själv inte är orolig så var jag inte helt säker på om tullpolisen har några befogenheter att börja kräva kvitton eller något. Det är en äldre farbror så han är väl inte lika kaxig som yngre män kanske. Vad vet jag.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Som sagt. Jag själv har aldrig oroat mig men jag frågade för hans skull så att han vet att inget kan hända. Det värsta som kan hända är alltså att dom frågar vems klockan är och han svarar "min" och så är det slut på frågestunden och inget annat händer? Även om jag själv inte är orolig så var jag inte helt säker på om tullpolisen har några befogenheter att börja kräva kvitton eller något. Det är en äldre farbror så han är väl inte lika kaxig som yngre män kanske. Vad vet jag.

Men alltså. De kommer inte fråga om hans klocka. Punkt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Upplever däremot farbrorn att han inte vill medverka till momsfusk så är det en ganska så fullgod anledning att låta bli. Hur man än vrider och vänder på det så är del fel att inte dra sitt strå till stacken.
 

Mangusta

Cartier
Upplever däremot farbrorn att han inte vill medverka till momsfusk så är det en ganska så fullgod anledning att låta bli. Hur man än vrider och vänder på det så är del fel att inte dra sitt strå till stacken.

Tror han är mer rädd för att hamna i finkan typ eller vad han nu tror ska hända. ;)
 

POO

Panerai
Som sagt. Jag själv har aldrig oroat mig men jag frågade för hans skull så att han vet att inget kan hända. Det värsta som kan hända är alltså att dom frågar vems klockan är och han svarar "min" och så är det slut på frågestunden och inget annat händer? Även om jag själv inte är orolig så var jag inte helt säker på om tullpolisen har några befogenheter att börja kräva kvitton eller något. Det är en äldre farbror så han är väl inte lika kaxig som yngre män kanske. Vad vet jag.


Förmodligen har "tullpolisen" de befogenheterna. På ursprungsfrågan svarar jag cavity search vad det nu heter på svenska...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ursäkta frågan men var det ett gäng Swatch eller dyrare dinkor? Nöjde han sig med ditt svar? Hade du boxar och papper också eller bara klockorna?

Inga problem! Nja Certina, Steinhart, Tissot och Timex! så 5k klassen på dem flesta. Sa att jag är entusiast och varit borta flera veckor och tar då med mig ett gäng klockor, han nöjde sig med det! :)

Edit: Rolex på armen också!
 

Mangusta

Cartier
Förmodligen har "tullpolisen" de befogenheterna. På ursprungsfrågan svarar jag cavity search vad det nu heter på svenska...

Men om klockan bärs på armen och man säger att det är ens gamla klocka hur ska dom kunna avkräva något kvitto osv? Ponera att klockan är flera år gammal då är det ju inte ens säkert att man har något kvitto? Vad ska man bevisa? Att man har sin egen gamla klocka på sig på resan? Ska man åka hem och leta bland kvitton man kanske inte har och skicka in nånstans? Nu förutsätter jag att man inte har box, papper eller kvitto på klockan i baggaget.
 

Mangusta

Cartier
Inga problem! Nja Certina, Steinhart, Tissot och Timex! så 5k klassen på dem flesta. Sa att jag är entusiast och varit borta flera veckor och tar då med mig ett gäng klockor, han nöjde sig med det! :)

Edit: Rolex på armen också!

Jag förstår. Undrar om det skulle gå lika bra om man kom hem med 5 Rollar också? :cigar:
 

Mangusta

Cartier
MEN VAD ÄR SKILLNADEN PÅ EN KLOCKA PÅ ARMEN OCH SKOR PÅ FÖTTERNA?! dom frågar väl inte vad det du bär kommer ifrån?! seriöst

Jag vet inte eftersom att jag inte har råkat ut för det. Men farbrorn verkar orolig och jag erbjöd mig att stilla hans oro eftersom att jag antar att många av er som läser här har tagit hem klockor från utlandet. Iofs så kan jag ju se varför tullpolisen skulle kunna tänkas ifrågasätta en klocka för många pengar jämfört med ett par Gucci loafers men jag vet inte om dom gör det.
 
Topp