• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för Klocka? Fake eller after market?

MJ24

Patek
2-Faktor
Går nog att få tag på både Rolex original blå tavla (vitguldsvarianten, samt tillhörande bezelring om man nu skulle vilja det.
 

TimeDealer

Cartier
Ja det är klart tråkigt om man köper en frankenstein Rolex och inte får lämna in den på service. Då gäller det att man göra det själv. Gör han det endast till sig personligen är det ju ok tycker jag.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Problemet är väl Rolex snäva syn på orginal och att man blir nekad service. De har ju strypt ned tillgången på delar kraftigt sedan de "gjorde upp" med amerikanska myndigheter för några år sedan. Enligt EU lag så får de inte göra så i EU men det skiter de i. Finns ett EU rättsfall där de tyvärr inte förlorade pga det svaga politiska stödet för detta "lyxproblem".

Av ren nyfikenhet, kan du länka till rättsfallet?
 

JohnDoe

Rolex
Inte så där omedelbart, tog lång söktid att hitta rätt. Minns inte exakta sökord heller och har inte sparat länken. Var något år sedan jag läste det.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Inte så där omedelbart, tog lång söktid att hitta rätt. Minns inte exakta sökord heller och har inte sparat länken. Var något år sedan jag läste det.

Ok, skulle gärna läsa rättsfallet. Tycker att det låter ganska otroligt. EU må fungera sisådär på vissa områden, konkurrensrätten är dock inte ett av dessa. Posta gärna om du hittar det!
 

JohnDoe

Rolex
Jo tyvärr exakt så när det gäller klockor. Hade det varit bildelar.... Vet att det var innan Rolex gjorde upp med USA och då fanns det delar i USA.... Så taskig timing typ
 
Finns/fanns en moddad stålsub med tavla och ring från vitguldarn på KS...

https://klocksnack.se/threads/rolex-sub-stål-blå-tavla-blå-bezel-vs-svart.34205/

90854E25-D96E-4220-B096-3B510E2F1262_zpsjhu59xu8.jpg
 

Rojalisten

Panerai
Och hur tror du att alla de som har köpt vitguldaren reagerar när man kan köpa en klocka som ser exakt likadan ut för en bråkdel av priset?
Exklusiviteten försvinner innan man hinner blinka.
Tycker synd om människor som köper klockor för att imponera eller hävda sig, så tror nog inte det är någon fara :) För övrigt ser 99% av jordens befolkning inte skillnaden på vitguld och stål ;)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Du har rätt, tänkte fel där., för tidigt på morgonen.. Har dock aldrig sett några blå tavlor till salu varken matt eller sunburst så där har man nog ett problem, vitguldsbezeln är nog inte heller speciellt prisvärd om man mot förmodan skulle hitta en beggad. Undra vad det skulle gå på att köpa in delarna från rob?
Dom är inte dumma - vitguldsinsert passar inte på stål.
 
Topp