Laddar...

Vad är detta för klocka plaque 20 micron ?

Diskussion i 'Vintage' startad av Miinii, 13 november 2017.

1. Miinii
    Trådstartare

Miinii Plast

Det står plaque 20 micron och fond acier inoxydable 5042 . Är någon typ av stämpel men det inte vad.. T eller nått
    Märke Facit ?
    17 jewels

Bifogade filer:

2. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Facit var ett svenskt märke som tidigare tillverkat skrivmaskiner.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Facit_(företag)

Plaque 20 micron betyder att klockan har en guldförgyllning med tjocklek 20 micron. 1 micron är 1/1000 dels mm, så inte speciellt tjockt lager. Guldvärdet är i stort sett obefintligt.

Fond acier betyder baksida av stål.

Rozzy gillar detta.
  3. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    20 mikrometers guldplätering ovanpå rostfritt stål (på franska, acier inox).

Edit: såg att @eriksson850 hann före. Men skulle sticka ut hakan och säga att trots att det är tunnt är 20um helt ok guldtjocklek dom tar tid att slita igenom. Förmodligen tio ggr tjockare än vad dagens parfymklockor har på sin beläggning.

curler2 och eriksson850 gillar detta.
  4. URsinne

URsinne Silver

Nja, ovanpå stål är inte pläteringen. Endast baklocket i stål. Fond acier

Rozzy och Aurum gillar detta.
  5. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag uppfattade som att det stod så, men nu när jag ser bilderna så har du förståss rätt. Guldpläteringen är säkert ovanpå mässing. Rätt sliten plätering dessutom ser jag. Inget större värde i den klockan tyvärr mer än det sentimentala eller stilmässiga.

6. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Absolut, men många gånger frågar ju dock folk för att det står 20um gold, och de tror att det skulle skapa Något mervärde iom guldet. När det oftast (alltid?) hade varit bättre för värdet om klockan varit tillverkad i stål.

Vad dagens "parfymklockor" är tillverkade med för teknik vet jag inte, men jag antar att tillverkningsmetoderna också borde blivit bättre för att skydda ytan? Dlc?
    Sedan om det Verkligen är guld som används idag vet jag inte heller...

Rozzy gillar detta.
Mollstedt