• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för klocka?

Fick syn på denna klocka under dagens loppis besök. Urverket verkar fungera utan problem och tavlan med det röda datumet var riktigt charmigt så jag slog till helt enkelt.

Jag har dock ingen aning om vad det är för fabrikat, har inte öppnat den ännu eller liknande.
Kan någon av er experter se vad det kan tänkas vara för klocka jag köpt?
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 
Senast ändrad:

J.G.L

Omega
På minut och tim-visare ser det ur som det skulle kunna vara en atlantic worldmaster men den designen kanske används av andra också? Denna har dock annan urtavla.
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur ser du det?
Är ingen expert på Tissot, men brukar de inte ha märkta baklock? Boettformen, tavla, krona, och baklock andas Atlantic, Lagonda, eller dyl för mig.
Håller med, tavlan och visarna andades tissot (dock design de inte är ensamma om) boettlocket och det lilla datumfönstret får mig dock att tänka ebauche.
 

6r15c

Omega
Nja jag hade inte använt den i MINA ögon den usla lösningen ifrån ClasOhlsson.
(Om man inte vill bli förbannad, ledsen och besviken. Tex kolla produktens omdömen)

En boettöppnare har i min mening minst tre "piggar" så den sitter stadigt och minimerar risken för att den skall slinta.
adjustable-watch-back-case-opener-remover-watchmaker-repair-tool.jpg

Samt som synes på bilden så kommer verktyget med olika tappar som passar olika baklock. (Vissa är runda och andra är rektangulära osv) Det i sig gör att passformen är än bättre..

En urmakare har än finare verktyg som ser lite ut som en miniatyr "pelarborrmaskin" där allt hålls på platts stadigt under öppningsförfarandet.
Med det sagt är det kanske ett alternativ om den trillskas för mycket.

Jag har kollat lite på vad det kan tänkas vara för logga. Ja det kan vara ett A, men det kan nästa än troligare vara delar av Movado eller Waltham logga. Dvs en liten del av bokstaven M/W..
Spännande!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Nja jag hade inte använt den i MINA ögon den usla lösningen ifrån ClasOhlsson.
(Om man inte vill bli förbannad, ledsen och besviken. Tex kolla produktens omdömen)

En boettöppnare har i min mening minst tre "piggar" så den sitter stadigt och minimerar risken för att den skall slinta.
adjustable-watch-back-case-opener-remover-watchmaker-repair-tool.jpg

Samt som synes på bilden så kommer verktyget med olika tappar som passar olika baklock. (Vissa är runda och andra är rektangulära osv) Det i sig gör att passformen är än bättre..

En urmakare har än finare verktyg som ser lite ut som en miniatyr "pelarborrmaskin" där allt hålls på platts stadigt under öppningsförfarandet.
Med det sagt är det kanske ett alternativ om den trillskas för mycket.

Jag har kollat lite på vad det kan tänkas vara för logga. Ja det kan vara ett A, men det kan nästa än troligare vara delar av Movado eller Waltham logga. Dvs en liten del av bokstaven M/W..
Spännande!
Med en stadig hand, bra tryck och kontrollerad vridning funkar det fint. Är man däremot hetsig, otålig och skakig så kanske man inte lyckas riktigt lika bra med den lilla varianten. Den ovan är bra, minst sagt. Men helvete, vad den är klumpig! Finner denna variant betydligt otympligare och mer svåranvänd än minivarianten från CO.
 
Med en stadig hand, bra tryck och kontrollerad vridning funkar det fint. Är man däremot hetsig, otålig och skakig så kanske man inte lyckas riktigt lika bra med den lilla varianten. Den ovan är bra, minst sagt. Men helvete, vad den är klumpig! Finner denna variant betydligt otympligare och mer svåranvänd än minivarianten från CO.
Jag förstår, tack för användbar info!
 
Topp