• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är detta för klockor?

Popolino

Basic
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Jag köpte två klockor För ca 10/15 år sedan och glömde snart bort dem. Hittade dem nyligen i en låda och tänkte be om er hjälp med vad det är för något? Båda är helt blanka på baksidorna så tyvärr inga ledtrådar där. Det är stora klockor som mäter ca 49 mm utan krona. Stort tack på förhand!
B6BC9A73-8B13-499B-81EB-66553B19CCE9.jpeg
57F057A3-E153-4F69-97C2-9F18A6F04CA3.jpeg

Det är med all säkerhet Molnija. Omgjorda fickur med fiktiva motiv på tavlan. Klockorna har alltså ingen militär bakgrund. Klockan överst har första Moskva fabrikens logga över klockan 6, men har alltså ingenting med det att göra. Här under är klockorna som imiteras.
Här är min K-43 typ 1 från 1947. Bilden längst ner är från Wikipedia med en typ 1 från första Moskva fabriken (se loggan på tavlan).

image.jpg

upload_2020-2-24_8-43-50.jpeg

Det är med all säkerhet Molnija. Omgjorda fickur med fiktiva motiv på tavlan. Klockorna har alltså ingen militär bakgrund. Klockan överst har första Moskva fabrikens logga över klockan 6, men har alltså ingenting med det att göra. Här under är klockorna som imiteras.
Här är min K-43 typ 1 från 1947. Bilden längst ner är från Wikipedia med en typ 1 från första Moskva fabriken (se loggan på tavlan).

image.jpg

upload_2020-2-24_8-43-50.jpeg
Stort tack, då har jag svaret. Var som jag misstänkte, inget att spara på...

Tillbaka
Topp