• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för Seiko modell?

herrJonsson

Breitling
Hej! Jag är lite nyfiken vad detta är för Seiko modell och hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig. Jag har ärvt den av min far som fick den när han tog dykarcertifikat 1970-71. Tacksam för all hjälp jag kan få! Trevlig helg
 

Bilagor

  • A936D1D1-BB8B-4918-9AEC-AFC9C506A402.jpeg
    A936D1D1-BB8B-4918-9AEC-AFC9C506A402.jpeg
    439.6 KB · Visningar: 78
  • 9CCF8F9E-E9D8-4173-A394-8A0F3D96F4FB.jpeg
    9CCF8F9E-E9D8-4173-A394-8A0F3D96F4FB.jpeg
    302 KB · Visningar: 80

Kupad Hand

Panerai
Tror detta, och om jag är ute å cyklar så lär jag få mina fiskar varma, är en så kallad ”Poor mans 62MAS. Söker du här på forumet finns massa info! Riktigt cool i vilket fall. Lycka till!
 

Kupad Hand

Panerai
Hej! Jag är lite nyfiken vad detta är för Seiko modell och hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig. Jag har ärvt den av min far som fick den när han tog dykarcertifikat 1970-71. Tacksam för all hjälp jag kan få! Trevlig helg
Tror detta, och om jag är ute å cyklar så lär jag få mina fiskar varma, är en så kallad ”Poor mans 62MAS. Söker du här på forumet finns massa info! Riktigt cool i vilket fall. Lycka till!

Edit: tabbade mig i första och svara utan att”svara”...
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Hej och välkommen till forumet! Klockan du fått ärva är som sagt tillverkad augusti 1973 vilket går att avläsa på baklockets serienummer. Första siffra (3) indikerar år, och andra (8) månad (1,2,3,4,5,6,7,8,9,O,N,D). Eftersom modellen bara producerades på 70-talet är det enkelt att bestämma.

Klockan blev producerad i Daini Seikosha, Tokyo (symbol på tavla och baklock) en av de två fabrikerna Seiko hade på den här tiden.

Det finns flera versioner. 7005-8050, 7005-8052, 7005-8099, 7025-8099 i den produktionsordningen, och en som delades ut till officerare i Iran, 7005-8140. Klockor märkta med "Water Proof" slutade tillverkas 1970, där "Water Resistant" tog över.

Urverket är Seiko kaliber 7005, robust byggt och har automatiskt uppdrag, utan möjlighet att dra upp i kronan. Glaset är akrylglas och kan poleras upp. Vridringen ska rotera åt båda hållen och inlägget glansigt och plastigt, lite bakelit-känsla. Dessa brukar vara väldigt uppskrapade.

Mina efterforskningar indikerar att dessa enbart blev sålda på export till den internationella marknaden, och aldrig i Japan, de tenderar att gå för högre priser där på auktion.

Det som är lite speciellt är att ett relativt stort antal återfinns i Sverige. Kanske de såldes i postorderkataloger eller via dykcenter och verkar varit populära bland hobbydykare. Det finns också ett okänt antal med kronmärkning, som alltså köptes in av Försvarsmakten ( M3440-503010 Armbandsur , vattentät 70 m, Seiko ( 1973) 324:- )

Din klocka verkar vara i bra skick kosmetiskt. Vanligtvis "ruttnar" och mörknar lysmassan på tavla och visare som en indikation på fuktintrång. Du har också den originala, H-länken som är mycket sällsynt.

Mitt råd är att se över urverket och byta packningar @rogart-63 (?) , och behålla den i släkten. Polera inte bort originalfinishen! Lite märken är bara charmigt. Det vore kul om du kunde säga lite mer om var den blev inköpt och i vilken sammanhang, om det finns box eller kvitto/garanti är det ganska unikt och något jag aldrig sett.

Även om Proof-modeller är mer sällsynta är det mest skicket som avgör priset på de här. Underskattad modell i mina ögon, ett fungerande ex. i bra originalskick utan servicehistorik med länk bör gå för 5000-8000kr beroende på marknad. Men behåll som sagt!

Här är lite läsning så du kommer igång:

Review: Poor Man's 62MAS
den-unika-seiko-kvartetten
 
Senast ändrad:

benz

Omega
2-Faktor
Fint arv och en cool klocka. Har själv ägt en och kan tipsa att den också passar fint på ett natoband!
 
Topp