• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för urverk? (kvarts)

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,
Ena verket har sagt upp sig, så nu behöver jag få fatt i ett nytt.
Ngn som kan hjälpa mig med vad det heter?
Tack på förhand!
05FA8363-71AE-469E-AA22-24162865D3EA.jpeg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Doktorsklocka. En nyutgåva av Hamiltons Seckron, från 2000 om jag minns rätt.
Lite kul är den, nämner helst att den har 2 urverk, men inte vad för några. :p
 

Bilagor

  • 0F49F757-3AB5-4A80-9C12-AB7CE9C00C45.jpeg
    0F49F757-3AB5-4A80-9C12-AB7CE9C00C45.jpeg
    385.4 KB · Visningar: 2

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Frågan är, var kan jag hitta dessa budgetverk. Blankt på Ebay och butikerna jag hittar säljer bara wholesale...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej igen,
Har nu ett NOS 980.106 på väg men även men även ett kretskort till 980.105. Kretskortet, något jag kan ge mig på tro? SER ju ut att endast sitta med de två "stora" skruvarna?
Tack
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Bör räcka att lossa skruvarna ivarsin ände av kretskortet. Batteriet måste ut oxå. Tror spolen är separat.
Tack! Gick bra att få loss och sätta dit... Tyvärr insåg jag först i efterhand att det övre verket hette 980.005 och INTE 980.105, som det undre...
Såå... Nu får jag väntar jag kretskort för 005. :)

Vad är skillnaden på 105 och 005 tro? Har även köpt ett helt nytt 105 verk... blir dyrt det här.
 

rogart-63

Patek
Tack! Gick bra att få loss och sätta dit... Tyvärr insåg jag först i efterhand att det övre verket hette 980.005 och INTE 980.105, som det undre...
Såå... Nu får jag väntar jag kretskort för 005. :)

Vad är skillnaden på 105 och 005 tro? Har även köpt ett helt nytt 105 verk... blir dyrt det här.
Ajdå . 105 är nog med sekund 005 utan . Det borde gå att använda 105 kretskortet på 005? Eller bygga om det och ta bort sekund hjulet och montera delarna från 005. Men en herrans massa jobb.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ajdå . 105 är nog med sekund 005 utan . Det borde gå att använda 105 kretskortet på 005? Eller bygga om det och ta bort sekund hjulet och montera delarna från 005. Men en herrans massa jobb.

Oj, ja haha. Det är alltför mycket jobb för en som för först gången skruvade i något med elektronik!

Kanske dum fråga då, om ersättningsbesked 105 jag köpt är utan sekund. Kan man kanske använda den ändå, och bara sätta på en minutvisare?
Verket som dog är till minut-tavlan.
Tack för all hjälp !
 

rogart-63

Patek
Oj, ja haha. Det är alltför mycket jobb för en som för först gången skruvade i något med elektronik!

Kanske dum fråga då, om ersättningsbesked 105 jag köpt är utan sekund. Kan man kanske använda den ändå, och bara sätta på en minutvisare?
Verket som dog är till minut-tavlan.
Tack för all hjälp !
Du menar att sätta dit en sekundvisare? I princip borde det gå att använda 105 verket . Om det får plats . Så inte pinion går i glaset . Minutvisare och timvisare passar ändå . Det är bara att det sticker upp en sekundpinion i mitten.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sorry, jag snurrar till det!

Övre verket för m/h tavla(det som pajat): 980.005.
Undre verket för sekundtavla: 980.105

Jag köpte Ytterligare ett 980.105.

Tänker om man kan sätta minut/timvisare på 980.105 och skippa sekundvisaren? Eller är 105 endast verk för sekund?
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Sorry, jag snurrar till det!

Övre verket för m/h tavla(det som pajat): 980.005.
Undre verket för sekundtavla: 980.105

Jag köpte Ytterligare ett 980.105.

Tänker om man kan sätta minut/timvisare på 980.105 och skippa sekundvisaren? Eller är 105 endast verk för sekund?
image.jpg
105 är både minut och tim+ sekund visare . Tror inte det finns ett verk som bara har sekund . Utan dom har nog bara tagit bort timhjulet. Det är ju inget verk som man ställer heller så bom och krona är säkert borttagen. I princip borde du kunna använda 105 veket uppe . Men sekundpinion som sticker upp är ju inte så snygg.
 
Topp