• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för verktyg?

B

Banankontakt

Guest
image.jpg
Jag fick tag i en låda med en del gamla urmakarverktyg och har nog listat ut vad det mesta är. Men inte tången på bilden. Vad kan man använda den till?
 
B

Banankontakt

Guest
Tack för hjälpen! :)

Här är lite bättre bilder (jag är ändå ingen fotograf tyvärr).. Kan inte mäta just nu, men det ser ut som samma typ av verktyg!
Men hur använder man den egentligen?

IMG_8922.JPG

IMG_8923.JPG
 
B

Banankontakt

Guest
Det finns ett verktyg till som jag inte har listat ut än och det ser ut så här:

IMG_8925.JPG

IMG_8926.JPG




IMG_8927.JPG
 

rogart-63

Patek
Mycket godsaker där :) Säljer du dom på Forumet :) Dom tre sista är för svarv. För att kunna borra ur en pivot i ett balanshjul och montera ett nytt? Inte så många som gör det idag. Utan man köper en ny balans
Har du ropat in nåt auktionsgodis?
 

Exxet

Rolex
Ser ut som något man slipar axlar med (pivot polisher) och något som liknar en avdragare, ska du starta urmakeri lr?;)
 

noeLLY

Cartier
Mycket godsaker där :) Säljer du dom på Forumet :) Dom tre sista är för svarv. För att kunna borra ur en pivot i ett balanshjul och montera ett nytt? Inte så många som gör det idag. Utan man köper en ny balans
Har du ropat in nåt auktionsgodis?
Jag köpte en hel drös med verktyg av en som samlat på det och hållt på lite själv. Inget till salu än.
 
B

Banankontakt

Guest
Är avdragaren en sån här?
image.jpg

I så fallär det en "roller remover" jag vet inte vad den heter på svenska. Men i går skulle jag ta lös en "roller" får en balansaxeln med ett verktyg jag köpt på cousinsuk. Det gick inge alls, verktyget var för tjockt. Men när jag letade på nätet efter andra verktyg för jobbet hittade jag denna och kände igen den från lådan jag fått dagen innan. Klockrent :)

Så här ser cousinsuks verktyg ut. (Verktyget till vänster)
image.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Banankontakt

Guest
Det är säkert så den ska användas :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Isokronism

Breitling
Asken med 6 verktyg är stenfattningsverktyg. Det finns slutare och öppnare. Stenhål är ofta "fattade" i gamla fickur och måste öppnas upp för att byta lagerstenar. Sen försluter man med stängarna.
 
Topp