• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är du , samlare eller brukare ?

Vad är du samlare eller brukare ?

• Brukare - jag använder alla mina klockor, dagligen, el nästan

Röster: 173 76.5%
  • Samlare - klockor används sparsamt

Röster: 9 4.0%
  • Ngt mittemellan

Röster: 39 17.3%
  • Inget av ovan - (motivera svar då pls)

Röster: 5 2.2%

• Totala väljare
    226

Watchie

Diamant
2-Faktor
Tycker det är superkul med klockor såklart, och har varit ngt av en flippare senaste åren, läser en del och kollar reviews på KS, youtube och på de vanligaste klock siterna, men vad jag definitivt är en brukare, vill inte ha mer än 2, 3 Max klockor för jag vill använda dem, helst dagligen och tycker då det ej funkar med mer. Är ej en som ska ha, för att ha, samla, putsa och titta på dem , och knappt ge dem wrist time. Vem är du ? Motivera pls.

Brukare just nu. Av ekonomiska skäl rent krasst. Förhoppningsvis samlare i framtiden :)

Edit: Håller dock inte med om TS definition av samlare och brukare. En samlare kan givetvis vara en brukare också.

Senast ändrad:
Periodare - använder alla mina klockor periodvis. Har aldrig sålt. Har aldrig köpt för att inte använda men hinner inte använda alla året om. Därav periodare. Eller periodisk brukare.

Periodare - använder alla mina klockor periodvis. Har aldrig sålt. Har aldrig köpt för att inte använda men hinner inte använda alla året om. Därav periodare. Eller periodisk brukare.
Då är du väl en vanlig brukare? Du använder ju alla klockorna. Det ska nog inte tolkas som att man måste ha samtliga på sig samtidigt ;)

Jag är nästan samma som Greven - brukare, men flippar klockor väldigt ofta. Jag har som regel att tre klockor är mest jag har med en gång - och då jag har min farfars klocka jag ska aldrig sälja samt Speedmaster köpt då jag blev student, man måste sälja om man vill prova något nytt. Nyss har jag uppdaterat regeln att det är fyra med en gång, men får se... :)

Om jag får byta ut ordet brukare mot bärare så vill jag vara både och. Jag bär alltid klocka och har alltid gjort. Jag tycker det är en trevlig accessoar som man kan matcha klädstil med. Dykare eller något radiosynkat/gps på semestern, G-Shock i plast när man gör grövre jobb eller är på gymet, något tunt och cleant när man är på fest och något tidlöst bekvämt, gärna i titan, till vardags. Men jag tycker också det är roligt med udda och speciella klockor. Limiterade eller kanske gamla klassiker eller blivande. Dessa bärs ju inte så ofta men är ändå väldigt roliga att ha i samlingen. Är dom dessutom inte så dyra så får dom stanna eftersom dom sällan inbringar några större summor för att ha till andra köp. Är dom dyra så stannar som som framtida investeringar eller blivande arvegods. Så säljs något är det ofta ur den kategorin man har till vardags eller "sommarklockan" byts mot något nytt.

Försöker bruka mina klockor men ibland blir ju några liggandes en längre tid så är väl någonstans mittemellan brukare och samlare, brumlare?

Både brukare och samlare. Vissa klockor gillar man, paradoxalt nog, så mycket att man inte vill använda dem. Men för mig försvinner värdet lite om man äger en klocka som man inte använder... Svårt det där :D

I första hand är jag nog en testare. Med blandade resultat. En del klockor älskar jag direkt, andra blir bara liggande. Brukar rotera 4-6 olika. Resten skulle nog kunna avyttras brukar jag tänka men så helt plötsligt blir jag sugen på att använda en guldplätterad seikokronograf från typ -85 med månfas, och då är det gött att ha den i lådan.

Märkligt nog brukar jag inte helt sällan drabbas av dåligt samvete när en av klockorna fått ligga för länge. Då får den vara på ett par timmar hemma.

Så, jag är nog en samlare som brukar en del men testar det mesta som plånboken tillåter.

Flera klockor men en ambition att använda alla, alltså inget fredat samlarobjekt. Tyvärr är det bara socialt accepterat men en klocka åt gången..

Ni som äger flera klockor än EN och samtidigt kallar er för BRUKARE? Vem försöker ni lura? :)

1 klocka = Brukare
2 eller fler= samlare :)
Point taken , men man "maste" kunna valja klocka per vad man gor , dvs minst 2 , men ma
Flera klockor men en ambition att använda alla, alltså inget fredat samlarobjekt. Tyvärr är det bara socialt accepterat men en klocka åt gången..
Är det to much att ha 2 på en gång ? Var sin arm såklart. Hade det häromdagen hemma och fick bassning direkt av frun

Är det to much att ha 2 på en gång ? Var sin arm såklart. Hade det häromdagen hemma och fick bassning direkt av frun[/QUOTE]

Nej! Skitcoolt! Helst på samma arm!
Screenshot_20171007-203212.png

Samlar på klockor som jag sedan brukar. :) Veckan har ju sju dagar så det torde ju vara minsta möjliga antal om man vill uppleva lite omväxling...

Senast ändrad:
Äger flera klockor som jag roterar. Ibland byter jag två gånger per dag. Beror på vad dagen har att erbjuda!

Brukare eller samlare vettefan men jag röstade något mittemellan :)

Tillbaka
Topp