• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är egentligen tid?

En inte helt irrelevant filosofisk fråga på ett forum som denna.
Filosofi är ju högst individuellt, därför önskas att alla åsikter respekteras och att det hålls en trevlig ton.
Ett mycket komplicerat ämne. "Tid" är så övergripande, därför låter jag trådstarten vara fri från åsikt och istället låta tråden ta den väg den vill. Order är fritt, låt diskussionen flöda: Vad ÄR egentligen tid?

Rent fysiskt finns det väl relativt lyckade försök att definiera tid, dess uppkomst och eventuella slut. Filosofiskt kan man nog resonera i evigheter men intressant ämne är det ju :) Många saker känns rent förnuftsvidrigt men stämmer ju iaf. Ta tex det faktum är att tiden går långsammare ju fortare man färdas .o_O

En säljare kom i min affär en gång o skulle sälja telefonabonnemang, "garanterat billigare än vad vi hade för avtal idag" Jag sa nej o han försökte börja småprata, o eftersom vi va i en klockaffär sa han skämtsamt "hur kort tid är en stund egentligen?" Då sa jag "dom sekunderna det tar för dig att gå ut ur butiken". Efter ett par sekunders tystnad tog han mig på orden...

• Like
Reactions: SSL
Om jag minns rätt (det händer ibland :) ) uppfattar en fluga tiden som extremt mycket långsammare än vad vi gör. Flugan uppfattar handen som försöker slå den som i slow motion. Allt i dess omvärld rör sig lååångsamt. Med samma resonemang blixtrar dagarna kanske förbi en sengångares liv.

Om jag minns rätt (det händer ibland :) ) uppfattar en fluga tiden som extremt mycket långsammare än vad vi gör. Flugan uppfattar handen som försöker slå den som i slow motion. Allt i dess omvärld rör sig lååångsamt. Med samma resonemang blixtrar dagarna kanske förbi en sengångares liv.
Det låter onekligen mycket spännande bara att man kommit fram till att flugor skulle ha en uppfattning om tid.

I slutet av texten så finns ett stycke jag fastnade för. Har bestämt för mig att sommarlovet var mycket längre när man var barn.
Dr Andrew Jackson, from Trinity College Dublin, who led the study, said the effect may also account for the way time seems to speed up as we get older: “It’s tempting to think that for children time moves more slowly than it does for grown ups, and there is some evidence that it might.”

Men att man upplever att tiden går fortare ju äldre man blir brukade min pappa förklara med att det beror på att när man är barn är ett år 100% av ens liv, när man är två år är ett år 50% av ens liv osv, dvs ett år blir en mindre andel av ens liv ju äldre man blir och uppfattas därefter. Sen om det är rätt anledning kan jag inte svära på.
Sen är ju sällan förväntansfaktorn och otålighetsfaktorn lika stor hos en vuxen som hos ett barn, så som vuxen känns det ju inte som en evighet tills det blir jul eller födelsedag eller vad det nu är. Det går bara alldeles för fort tills det är dags igen.

Men att man upplever att tiden går fortare ju äldre man blir brukade min pappa förklara med att det beror på att när man är barn är ett år 100% av ens liv, när man är två år är ett år 50% av ens liv osv, dvs ett år blir en mindre andel av ens liv ju äldre man blir och uppfattas därefter. Sen om det är rätt anledning kan jag inte svära på.
Sen är ju sällan förväntansfaktorn och otålighetsfaktorn lika stor hos en vuxen som hos ett barn, så som vuxen känns det ju inte som en evighet tills det blir jul eller födelsedag eller vad det nu är. Det går bara alldeles för fort tills det är dags igen.

En förklaring som säkert är en del av sanningen. :)

Bifogar en snygg definition från wiki!

"I fysik är tid, något förenklat, definierad som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden. Speciella relativitetsteorin visade att tid inte kan tolkas på annat sätt än som del av rumtiden, en kombination av rum och tid. Avståndet mellan händelser beror då på observatörernas relativa hastighet till händelserna."

Ska vi hålla det på den muntra sidan så är väl tid bara ett flöde.
Vi kallar det tid, och försöker desperat kvantifiera den för att simulera att vi har kontroll, när det i själv verket är den som har oss i ett järngrepp. Oavsett vad vi distraherar oss med, eller hur många gyrotourbilloner vi skapar för att mäta den exakt , så maler tiden sakta men säkert ned allt vi älskar och allt vi byggt upp till bortflömt damm.

Och så är det snöblandat ute också.

Tid=förfall
Eller sönderfall... Engleskans "decay" beskriver det ju bra.

Termodynamikens Entropi är väl ett intressant exempel på tid. Vi har förmodligen en Big Freeze att vänta
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Big_Chill

Muntert värre ;)

Jag tror mer på The Big Rip som dessutom kan komma mycket snabbare!
"Fysikerna än så länge inte är riktigt på det klara med, vad den potentiella energin kan tänkas vara. På grund av den förhållandevis nyupptäckta mörka energin, som inte helt har kunnat definieras, kan resultatet av ekvationen därför komma ut som olika värden från < -1 < 0 < +1 < . Om värdet blir < -1, kommer universum så småningom att slitas i stycken. Det kommer betyda att den observerbara horisonten de facto kommer att krympa. Då universum expanderar med ökande hastighet, så att de mest fjärran objekten avlägsnar sig med en fart som överstiger ljusets relativt Jorden, försvinner den därför utom synfältet. I teorin innebär det att den del av universum, som vi kan observera blir allt mer uttöjd. Till sist uppgår den i ett tillstånd, där varken gravitationen eller de starka och svaga adherenta krafterna kan ha någon inverkan. Den slits slutligen isär, utgående från vår observationshorisont och närmar sig därför småningom vårt solsystem, resulterande i Big Rip."

Jag tror mer på The Big Rip som dessutom kan komma mycket snabbare!
"Fysikerna än så länge inte är riktigt på det klara med, vad den potentiella energin kan tänkas vara. På grund av den förhållandevis nyupptäckta mörka energin, som inte helt har kunnat definieras, kan resultatet av ekvationen därför komma ut som olika värden från < -1 < 0 < +1 < . Om värdet blir < -1, kommer universum så småningom att slitas i stycken. Det kommer betyda att den observerbara horisonten de facto kommer att krympa. Då universum expanderar med ökande hastighet, så att de mest fjärran objekten avlägsnar sig med en fart som överstiger ljusets relativt Jorden, försvinner den därför utom synfältet. I teorin innebär det att den del av universum, som vi kan observera blir allt mer uttöjd. Till sist uppgår den i ett tillstånd, där varken gravitationen eller de starka och svaga adherenta krafterna kan ha någon inverkan. Den slits slutligen isär, utgående från vår observationshorisont och närmar sig därför småningom vårt solsystem, resulterande i Big Rip."
Nu är jag ju inte fysiker eller astronom (om det nu är någon större skillnad) men den ökande accelerationen är ju onekligen förbryllande. Såvitt jag fattar måste det tillföras energi för att det ska ske. Men mörk materia och energi kanske inte följer de naturlagar vi känner till.

Nu är jag ju inte fysiker eller astronom (om det nu är någon större skillnad) men den ökande accelerationen är ju onekligen förbryllande. Såvitt jag fattar måste det tillföras energi för att det ska ske. Men mörk materia och energi kanske inte följer de naturlagar vi känner till.

Ja ett gratis energitillföde måste ju till vilket alltid känns märkligt. Å andra sidan borde ju detta fenomen redan ha inträffat under inflationen i Big Bang antar jag. Max Tegmarks teorier om att allt egentligen består i matematiska strukturer framstår allt mer som en utväg.

Faktum är att vi inte ens vet vad mörk materia eller Mörk energi är för något, det är än så länge fasad-namn i väntan på det "riktiga".

Men tid är väl en dimension som beskriver händelser?

Tid är ingenting som finns eller existerar.
det är ett begrepp som människan har skapat för att kunna hålla någon form av koll på saker och ting.

Då och nu :)

Skrev ett specialarbete om det på gymnasiet men har glömt typ allt. Men det är intressant och filosofiskt:)

Tillbaka
Topp