• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är en beater för dig?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Fick leverans av en ny beater idag. Min första Seiko från SKX familjen. Anledningen till köpet var att det ska fungera som en sk beater. En för mig billig klocka som ska brukas utan vidare mycket omtanke. Och i mina mått så är billig inte mer än ett par tusenlappar eller tre på sin höjd. Den ska palla lite bad och lek och att få sig en törn eller två utan att det känns i hjärtat. Kanske se lite härjar ut till och med. Quartz eller mekanisk spelar mindre roll. Eller kanske det ska vara quartz ändå? Men detta är bara mina kriterier. Sett flera tolkningar på beater så vad säger ni? Finns det några måsten för att det ska få kallas beater?

2SON1j3.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
Köpte själv min första beater för ett par veckor sen, ett mekaniskt urverk i en klocka som jag hade tilltänkt som just beater, men insåg snart att det var en bra bruksklocka/laserdome/dra pall/städa/ klocka men ingen "riktig" beater, mest utifrån att den ser finare ut än den egetligen är, som från klar himmel kommer en aqualand upp på k&s, slog till omgående, där har vi en perfekt beater i min mening, Quartz, rough look, allt!
 

Bolio

Panerai
Fick hem min beater för ett par månader sedan en Glycine som fyller alla mina krav. Fiske och skogen ur med mycket god vatten tålighet, sen att när man tittar på den kan drömma sig tillbaka till lumpentiden och att den ser grymt bra ut gör ju inte saken sämre. Den uppfyller till och med kraven på ljud och ljus disciplin.
 
Fick leverans av en ny beater idag. Min första Seiko från SKX familjen. Anledningen till köpet var att det ska fungera som en sk beater. En för mig billig klocka som ska brukas utan vidare mycket omtanke. Och i mina mått så är billig inte mer än ett par tusenlappar eller tre på sin höjd. Den ska palla lite bad och lek och att få sig en törn eller två utan att det känns i hjärtat. Kanske se lite härjar ut till och med. Quartz eller mekanisk spelar mindre roll. Eller kanske det ska vara quartz ändå? Men detta är bara mina kriterier. Sett flera tolkningar på beater så vad säger ni? Finns det några måsten för att det ska få kallas beater?

2SON1j3.jpg

Ett ur man inte bryr sig om. Ett ur som blir snyggare som slitet. Eller ett unikt ur som du har råd att sunka ner.
Ett quartzur tycker jag inte är en beater, det är fusk!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har bara beaters i min samling :p diggar klockor som blir finare ju mer skit de får ta :p vardagsbeatern just nu är Rolex 214270, den fyller alla kriterier utmärkt :) hittils har den inte varit med om så mycket men det hoppas jag att kunna ändra på i framtiden :p typ lite havskajakande, dykning, bergsklättring, jakt, rejvfest - you name it :D
 

Kakob

Cartier
En beater för mig ska vara så billig att den inte är värd att servas. Det skall vara ekonomiskt försvarbart att kasta den och köpa en ny när den börjar sacka, är den dyrare vågar jag inte "beata" den...men sen är ju inte min ekonomi den mest välutvecklade heller, ännu iaf :happyhappy:
 

Andreas_v_H

Breitling
Min första klocka jag köpte här såldes som en "sommar beater". En vanlig 2824 som hade snott en stor del av sin look från en sub. Men jag fixade iordning den, köpte ny bezel (fick tag på original, vilket var lite bökigt eftersom det var ett litet märke och klockan var från 2001). Nu är det min standard, och jag är_stolt_ över den. Den får stryk som en beater, men jag kommer aldrig göra mig av med den, och då och då får den lite ompyssling. Tänkte bara skriva detta, eftersom somliga människors beaters blir andra människors favoriter.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 

Weberg

Audemars
En beater är en klocka jag inte måste ta av mig när jag kopplar dragkrok, kastar skräp på återbruket eller kör med röjsåg. Men innerst inne tycker jag att man borde behandla alla sina klockor som en förlängning av en själv och låta dem få bli en del av det vardagliga livet. En klocka som har "levt" lite är ofta intressantare att se på och man får en helt annan relation till den än med en som man bara bär när mormor fyller jämnt.
 

16610

Patek
2-Faktor
En beater för mig är en klocka man har på sig oavsett vad man ska göra. Typ måla, snickra, leka med barnen, ut å springa osv...
Har man pengar kan det nog variera på vad beatern ska va. Jag körde en Casio som beater. det va jag hade råd med=) får jag drömma lite skulle jag köra 116610LN=)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som folk sagt tidigare är en beater för mig en klocka som man dels inte bryr sig om hur repad den är och som jag inte är det minsta rädd om under sommarbad och snorkling/dykning, paintballmatchen, mekandet med bilar/MC eller andra maskiner, äventyr i Borneos jungler, osv.

Dn skall kunna accepteras som en slit och släng (i värsta fall) och då får inte klockan för min del dels vara för dyr eller för svår att få tag på (sjukt jobbigt om en JDM klocka skulle pajja tycker jag eftersom det är ett härke att få fram en ny lika dan då här i sverige)
 

Mr.Chang

Audemars
En klocka, oavsett pris som du inte är rädd att använda i alla livets ögonblick.
Det var allt jag kan bidra med i den här tråden.;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dalomo Kul att se att yonssonmodden får lite användning. ;)

En beater är en klocka man kan göra i princip allt med. Denna kommer få vara med om allt, men inte målning, då åker g-shocken på.

DSC_0255_zps0464931d.jpg~original
 
Topp