• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är en klocka?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inspirerad av iwatchtråden, vad är en klocka egentligen?

Kopierat från mig själv:

För att ta det till "Filosofiska rummet", är det en klocka bara för att den är gjord för att bäras runt handleden?

Min telefon ringer jag mer sällan med än gör andra grejer, är den en minisurfplatta snarare än en telefon?

"Något wearable", är det en o-klocka så länge den bärs någon annanstans än handleden?

Kan det finnas "armband med tidsvisare" som inte är en klocka?

Är det att "saken" enbart har till syfte att visa tiden som definierar "klocka" så blir det ju fel, då klockan för de allra flesta också har en utsmyckande funktion?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle tro att "klocka" i meningen för detta forum är en sak/grej som visar tiden. Möjligen om den bara mäter tiden (läs: stoppur) så är det ingen klocka.

Andra klockor är tex. kyrkklockor (tenderar att indikera tid) och biologiska klockor (ger en känsla när det börjar bli för sent...)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Big_ben_closeup.jpg
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Världen vad är världen egentligen, människor vad är människor, tomma luftiga däggdjur utan särskilt stor positiv inverkan på vår planet och snarare en negativ inverkan på allt runtomkring oss, köpgalna svullare utan samvete? Vad är kosmos? Var Jesus från Indien? Är jorden dömd att gå under? Frågorna äro mången. :pompus:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ett mätinstrument som med lätthet kan bäras med.

Tror iofs frågan kräver ett par flaskor rött för att komma till sin rätt :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Antar att TS menar ett armbandsur.
För mig är det mer ett hantverk/smycke än tidsgivare. Om jag bara skulle bry mig om vad klockan är skulle jag köpa mig en billig klocka på Clas Ohlsson.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag menar nog egentligen armbandsur, men tänker utifrån iwatch. Den heter ju "klocka" (tror jag, den exakta översättningen lämnar jag till de mer bevandrade i det engelska språket).

Gillar den filosofiska vändningen!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ok. Utgår man från iWatch så tycker engelskan (Merriam-Webster - språk-auktoritet) att "watch" är:
a device that shows what time it is and that you wear on your wrist or carry in a pocket

Vad händer då med Big Ben och väckarklockan? Jo, engelskan har ju även ordet "clock" som är en:
a device other than a watch for indicating or measuring time commonly by means of hands moving on a dial; broadly : any periodic system by which time is measured;a synchronizing device (as in a computer) that produces pulses at regular intervals

Som så ofta så är det inte alltid helt enkelt att översätta svenska till engelska och tillbaka rakt av...

Min puls-mätare som jag har på armen kan i och för sig visa tiden och mäta den, men jag tycker nog inte att jag skulle kalla den en "riktig" watch. Kanske för att dess primära uppgift är att mäta pulsen, inte visa tiden.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ok. Utgår man från iWatch så tycker engelskan (Merriam-Webster - språk-auktoritet) att "watch" är:


Vad händer då med Big Ben och väckarklockan? Jo, engelskan har ju även ordet "clock" som är en:


Som så ofta så är det inte alltid helt enkelt att översätta svenska till engelska och tillbaka rakt av...

Min puls-mätare som jag har på armen kan i och för sig visa tiden och mäta den, men jag tycker nog inte att jag skulle kalla den en "riktig" watch. Kanske för att dess primära uppgift är att mäta pulsen, inte visa tiden.

Är då iWATCH en manick vars primära syfte är att visa tiden?
Nej.
 

billo

Cartier
Inspirerad av iwatchtråden, vad är en klocka egentligen?

Kopierat från mig själv:

För att ta det till "Filosofiska rummet", är det en klocka bara för att den är gjord för att bäras runt handleden?

Min telefon ringer jag mer sällan med än gör andra grejer, är den en minisurfplatta snarare än en telefon?

"Något wearable", är det en o-klocka så länge den bärs någon annanstans än handleden?

Kan det finnas "armband med tidsvisare" som inte är en klocka?

Är det att "saken" enbart har till syfte att visa tiden som definierar "klocka" så blir det ju fel, då klockan för de allra flesta också har en utsmyckande funktion?


Wow man! De du skriver är stort. De är som att analysera vem Gud är mitt i söndags mässan i domkyrkan.

Jag tycker du skall rätta dig in i leden och acceptera att en klocka en nått stort, mäktigt och underbart. Spelar ingen roll om den är tjock, smal, liten, stor, rund eller fyrkantig.

Må klock gudarna förlåta dig:bored:

Ps: svar på din fråga så är en klocka för mig mer som ett välgjort smycke. Jag märker att jag ofta kollat på mobilen när jag vill veta tiden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
IWatch kommer att vara (om den kommer) ett digitalt armbandsur som kan användas som förlängning/tillbehör till en iPhone.

Så ja det är ett armbandsur med utökade funktioner.

En iPhone är däremot inte en mobiltelefon, den tillhör en egen klass en smart telefon eller smartphone om man så vill. Precis som att en mobiltelefon inte är en "telefon" i den bemärkelse som definierade en telefon när mobilerna kom.

EDIT:// när det gäller telefoner är det lite som undergenrer till hårdrock, Black Metal och Death Metal är inte Heavy Metal även om dessa slentrianmässigt kallas för Heavy Metal eller hårdrock på svenska
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är då iWATCH en manick vars primära syfte är att visa tiden?
Nej.
Vet vi det? Det kanske blir en minidatorn som kan visa tiden, eller det kanske blir en "digital" klocka som har extra funktioner. Eller så blir det något som vi inte riktigt kan få kläm på än. Apple har ju varit duktiga på att leverera sådant som vi inte visste att vi ville ha förrän vi såg det.

Jag skulle väl säga att om användaren mest använder manicken för att visa tiden, ja då kan det väl vara en klocka/"watch". Min pulsmätare använder jag mest som stoppur och just pulsmätare. (Disclaimer: den ligger sedan ett par år helt oanvänd i en låda pga av intensivt icke-tränande...)

Jag tänkte dra en analogi med iPhone, men dess primära syfte är väl inte längre att fungera som telefon så jag struntar i det. Det blir väl att luta sig mot Merriam-Webster till slut i alla fall. Och därmed är detta också en "watch":
Sundial_watch.JPG
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hans, i all välmening har du doserat tabletterna rätt? Du måste vara rädd om dig och inte fundera något mer på dessa ogreppbara frågor.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Klocka på svenska är ju ett ord med väldigt brett användningsområde...

På engelska finns iaf en definition av vad som är en klocka (watch).

"Watch - Portable timepiece designed to be worn on the wrist or carried in the pocket. "

Delvis flummigt, så en telefon bör kunna sorteras in, men en surfplatta hamnar utanför eftersom den varken är designad för att få ned i en ficka eller fast på armen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klocka på svenska är ju ett ord med väldigt brett användningsområde...

På engelska finns iaf en definition av vad som är en klocka (watch).

"Watch - Portable timepiece designed to be worn on the wrist or carried in the pocket. "

Delvis flummigt, så en telefon bör kunna sorteras in, men en surfplatta hamnar utanför eftersom den varken är designad för att få ned i en ficka eller fast på armen.
Fast svenskans "klocka" kan översättas till både watch och clock på engelska.

Mer korrekt term är ju armbandsur eller armbandsklocka om man vill ha definitionen av watch.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Fast svenskans "klocka" kan översättas till både watch och clock på engelska.

Mer korrekt term är ju armbandsur eller armbandsklocka om man vill ha definitionen av watch.

Det är korrekt. Om "watch" inte kan härledas till tidigare nämnda definition är det en "clock".

Fickur, stoppur osv ingår också i "watch".

Det är här jag drar parallellen till svenskans klocka. Exempelvis skulle jag aldrig kalla ett tornur i ett kyrktorn för klocka.

Nu får jag ju problem eftersom jag säger äggklocka och den är ju verkligen inte designad för att bäras. Kanske ett undantag för att bekräfta regeln...

En klocka bärs på armen eller i fickan. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men...då är ju min telefon en klocka?

Eller, om dess primära syfte måste vara tidsvisningen, då är iwatch ingen klocka???

Å andra sidan det kan ju - namnmässigt sett - vara en "apple-tittapå"?
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Men...då är ju min telefon en klocka?

Eller, om dess primära syfte måste vara tidsvisningen, då är iwatch ingen klocka???

Å andra sidan det kan ju - namnmässigt sett - vara en "apple-tittapå"?

Tycker du träffar mitt i prick där med det primära syftet.
En telefon är primärt designad för kommunikation. En klocka får man på köpet...Iwatch är också ett hjälpmedel för kommunikation...(utan att kolla detaljerna)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är korrekt. Om "watch" inte kan härledas till tidigare nämnda definition är det en "clock".

Fickur, stoppur osv ingår också i "watch".

Det är här jag drar parallellen till svenskans klocka. Exempelvis skulle jag aldrig kalla ett tornur i ett kyrktorn för klocka.

Nu får jag ju problem eftersom jag säger äggklocka och den är ju verkligen inte designad för att bäras. Kanske ett undantag för att bekräfta regeln...

En klocka bärs på armen eller i fickan. :)
En väggklocka då? ;)

EDIT:// mycket semantik just nu ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om jag enbart använder min telefon som tidsvisare, har jag förvandlat den till en klocka då, och omvänt, min sambo har ett antal mycket kvalitativt designade klockor som hon enbart använder som smycken (mekaniska uppdragna, quartz utan batteri), har hon förvandlat dem till smycken då?
 
Topp