• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är ett bra serviceintervall?

Phileas Fogg

Cartier
Vad är egentligen ett bra serviceintervall? Går det att säga någon generell riktlinje? Fem år är något jag snappat upp men antar att detta kan variera. Hur mkt spelar verk, ålder osv in? Om klockan inte används regelbundet förlänger/förkortar det serviceintervallet? Frågorna hopar sig...

Dela gärna med er av er kunskap till en relativ novis i denna spännande värld!
 

Ninen79

Audemars
Använder du klockan dagligen så är 5-6 års serviceintervall ganska rimligt, har du många klockor som du roterar med så skulle jag säga 7-8 år och kanske lite mer. Sedan finns det dem som inte servar sin klocka förrän klockan går riktigt dåligt.
 

Jonte73

Audemars
6-7 år plus minus nåt år.
Du märker när den börjar gå sämre.

Däremot bör du trycka den varje år om du dyker med klockan.
 

noeLLY

Cartier
Jag har fått uppfattningen att det är vart 5e år som gäller. Jag skulle kunna serva oftare om ekonomin tillåtit.
Alla urmakare jag pratat med säger att en klocka inte behöver gå dåligt för att den ska behöva service. Servar hellre för tidigt än för sent! Det är väl inte alltid ett urverk skär ihop för du väntar något år extra att serva men det kanske straffar sig längre fram typ 3e servicen ? Har fått ett saftigt KF på en breitling en gång som inte var servad regelbundet :I
 

niclashill

Cartier
Min SD började gå knackigt efter fem år, så det intervallet borde vara lämpligt för alla som har Rolex standardverk (och inte varvar med andra dinkor).
 

niclashill

Cartier
Dubbelpost. Tack, knackig sj-lina. // Min SD började gå knackigt efter fem år, så det intervallet borde vara lämpligt för alla som har Rolex standardverk (och inte varvar med andra dinkor).
 

Watchout

Omega
Någon omega-ägare som kan uttala sig om lämpligt intervall och kostnad för service på en speedy pro? :)
 

Bluefade

Omega
6-7 år plus minus nåt år.
Du märker när den börjar gå sämre.

Däremot bör du trycka den varje år om du dyker med klockan.
Är det rekommenderat trycktesta klockorna varje år trots att de inte är speciellt gamla? Det är inger jag hittills tänkt på, men det kan kanske vara värt
 

Jonte73

Audemars
Är det rekommenderat trycktesta klockorna varje år trots att de inte är speciellt gamla? Det är inger jag hittills tänkt på, men det kan kanske vara värt
Nja varannat år rekommenderas av de flesta urmakare.
Beror ju helt på hur aggressiv miljö man använder sin klocka i.

Min Smp dyks det en del med och den trycker jag varje år.
 

jabla

Sarlacc
Brukar lämna in mina Rolex för täthetsservice hos vår AD vart 4:e år och fråga om servicebehov, tycker urmakaren allt ser OK ut byts bara packningar annars helservice.
Gör man detta och är bra kund bjuds det ofta på täthetskontroll emellan.
 
Topp