• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mr Chance

Kalmar
Ja, det är fullständigt obegripligt.

Rolex

Tycker faktiskt den är en ganska ful klocka. Uttryckte mig kanske lite vagt, men syftade på det uppenbart snikiga beteende i att sätta en wg-bezel på en ss-sub.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Dyrt om du ens får tag på det.
Men blå tavla lär vara lättare att hitta?
Trodde frågan var om delar från en Smurf, finns ju ett sådant bygge här med där en GMTc förvandlats till en Smurf.
Såg delar på TRF och de var inte billigt.
Ja, vet att det finns en SubC i stål med blå vridning + blå tavla här på forumet.
Men vem har byggt en GMTc till smurf? Är det kanske samma kille & klocka?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alla klockor är värda precis det som köparen är villig att betala där och då. Vilket är en otroligt dålig måttstock men sann.
Med den logiken finns inte ord som ocker, överpriser och lurad. Värdet höjs inte för att någon enstaka betalar för mycket. Den som inte är insatt i marknadsvärdet på olika klockor, kan betala för mycket men marknadsvärdet förändras inte för det. Inom ramen för marknadsvärdet ska priset skilja beroende på olika faktorer. Att alla kvitton och papper, box m.m. finns med, klockans historia, ursprung (svensksåld klocka kostar mer, enligt mig) och skick. Servicestatistik påverkar liksom möjligheten att kontrollera den. Självklart måste köparen själv bedöma klockans värde, men visst finns det en poäng i att ett entusiastforum har marknadsmässiga priser utsatta och inte priser baserade på känslan för den egna klockan.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Med den logiken finns inte ord som ocker, överpriser och lurad. Värdet höjs inte för att någon enstaka betalar för mycket. Den som inte är insatt i marknadsvärdet på olika klockor, kan betala för mycket men marknadsvärdet förändras inte för det. Inom ramen för marknadsvärdet ska priset skilja beroende på olika faktorer. Att alla kvitton och papper, box m.m. finns med, klockans historia, ursprung (svensksåld klocka kostar mer, enligt mig) och skick. Servicestatistik påverkar liksom möjligheten att kontrollera den. Självklart måste köparen själv bedöma klockans värde, men visst finns det en poäng i att ett entusiastforum har marknadsmässiga priser utsatta och inte priser baserade på känslan för den egna klockan.
Du har absolut rätt i att marknadsvärdet inte ökar för att någon köper en klocka dyrt. Pratar inte marknadsvärde utan är en klocka för högt prissatt kommer den inte att säljas.
 
Haha vänta lite nu. Sakta i backarna...

1803 på läder... Du får beskriva lite mer: Det viktigaste är hur boetten ser ut. Andra faktorer som påverkar priset: Strössel på tavlan, originalspänne eller inte, vitt, gult eller roséguld, servicehistorik, box/papper, ålder.



med 1803 antar jag att det är en småtråkig grådassig, polerad variant, som den gärna blir när den kommer head-only imo.
alltså den vanligaste varianten som är mest förekommande. obs irl intryck är väl a & o då min uppfattning ofta blir bedömt genom bilder.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Modell, skick, tillbehör osv spelar in. Du får nog specificera lite mer :)

Fast nja? Tudor 'DD' och 'DJ' i guld i de modeller jag antar avses här finns väl knappast? Jag kan det här jättedåligt men har aldrig sett några. Det finns några guldplätterade tidiga modeller i 34mm storlek dock. Fast tex 7017 som jag antar åsyftas här har jag aldrig sett i guld. Och det känns även lite som att det skulle motverka brandets syfte.

Det enda riktiga guld-Tudorsarna iaf. jag sett är typ sådana här:

Tudor9b.JPG


Och sådana här:

http://www.vintage-watches-collection.com/watch/rolex-watch/rolex-tudor-royal-gold-1966/


Det vore roligt om någon kan visa någon riktig guld DD dock. :)
 
OK misstänkte att det inte fanns. Tänkte om det hade kunnat vara ett något billigare alt. till Rolex för att "testa" guldkänslan framöver :)

Fast finns det så tänker jag mig alltså en 18k med jubile' länk typ i bra skick.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Guld är guld och guld är dyrt bara i materialvärde räknat.

Jag skulle säga att Rolex DD är oerhört prisvärd, nästan billig, om man ser till vad man får och vad nypriserna låg/ligger på. Stark köprek! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det Tudor DJ eller DD i helguld och vad betingar då en sån i pris ungefär?
Fast nja? Tudor 'DD' och 'DJ' i guld i de modeller jag antar avses här finns väl knappast? Jag kan det här jättedåligt men har aldrig sett några. Det finns några guldplätterade tidiga modeller i 34mm storlek dock. Fast tex 7017 som jag antar åsyftas här har jag aldrig sett i guld. Och det känns även lite som att det skulle motverka brandets syfte.

Det enda riktiga guld-Tudorsarna iaf. jag sett är typ sådana här:

Tudor9b.JPG


Och sådana här:

http://www.vintage-watches-collection.com/watch/rolex-watch/rolex-tudor-royal-gold-1966/


Det vore roligt om någon kan visa någon riktig guld DD dock. :)
Visst finns det 'Tudor DJ' i solitt guld i 34 mm, men vanliga är dem inte och således inte så billiga heller.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
DJ har väl inget med storleken att göra? De finns ju i olika storlekar. Prince oysterdate? Tror de är 60-tal, men är inte helt säker.

Nja, jag tänkte mer att det då blir en guld 'Date', typ. Eftersom traditionell herr DJ ändå måste sammankopplas med 36 mm.

Men helt sant, mid-size, dam, etc. men jag misstänkte att det var 36 mm och uppåt frågeställaren åsyftade när han efterfrågade Tudor DJ och DD. Men det var bara ett antagande från min sida.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, jag tänkte mer att det då blir en guld 'Date', typ. Eftersom traditionell herr DJ ändå måste sammankopplas med 36 mm.

Men helt sant, mid-size, dam, etc. men jag misstänkte att det var 36 mm och uppåt frågeställaren åsyftade när han efterfrågade Tudor DJ och DD. Men det var bara ett antagande från min sida.
Förstår, date hade varit mer korrekt om det var 34 mm som åsyftades.
 
Topp