• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är ett skambud?

I typ alla lägen där man inte kan motivera sitt bud på ett rimligt sätt.

Exempel på rimlig motivation: "De senaste 5 likadana klockorna på K&S har sålts för det jag bjuder"

Beror ju helt på märke, listpris och försäljningspris. Om du lämnar ett erbjudanden där du skulle känna dig nöjd med att stå på båda sidor av affären är det inget skammbud

Knepigt problem. En intressant aspekt är att antalet klockor på planeten ökar snabbare än antalet klockbärare. Det bör påverka priset på beggade klockor.

De beror väl på objektet också lite grann kan jag tycka en seiko skx som e rimligt prissatt eller en platina day date som lite lite i överkant..??

Ett skambud för mig är när båda parter vet att budet är under marknadspris. Det står alltså inte i relation till utgångspriset eftersom en säljare inte nödvändigtvis har ett rimligt sådant.

Man känner ju oftast själv om det är ett skambud eller inte när man lägger det. Skäms man, ja då är det ett skambud. Ibland har säljaren lite väl lätt att klassificera ett lågt bud som skambud bara för att han vill ha mer men i själva verket är budet rimligt.

Hur väl ett bud tas mot eller levereras beror även en del på hur det framförs? Själv tar jag inte illa upp om någon lite ursäktande ”prövar” ett lägre pris kontra någon som ”dra av 25’ så tar jag den”... Eh nej tack.

Det roliga/irriterande när någon föreslår "snabb affär" är att ingen någonsin är beredd på att göra just en snabb affär. Jag har gått med på snabba affärer men har fått avbryta då köparen ändå inte kan skaffa fram pengar förrän senare på dagen eller inte kan komma och hämta varan förrän framåt helgen.

Det viktiga enligt mig är att vara rimlig i sitt bud. På en klocka som i normalläget kostar 50k så är 35 ett skambud medan 45 kan vara helt ok att buda om du kan erbjuda något som triggar säljaren. Exempelvis en snabb handpenning som gör att säljaren kan se affären som klar och fokusera på framtida projekt. För mig så kan absolut smidighet vara värt ett något lägre pris men som någon skrev innan, om man sedan inte lever upp till den utlovade smidigheten så är det dumstrut som gäller. :)

Hur väl ett bud tas mot eller levereras beror även en del på hur det framförs? Själv tar jag inte illa upp om någon lite ursäktande ”prövar” ett lägre pris kontra någon som ”dra av 25’ så tar jag den”... Eh nej tack.
Håller helt med! Skambud för mig är kombinationen av aggressivt prut och aggressiv framtoning, dvs otrevliga, alltför kortfattade eller dryga PM...

Jag är glad för alla bud jag får om jag lägger ut en klocka. Påvisar väl ändå ngt intresse för objektet. Brukar svara nej tack om det är för lågt, tar inte så lång tid. Om man är seriöst intresserad av en klocka så är väl det viktiga att skaffa sig en god bild av prisläget och lägga ett rimligt bud som har en möjlighet att accepteras.

Senast ändrad:
Skambud är bud som man blir irriterad av. Det handlar mer om hur det läggs fram kanske än hur mycket under det är. Tycker man skall ha sakliga argument för sitt bud. Kan faktiskt vara att man blir mer irriterad av ett bud 10% under än ett annat 20% under om det senare är framlagt på ett vettigt och trevligt sätt. Man måste ju ändå vara öppen för att man kanske ligger fel i pris.

Tillbaka
Topp